“Zemlja bezbrižnih pozdrava”: Izložba hrvatskog dizajna po prvi put dostupna online

Izložba hrvatskog dizajna središnja je i najvažnija strukovna dizajnerska manifestacija u Hrvatskoj koja okuplja najkvalitetnije dizajnerske radove nastale tijekom dvogodišnjeg razdoblja u svim područjima dizajnerskog djelovanja.

Otvorena je prva online inačica bijenalne Izložbe hrvatskog dizajna, manifestacije koja već 21 godinu dokumentira najbolje recentne dizajnerske projekte u Hrvatskoj, a predstavljena su 294 dizajnerska ostvarenja iz protekle dvije godine, među kojima su tri upravo nominirana za Veliku nagradu HDD-a, dok se ostali natječu za pojedinačne nagrade i posebna priznanja u osam profesionalnih i isto toliko studentskih kategorija.

Online verziju Izložbe hrvatskog dizajna možete pogledati ovdje

Online izložbu i novu bazu podataka suvremenog hrvatskog dizajna oblikovala je Marina Jukić, programirao Emanuel Blagonić, autori vizualnog identiteta su Tina Ivezić i Matija Ferlin. Ukupno je na izložbu prijavljeno 497 radova, od kojih je Selekcijska komisija odabrala 294, od toga 247 profesionalnih i 47 studentskih radova. To je dosad, od prvog izdanja Izložbe hrvatskog dizajna održane 1999. godine, najobimnija selekcija napravljena u sklopu ovog bijenalnog izložbenog projekta.

Kategorija Dizajn vizualnih komunikacija je kao i u dosadašnjim izdanjima najopsežniji segment izložbe te uključuje 161 rad. Po opsegu slijede je kategorije Prostorne i grafičke intervencije i sistemi s trideset, te Dizajn ambalaže s 28 projekata. Industrijski/produkt dizajn predstavljen je s 18, Dizajn u digitalnim medijima/dizajn interakcija sa 17 radova, kategorija Cjeloviti projekt/proizvod s 15, kategorija Koncept/inicijativa/kritički dizajn obuhvaća 14, a kategorija Modni i odjevni dizajn jedanaest ostvarenja.

Najbolji radovi bit će predstavljeni i na Izložbi nagrađenih radova u Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu od 14. studenog 2020., uz svečanu dodjelu nagrada i promociju novog izdanja Pregleda hrvatskog dizajna.

Velika nagrada HDD-a dodjeljuje se projektu koji je, prema ocjeni Međunarodnog ocjenjivačkog suda, svojom kvalitetom, inovativnošću, kompleksnošću ili jasnom i snažnom porukom široke društvene prepoznatljivosti značajno odskočio u odnosu na ostatak dizajnerske produkcije. Selekcijska komisija Izložbe hrvatskog dizajna 19/20 nominira tri projekta koji su u protekle dvije godine metodama dizajna ostvarili zamjetan učinak i pozitivne pomake u socijalnom, kulturnom i ekonomskom kontekstu, a Međunarodni ocjenjivački sud će odlučiti o prvonagrađenom projektu. Velika nagrada bit će proglašena na otvorenju Izložbe nagrađenih radova 19/20 u Muzeju za umjetnost i obrt u studenome 2020. Nominirani su Studio Tumpić/Prenc za Gradske bazene Pula, OmoLab komunikacije za Omoguru – alate koji olakšavaju čitanje te OAZA za projekt MADE IN: Crafts and Design Narratives.

“Prevalivši kroz dvadeset godina put od male strukovne smotre grafičkog i industrijskog dizajna do goleme izložbe širokog obuhvata kategorija, bijenalni pregled hrvatskog dizajna ulazi s jedanaestim izdanjem u novu mutaciju. Splet epidemioloških okolnosti i štete koju je u potresu pretrpjela zgrada Muzeja za umjetnost i obrt nametnuo je privremenu promjenu načina realizacije te je ovogodišnja izložba osmišljena po modelu ‘džepnih’ verzija ranijih izdanja, kad su na gostovanjima izvan Zagreba predstavljani samo nagrađeni projekti. Uvid u cjelokupni korpus odabranih radova donosi tiskani katalog, koji zadržava ustaljene gabarite opreme i visoke standarde prezentacije. No težište izložbe 19/20 je na mrežnom izdanju, koje predstavlja odličnu novost usprkos lošim okolnostima koje su povod toj promjeni. Izložba se tako otvara publici do koje ranije nije mogla doprijeti, a dizajnerski projekti su predstavljeni detaljnije no što dozvoljava prostor stranice kataloga”, piše Željko Serdarević u tekstu “Bezbrižni pozdravi iz apatije“, svojevrsnom kritičkom presjeku recentne dizajnerske produkcije.

