“Svi zaborave da si prava osoba”: Donosimo priče ljudi koji su nenadano postali ‘meme’

Koristeći njihova lica za razne prigode i situacije, malo tko razmišlja o ljudima koji su preko noći i mimo svoje volje, zahvaljujući popularnim memovima, postali internetske senzacije i suočili se s nenadanom instant slavom.

Mem (engl. meme /ˈmiːm/) označava ideju, ponašanje ili stil koji se širi od osobe do osobe unutar neke kulture. Djeluje kao jedinica za prijenos kulturnih ideja, simbola ili praksa koji se mogu prenositi od jednog do drugog uma pisanjem, govorom, gestama, ritualima ili drugim imitabilnim fenomenima. Pobornici koncepta odnose se prema memima kao kulturnim analogonima genâ po tome što se oni samorepliciraju, mutiraju i odgovaraju na selekcijske pritiske. (Wikipedia)

Meme ludilo već nekoliko godina trese svijet – nalijepiti što gluplji, aktualni komentar na fotografiju pronađenu u bespućima interneta postao je omiljeni sport čitave jedne generacije, a neki, nadamo se u šali, ovu vještinu prozivaju i “zanimanjem budućnosti”. Osim što je ponekad duhovita, kultura je to koja naveliko krši autorska prava – nitko najčešće ne mari za autora i vlasnika korištene fotografije, kao ni za kontekst u kojem je izvorno nastala.

Zbog svega toga u ulogama glavnih meme zvijezda uglavnom se, u pravilu – protiv svoje volje, pojavljuju obični ljudi kojima viralnost i lajkovi nisu ni na kraj pameti. U projektu I Accidentally Became A Meme (“Slučajno sam postao meme“) BuzzFeed je intervjuirao brojne današnje “meme zvijezde”, a mi vam donosimo pet najzanimljivijih priča i sudbina koje su nakon nenadane viralnosti otišle nekim drugim smjerom.

Nenadana globalna slava umjesto penzije

Za nenadanu slavu 75-godišnjeg Andrása Aratóa iz Mađarske zaslužni su jedan fotograf i Shutterstock, poznati foto-servis koji klijentima nudi na desetke tisuća različitih “općih situacija” dostupnih za otkup. “Radio sam kao inženjer elektronike kad me kontaktirao fotograf koji je na društvenim mrežama vidio moje fotografije. Tražio je osobu poput mene za nekakav projekt, bilo je to prije deset godina. Nakon prvog snimanja jako su mu se svidjele fotografije pa me pozvao još nekoliko puta. Bio sam doktor, sveučilični profesor, suprug, slikar…”, prisjeća se Arató.

“Da sam postao meme, shvatio sam nekoliko mjeseci nakon prvog snimanja. Zanimalo me za što se koriste moje fotografije pa sam ih počeo pretraživati po internetu i pronašao ih u nekoliko oglasa. Nakon nekoliko tjedana, kad sam ponovio pretragu, pronašao sam prvi meme“, priča inženjer čiji je meme u virtualnom svijetu prozvan “Hide the Pain Harold”.

“U početku je bilo zastrašujuće jer su fotografiju pratile neukusne šale. Htio sam povući svoje fotografije iz upotrebe, ali to nije bilo izvedivo. Trebalo mi je nekoliko godina da prihvatim situaciju”, kaže i dodaje da ljudi u početku “nisu vjerovali da je prava osoba”.

Nakon početnog šoka uslijedile su primamljive poslovne ponude, među kojima i snimanje za Coca-Colu, a slava je nastavila rasti. “Puno me ljudi zaustavlja na ulici i traži selfie. Uvijek pristanem jer vidim radost u očima drugih, a to je ono što mi je važno. Svakodnevno na društvenim mrežama dobivam brojne poruke obožavatelja”, priznaje Arató i dodaje da se o njegovu “slučaju” uskoro snima i igrani film.

