Kultura džabe: Tjedni vodič kroz kulturu, besparicu i očaj

Dok se glavešine u kulturi razbacuju milijunima organizirajući gostovanje ne baš sasvim reprezentativne izložbe radova Pabla Picassa u zagrebačkoj galeriji Klovićevi dvori, većina Hrvata živi kao u pjesmi: kroz prazne džepove vjetrovi im prolaze, a kroz cipele kiše jesenje.

Možda je to zbog depresivnog vremena, ali ovih dana teško obuzdavamo cinizam i gorčinu zbog ove monstruozne disonance: nakon duge propovijedi o štednji, vlast je odjednom kao pijani milijarder ispljunula devet i pol milijuna za pregled prosjeka Picassova opusa, a nitko iz organizacije te izložbe nije u stanju (ili nije voljan) izložiti stavke troškovnika i opravdati ih. Valjda misle da se to nas, poreznih obveznika, ne tiče. Na nama je da dajemo – radilo se o bolesnoj djeci koja se ne tiču države ili o megalomanskim projektima kojih se ne tiče transparentnost – i da patimo u tišini, kako upućuje Ujević.

Pa, evo, traku na usta i put pod noge! Ako ste od onih koji više nemaju od čega štedjeti, možete se barem diviti onome što ste pomogli graditi, naravno, u slučaju da vam nije onemogućen pristup. Donosimo izbor iz ovotjednih besplatnih događaja u kulturi.

SRIJEDA

Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu ne naplaćuje ulaznice prvu srijedu u mjesecu. Ovo je taj dan. Iskoristite ga da pogledate stalni postav, Kožarićev atelje, Stilinovićevu izložbu, i spustite se niz najveći tobogan u gradu. Povedite i klince.

U 19 sati u Profilovoj knjižari u Bogovićevoj ulici gostuje Dževad Karahasan, pisac koji je poznatiji u inozemstvu nego kod nas, a koji predstavlja novu knjigu, roman “Sjeme smrti”.

ČETVRTAK

U Splitu, u Umjetničkoj akademiji (tvrđava Gripe), za 17 sati zakazano je predavanje i razgovor sa Sanjom IvekovićŽene, konji, ratovi: praksa čini majstora”. Sanja Iveković diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1970., a već od 1973. godine je postavila temelje na području video umjetnosti u Hrvatskoj. U svome umjetničkom radu koristi fotografiju, video, performanse, akcije, instalacije i prostorne intervencije u javnom prostoru. Prva je u svojoj generaciji zauzela jasno feministički stav. Sedamdesetih se fokusira na dvije institucije koje su najodgovornije za kreiranje vizualne politike: tiskovne medije i državnu televiziju. U svom kritičkom, zapravo političkom, pristupu politici reprezentacije Sanja Iveković je bila i ostala izuzetno osjetljiva prema reprezentaciji žene u ovim institucijama moći, svjesna da su vizualne reprezentacije kulturne konstrukcije koje nam se nameću kao ‘prirodne činjenice’. U svojoj ukupnoj umjetničkoj praksi, Sanja Iveković neumorno dekonstruira tu ‘prirodnost’ vizualne reprezentacije ukazujući da je ona čist kulturni konstrukt.

U Zagrebu, u HDLU-u, u 19 sati, otvara se izložba Marina Marinića “Mi Hrvati: The Final Solution”. Iz opisa, čini se zbilja intrigantnom: “U eri globalizacije i pod pritiskom svjetske i lokalne ekonomske krize izložba naglašava važnost identiteta, kako nacionalnog tako i osobnog, za preuzimanje inicijative.  Marin Marinić gradi spomenike širokim krugovima nepoznatim pojedincima iz malog naroda koji su svojim životnim djelima gradili svjetsku baštinu. Prikazujući njihove borbe i uspjehe Marinić želi djelovati na ljude s potencijalom koji su izgubili volju za borbom za osobni i opći napredak i protiv neučinkovitosti institucija koje bi im trebale služiti.”

Naš savjet: posjet HDLU-u iskoristite i za razgledavanje izložbe Vladimira Dodiga Trokuta u galeriji Prsten.

PETAK

U zagrebačkoj Galeriji Marisall u 19 sati otvara se izložba akademske slikarice Gordane Bakić pod nazivom ‘Pokusni rad / Test Run‘. Tekst Željka Marciuša o toj izložbi nominirat ćemo za iduće izdanje nagrade “Besmislena kustoska buncanja”. Ako ste mazohisti, pročitajte ulomak.

“Čovjek u svemiru i svemir u čovjeku. Potraga za ljudskim i ljudskošću, sveobuhvatnim prikazom stanja svijesti nastavlja se prostornim crtežom koji multiplicira navedeno do ambijentalnog ushita prostirući se, slažući se sa svim trima dimenzijama prostora: unutrašnjosti galerijske šupljine u različitim smjerovima rasprostiranja crno-bijelih znakova, nakupina, toliko jakih simboličkih i psiholoških silnica koje je nemoguće opisati, valja ih doživjeti.
U Hocus – pocus sobi nižu se bjesomučna oblikovanja prostora, vijugave zmije i geometrija grada, organsko i od čovjeka uređeno: vizualni koloplet isprepletenih različitosti i suprotnosti koje tvore neobičnu cjelinu. Poput bombardiranja očnog živca pretače Gordana Bakić prostorni imaginarij u polje slike u kojem sve izrazito, koloristički kreće se i miruje nutarnjim balansom koji je ujedno i dinamičan i smiren, završen i nezavršen, zapravo intenzivno povećan. Unutar kruga nalazi znak, izgleda poput mikro-svemirskog broda iz filma Fantastično putovanje (Richard Fleischer, 1966.) koji u fantastičnoj avanturi putuje i kola ljudskim krvotokom. Filmičnim mogućnostima imaginacije izmjenjuju se crteži i slike, verbo-vizualni znakovi Gordaninog umjetničkog laboratorija, sublimiranih i opredmećenih snaga.”

SUBOTA i NEDJELJA

Žive slike” u Muzeju grada ZagrebaOpatička 20. Četrnaestu godinu zaredom, Muzej organizira ‘Žive slike’ – kostimiranje svih djelatnika, prijatelja i gostiju Muzeja u povijesne likove iz života, kulture i povijesti grada. Tema ovogodišnjih Živih slika je glazba, a cijeli je projekt nazvan prema kultnom zagrebačkom filmu Tko pjeva zlo ne misli (Krešo Golik, 1970.). Ulaz je slobodan.

Tako će se posjetitelji, uz već dobro znane povijesne likove kao što su kralj Bela IV i kraljica Marija, barunica Anamarija Rauch, ban Josip Jelačić, Ljudevit Gaj, Milka Trnina, Marija Jurić Zagorka i drugi ove godine družiti i s likovima iz filma Tko pjeva zlo ne misli: gospodinom Fulirom, Franjom Šafranekom i tetom Minom, te s predstavnicima kabaretske scene 1920-ih i 1940-ih godina, Vikijem Glovackim, Gabi Novak, Dragom Mlinarecom, Karlom Metikošem, Josipom Lisac, te konobaricom kultnog novovalnog okupljališta Zvečka i mnogima drugima…

Arteist.hr

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More