Nenad Puhovski

Večeras počinje jubilarni deseti ZagrebDox. Otvara ga hrvatska premijera filma “Ljubavna odiseja” redateljice Tatjane Božić. Dokumentarac o hrabrom istraživanju vlastite ljubavne povijesti prikazat će se paralelno u pet dvorana kaptolskog Cineplexxa.

Trebat će vam nešto planiranja da se snađete u gomili od preko 150 filmova koji će se prikazivati u narednih sedam dana. Potražili smo pomoć od prvog čovjeka ZagrebDoxa, Nenada Puhovskog, koji je za arteistički zahtjevnu publiku izdvojio trinaest dragulja iz programa.

– Svjesno sam izabrao filmove koji nisu “docubusteri”, koji nisu nominirani za Oscare, filmove koji su manje poznati i razvikani i o kojima se kod nas praktično nije pisalo; no, to su filmovi za koje bi mi bilo drago da gledatelji pronađu vremena. Dakle, ovo nikako nije “the best of”, nego jednostavno, neki meni dragi filmovi, ističe Puhovski.

1. Ekspedicija na kraj svijeta, The Expedition to the End of the World; Daniel Dencik

Pravi pustolovni film za 21. stoljeće. Na jedrenjaku s tri jarbola prepunom umjetnika, znanstvenika i ambicija dostojnih Noe ili Kolumba, krećemo prema kraju svijeta: otapajućim masivima sjeveroistočnog Grenlanda. To je epsko putovanje na kojem se hrabri mornari susreću s polarnim medvjedima iz noćnih mora, igralištima iz kamenog doba i potpuno nepoznatim vrstama. No u susretu s novim i neznanim dijelom svijeta ekipa se suočava i s egzistencijalnim pitanjima. Znatiželja, snažne emocije i oslobađajuća doza humora stapaju se u sjajno istkanom filmu u kojem nas snažni prizori zavode i vode mnogo dalje od čovječanstva, te povijesne fusnote. Film je veličanstveno zamišljen i ostvaren – kao davno zaboravljen djetinji san koji proživljavaju odrasli umjetnici i znanstvenici.

 

3. Ne Me Quitte Pas; Niels van Koevorden, Sabine Lubbe Bakker

Ne Me Quitte Pas tragikomična je oda neuspjehu. U jednom selu na rubu Belgije Flamanac Bob i Valonac Marcel dijele samoću, smisao za humor i želju za alkoholom. Bob je umirovljeni kauboj koji voli slobodu i šumu, a Marcel želi sačuvati obitelj koju polako gubi. Vrijeme na valonskome selu prolazi sporo. Nasreću, treba nacijepati drva, objesiti ljepljivu traku za muhe, a povremeno i otići zubaru. Ostatak vremena provest će uz piće. Složili su se da je samoubojstvo najbolji izlaz u najgorem slučaju. Kada bi do toga došlo, odabrali su i savršeno mjesto: pod Bobovim drvom života.

 

4. Ovrha; Neven Hitrec

Život Marine i Nenada Medaka je na čekanju već petnaest godina, otkako su postali taoci jamstva za kredit i dužnici neumoljivoj banci na čiju je stranu, snagom inercije, stao lignjunski spor pravosudni sustav. Medakovi su žrtva prevare; potpis na ugovoru o jamstvu je krivotvoren, no banku to ne zanima, a ročišta se zakazuju pa odgađaju, i tako iz godine u godinu.

U pedeset minuta Hitrec je dokumentarcem dokumentirao mučnu svakodnevicu ovih ljudi, njihov skučeni život, pritisnut neimaštinom i iščekivanjem razrješenja koje ne dolazi.

 

5. Još jednom; Ana Opalić, Noah Pinatrić

Film prati živote pet prijatelja, četiri lezbijke i jedne transrodne osobe, tijekom pet godina, od 2007. do 2013, fokusirajući se na njihove ljubavne odnose, prijateljstva, aktivizam i kreativan rad. Film je nastao iz potrebe autora i autorice da sagledaju intimne procese u vlastitim životima iz nešto šire perspektive, da detektiraju specifičnosti vlastita životnog stila s obzirom na marginalnu i diskriminiranu poziciju koju zajednica kojoj pripadaju zauzima u društvu, da ispitaju oblike u kojima se njihova intima odnosi spram političke i društvene stvarnosti koja ih okružuje i da sve to učine iz osobne perspektive.

 

6. Karma Shadub; Ramòn Giger, Jan Gassmann

Paul Giger, svjetski poznati violinist, priprema svoje djelo Karma Shadub za izvedbu u katedrali u St. Gallenu, djelo koje je skladao povodom sinova rođenja prije trideset godina. Redatelj snima i traži osobu u glazbeniku, oca koji ga je napustio. O razlogu njihova otuđenja nikada se nije razgovaralo. Prikaz odnosa oca i sina, osobni film o rastanku i samootkriću – jednostavno, film o odrastanju.