“Pogubni učinak pandemije na ekonomske sektore iz kojih dolazi najveći dio naručitelja hrvatskog dizajna na ovoj se izložbi još ne nazire. Hrvatska kakvom je predstavlja izložba 19/20 još uvijek je zemlja “bezbrižnih pozdrava” — šarmantnih kreativnih inicijativa i živahne institucionalne kulture, sofisticiranih hotela i ugostiteljske ponude za šmekere. Rijetki radovi koji otkrivaju naličje te slike zaokupljeni su migrantskom krizom ili prevencijom vršnjačkog i obiteljskog nasilja. Među prijavama se još i moglo pronaći poneku reakciju na iskustvo potresa ili promišljanje neke estetske dimenzije anti-epidemijskih alata, ali hrvatski životni standard je ostao nedotaknuta tema. Diskusija o nacionalnoj strategiji dizajna (reaktualizirana sa svakim novim izdanjem ovog bijenala), motrena iz očišta izazovne godine u kojoj se veliki dio naše zajednice morao osloniti na državnu novčanu potporu, čini se kao totalna tlapnja i u isti mah kao najvažnija, upravo goruća tema”, ističe Serdarević.

Inače, Izložba hrvatskog dizajna središnja je i najvažnija strukovna dizajnerska manifestacija u Hrvatskoj koja okuplja najkvalitetnije dizajnerske radove nastale tijekom dvogodišnjeg razdoblja u svim područjima dizajnerskog djelovanja, uključujući dizajn vizualnih komunikacija i grafički dizajn, industrijski dizajn, dizajn ambalaže, dizajn prostornih intervencija i sustava, dizajn interakcija i elektroničkih medija, kritički, odnosno konceptualni dizajn, modni i odjevni dizajn itd. Osim što od 1999. godine predstavlja najbolje od profesionalne produkcije hrvatskih dizajnera, dizajnerskih studija i agencija, izložba uključuje i studentsku sekciju koja daje uvid u sva aktualna postignuća u visokoškolskoj dizajnerskoj edukaciji.

Izložba hrvatskog dizajna 1718, (Foto: Petra Slobodnjak)

Radovi prijavljeni na ovu izložbu prolaze strogu kritičku selekciju koju provodi Selekcijska komisija i Međunarodni ocjenjivački sud sastavljen od nekih od najvećih autoriteta u različitim područjima profesionalnog dizajnerskog djelovanja, uključujući ne samo dizajnere nego i kustose, kritičare i teoretičare dizajna. O odabiru radova i nagradama odlučuje Selekcijska komisija i Međunarodni ocjenjivački sud u sastavu Sanja Bachrach Krištofić, Karlo Kazinoti, Željko Serdarević, Svjetlana Despot, Marko Pavlović, Lea Vene, Vedran Židanik, Bojan Hadžihalilović (BiH) i John L. Walters (UK).

Ovogodišnje kategorije su: Dizajn vizualnih komunikacija, Industrijski/produkt dizajn, Dizajn u digitalnim medijima i dizajn interakcija, Dizajn ambalaže, Modni i odjevni dizajn, Prostorne i grafičke intervencije i sistemi, Cjeloviti projekt/proizvod te Koncept/inicijativa/kritički dizajn. Nagrade i Posebna priznanja HDD-a dodjeljuju se u svim kategorijama. Posebna Nagrada HDD-a za životno djelo ove će godine biti dodijeljena industrijskoj dizajnerici Blaženki Kučinac. Najboljem radu u selekciji za Izložbu hrvatskog dizajna 19/20 dodijelit će se i Velika nagrada Hrvatskog dizajnerskog društva.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More