‘Talent je bitan isključivo za usmjerenje, za sve ostalo je zaslužan uporan rad’

Slaven Kosanović Lunar jedan je od pionira zagrebačke ulične umjetnosti, a svoje radove je izlagao od New Yorka i Los Angelesa preko Amsterdama i Berlina pa sve do Tokija. S Lunarom smo popričali povodom friško održane izložbe  The Golden Age of Ballooning pri čijem se stvaranju po prvi put prihvatio klasične tehnike slikanja kistom, u tehnici akrila na platnima velikoga formata, koristeći svoje prepoznatljive životinje, mačke, koje lete u balonima nebeskim prostranstvima. 

● Nakon gotovo 25 godina djelovanja prvi ste se put prihvatili klasične tehnike slikanja kistom, u tehnici akrila na platnima velikoga formata, koristeći svoje prepoznatljive životinje, mačke, koje lete u balonima nebeskim prostranstvima. Odakle ovakav zaokret?

I ranije sam pomalo koristio kist, dok četke i valjke gotovo redovito koristim prilikom rada na vanjskim zidovima. Ovaj puta sam kompletne slike napravio kistom. Dojam koji se dobiva koristeći tehniku spreja mi je poznat pa sam htio napraviti malu promjenu i oprobati se na novom terenu.

● Slike nastale u ovom ‘akrilnom izletu’, predstavljate publici izložbom ‘Golden Age of Ballooning’. Kao i nekoliko vaših kolega koji su “staž” junački odradili na ulici (Puma, Oko), i vi ulazite “u četiri zida”, u galeriju. Neki taj trend opisuju kao kolektivnu izdaju ulice. Što vi o tome mislite?

Mislim da to neće ispasti ‘akrilni izlet’, mislim da ću se malo zadržati na toj tehnici, a moj ‘ulazak u četiri zida’ prvi puta se dogodio prije skoro 20 godina i od onda se kontinuirano nastavio događati do danas.

Kolektivna izdaja ulice? Veselilo bi me vidjeti osobu koja bi koja bi bila u stanju izreći takvu glupost, a potom i čuti priču o njenom bogatom uličnom iskustvu. Otkad slikam zidove, paralelno i izlažem radove u galerijama. Ne vidim nikakve razlike između jednog i drugog rada, to je rad istog autora. Ako je on predstavljen u galeriji, gledam na njega kao na mali segment svoga doživljaja izvana prenesenog na medij koji se može prenijeti i kupiti.

U svijetu crtača graffita, writera, street artera, kako god se željeli zvati ili kako god ih tko želio zvati, baš kao i u svakom drugom postoje pojedinci koji su pametni, otvoreni, napredni ali i glupi i nesposobni, kod kojih udaranje glavom u barijeru svog kratkog dosega rezultira frustracijom, a kao cilj daje kretenske izjave, mržnju, nekada čak i agresiju.

● Govoreći o toj “tranziciji”, o ulasku street arta u galerijske prostore – koja je razlika između ulične i galerijske umjetnosti, koju preferirate i zašto?

Ako je rad napravila ista osoba koja iza sebe ima dobru kilometražu i postigla je kvalitetu i originalnost onda taj rad ima vrijednost. Ako je osoba zalijepila dvije sličice na neki zid i zašarala par površina šarenim bojama onda ne zaslužuje poštovanje na ulici, a neće ga dobiti niti ako kojim slučajem završi u galeriji. Koliko truda i razmišljanja, toliko rezultata, u svakom području ljudskog djelovanja pa tako i u ovome.

● Prošlo je skoro četvrt stoljeća otkako ste se prvi put potpisali imenom Lunar. Zašto ste se odlučili baš za to ime? Kakvo ono ima značenje za vas?

Uzeo sam ga iz stare video igrice, to je bio dio naziva iste, a kroz godine sam došao do zaključka da nije loše jer je kratko, zvučno, nitko ga od drugih crtača globalno nije koristio. Mjesec daje svjetlost noću dok čovjek u počecima karijere crta i to je bio dodatni razlog za zadržavanje pseudonima čije je značenje prevedeno na naš jezik ‘Mjesečev’.

● Već su vas u nekoliko navrata opisivali kao krajnje talentiranog i fokusiranog umjetnika. Kako komentirate takve epitete, a kako doživljavate sami sebe i svoj rad?

Mislim da je talent bitan isključivo za usmjerenje čovjeka u nekom pravcu, dok je za 95%, možda i više zaslužan uporan rad. Drago mi je ako me netko doživljava kao fokusiranog autora.

● Glavna preokupacija vam je crtanje grafita i likova koji izgledaju kao da su iskočili iz nekog ‘crtića’. Kako je ta svojevrsna umjetnička adolescencija uspjela preživjeti kod vas?

Glavna preokupacija mi je crtanje, stvaranje novih oblika, likova, slova, raznih motiva iz okoline ili izmišljenih. Također me veseli nanositi boje na postojeće oblike, oslikavati objekte, nove ili stare, zapuštene ili tek osmišljene/ izgrađene/ proizvedene. Volim im na svoj način upuhnuti novi život. Kreacija vizuala mi također pričinjava iznimno zadovoljstvo.

● Manifestira li se ona i kroz druge sfere vašeg života?

U prilično ogavnom svijetu koji nas okružuje volio bih što duže zadržati komponent jednostavnosti i iskrenosti koje su ti prirodne dok si klinac, a kasnije obično okopne. 

● Vaši su radovi obišli gotovo sve kontinente. Možete li iz prve ruke usporediti stanje (ulične) umjetnosti vani i kod nas. Kako Hrvatska, a kako Zagreb stoje na svjetskoj mapi street arta?

Veći gradovi daju više kvalitetnih autora, manji ih daju manje, logično je da će u Londonu biti više zanimljivih autora nego u Zagrebu, a u Zagrebu više nego u Grazu.

**
Lunarovu izložbu The Golden Age of Ballooning imate prilike pogledati sve do njezinog zatvaranja, u četvrtak 28. ožujka u Boonika HQ, Veslačka 23 u 19 sati.

 

Katarina Hrgović

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More