 

7. Wagnerov san, Wagner’s Dream; Susan Froemke

Opera Metropolitan angažirala je vizionarskog redatelja Roberta Lepagea za možda najambiciozniji projekt u svojoj slavnoj povijesti: postavljanje nove produkcije najsjajnijeg opernog remek-djela, četverodijelnog Prstena Nibelunga Richarda Wagnera. Sniman pet godina, dokumentarni film Susan Froemke prikazuje nevjerojatno zahtjevan postupak uprizorenja Lepageove uzbudljive produkcije. U društvu opernih zvijezda poput Debore Voigt, film daje rijetko viđenu stranu umjetničkog procesa.

 

8. Sve je moguće, Everything Is Possible; Lidia Duda

Biser programa Happy Dox. Lidia Duda priča optimističnu priču o Teresi Bancewicz, ženi nevjerojatne biografije, skoro osamdesetogodišnjoj putnici i autostoperici. Zašto je Teresa odjednom poželjela putovati? Je li riječ o želji da ispuni svoje dugo skrivane snove ili da prevlada jezične, financijske i zdravstvene barijere? Ili su njezini razlozi dramatičniji?

 

9. Gospodar špijuna, The Spymaster; Ágota Varga

Film prikazuje djelić državnih obavještajnih operacija u periodu komunističke vlasti u Mađarskoj koju simbolizira ime Jánosa Kádára, dugovječnog generalnog sekretara komunističke partije (od 1956. do 1988. godine) i predsjednika Mađarske, i to u potpuno novom svjetlu. Ovo je, naime, prvi put da nekadašnji visokopozicionirani obavještajac otvoreno govori o špijuniranju Katoličke crkve. Uz razgovore, u filmu ga se sučeljava i s pripadnicima “druge strane” – Katoličke crkve u Mađarskoj.

 

10. Salma; Kim Longinotto

Kada je Salma, mlada muslimanka iz jednog sela na jugu Indije, imala trinaest godina, obitelj ju je zaključala na 25 godina zabranivši joj da uči i natjeravši je u brak. Tijekom tog vremena spas je tražila u riječima. Počela je potajice pisati pjesme na komadićima papira i složenim ih putem krijumčariti iz kuće. Njezine pjesme su na kraju stigle i do jednog izdavača. Salma je postala najpoznatija tamilska pjesnikinja, što je bio prvi korak prema njezinu oslobođenju i preispitivanju običaja i pravila ponašanja u selu.

 

11. Gospodar svemira, Master of the Universe; Marc Bauder

Bio je jedan od vodećih njemačkih investicijskih stručnjaka, s milijunskim prihodima svaki dan. Sada sjedi na jednom od viših katova prazne zgrade banke u središtu Frankfurta, odakle mu pogled puca na staklo i čelik – i govori.

U kombinaciji monologa i iscrpnog intervjua, podjednako zastrašujućeg i fascinantnog, dijeli svoje znanje iz megalomanskog paralelnog svijeta u kojem su iluzije najjača tržišna valuta. Gospodar svemira Marca Baudera temelji se na detaljnom istraživanju, a donosi uvide u zloglasno tajanstven i samozaštićen svemir kojega se bezimeni protagonist smatra (bivšim?) gospodarom. I dok su se drugi filmovi o financijskom krahu fokusirali na epsku prirodu nadčovječnog biznisa, Bauder propituje mentalitet koji ga je uopće omogućio. Napeta drama u kojoj se psihologija susreće s financijama – dvije grane bliskije nego što biste vjerovali.

 

12. Leti lagano, leti visoko; Beathe Hofseth, Susann Østigaard

Thulasi je mlada Indijka koja je doslovce spremna boriti se za pravo da bude ono što jest. Budući da je rođena izvan kaste, od nje se očekuje da prihvati svoj položaj na samom dnu društvene ljestvice.

No Thulasi je drugačija: želi biti samostalna i želi biti boksačica. Prije tri godine osvojila je treće mjesto u Indiji u kategoriji Light Fly. Nažalost talent joj još nije pomogao. Glavna joj je prepreka glavni tajnik boksačke udruge Tamil Nadu. On upravlja karijerama djevojaka i šalje ih na natjecanja, a za svoje usluge traži novac i seks. Thulasi nema novac i odbija spavati s njim. Film prati djevojku tijekom tri burne godine u kojoj se događaju brojne neočekivane promjene, od ekstremnih uspona i padova do pobjeda i poraza u ringu i u privatnom životu.

 

13. Karaoke Girl; Visra Vichit-Vadakan

S petnaest godina Sa Sitjin otišla je iz rodnog sela da bi se zaposlila u Bangkoku. Nakon tri godine rada u tvornici za tri dolara na dan donijela je odluku da obitelj može uzdržavati jedino ako postane prostitutka.

Četiri godine kasnije autorica Visra Vichit-Vadakan poziva je da bude glavni lik, odnosno zvijezda njezina filma. Neprimjetno klizeći između dokumentarnih snimaka Saina privatnog života i dramatiziranih scena cure s karaoka na poslu, Vadakan spaja zbilju i fikciju u originalnu filmsku formulu.

Maja Hrgović

Komentiraj ovaj članak!

Primajte teme iz kulture
u vaš inbox

Prijavite se za primanje arteistovog newslettera i jednom tjedno ćete dobiti najzanimljivije teme iz kulture.

Daniel DencikNenad PuhovskiNeven HitrecNoah Pinatrić

Related Posts

  • Švedska teorija ljubavi