Otkaz u banci i procvat u Hollywoodu

Internet je iz temelja promijenio i život blogerice Britanny Broski, koja je zbog memea s vlastitim likom dobila – otkaz u banci. “U kolovozu 2019. sam imala 22 godine, radila sam u banci i život mi je bio normalan, nisam ni slutila što mi se sprema. Otvorila sam Tik-Tok iz zezancije, svidio mi se i počela sam snimati različite videe. Nikad nisam ni čula za kombuchu, naišla sam na nju u trgovini, kupila je i odlučila isprobati pred kamerama”, kaže Broski o memeu koji ju je proslavio diljem svijeta, a nazvan je “Kombucha Girl”.

Njezina iskrena reakcija na gazirano kombucha piće na Tik-Toku nije prošla previše zapaženo, ali to je bio tek početak. “Ugledala sam fotografiju na Twitteru uz brojne prilično nepristojne šale, što mi je itekako bio problem jer sam radila u banci! Zato sam kontaktirala osobu koja ju je postavila na internet s molbom da je ukloni jer bi mi mogla naštetiti karijeri. Ne da je nije maknuo, nego me još i tagirao”, prisjeća se i dodaje da je u tom trenutku imala privatni Twitter račun s 400 pratitelja. Nakon što je dobila dvanaest tisuća zahtjeva, profil je “otključala” te u jednom danu zaradila 96 tisuća novih pratitelja.

Nakon što je svoje lice vidjela na plakatima prosvjednika u Hong Kongu i Novom Zelandu, zaključila je kako je došlo vrijeme da se obrati nadređenoj osobi u banci i pokuša objasniti da su se stvari odvile bez njezina pristanka. “Kako da to objasnim šefici? Pokušala sam joj reći da su stvari izmakle kontroli i da sve te memee s mojim licem ne objavljujem ja, već drugi ljudi. Ona mi je dala ultimatum, odnosno, tražila od mene da odaberem hoću li biti meme ili ozbiljna poslovna žena. Tjedan dana kasnije dala mi je otkaz”, priča Britanny.

“Bila sam užasnuta i bojala sam se svog oca i njegove reakcije. Znala sam da moram imati rezervni plan za svoj život. Tada sam imala ekipu ljudi iza mene, pa sam odletjela u Los Angeles i počela raditi za Comedy Central i MTV”, otkriva blogerica koja se u vrtlogu nenadane slave našla i u SuperBowl reklami, zaradila je pokoju influencersku nagradu, a danas broji više od pet milijuna pratitelja.

“Biti meme zna biti dehumanizirajuće, ljudi zaborave da si prava osoba. Neki su ljudi znali ostajati bez teksta kad bih im odgovorila na društvenim mrežama”, priznaje Britanny Broski i nada se da će je meme dovesti do ostvarenja njezina ultimativnog sna – sinkronizaciji Pixarovih animiranih filmova.

Mlad, naivan i željan pažnje

I Britanac Kayode Ewumi posve je neočekivano doživio tektonske promjene zbog jednog screenshota koji je u različitim pakiranjima obišao svijet. Godine 2015. postao je zvijezda memea “Roll Safe”, a razmjere slave shvatio je nakon što su mu deseci prijatelja počeli slati njegovu fotografiju. “Završio sam fakultet, imao sam 21 godinu i trbušnjake te snimao vinese. Snimali smo mocumentary, kolega me je cijelo vrijeme pratio kamerom, završio je na BBC-ju i tada je počelo”, prisjeća se Ewumi.

“Mislim da su Amerikanci jednostavno poludjeli za time. Uzeli su tri sekunde moje emisije i napravili spektakl. Ipak, gledanost mog projekta nije narasla zbog toga”, kaže i dodaje kako su ljudi najčešće mislili da je na fotografiji glumac Eddie Murphy.

Nakon cijele priče, nastupio je u poznatoj reperskoj emisiji “Fire in the Booth” te nastavio suradnju s BBC-jem, u čijem se eteru trenutno vrti njegova humoristična serija “Enterprise”.

Instant slava uzdrmala mirnu obitelj

Za meme nazvan “Side-Eyeing Chloe” najzaslužniji su Chloeina majka Katie i starija sestra Lily. “Prije viralne senzacije imali smo normalni obiteljski život. Godine 2010. nismo imali YouTube, samo Facebook, a ja sam kćeri odlučila počastiti putovanjem u Disneyland i objavljivati videa na YouTubeu, kako bi ih mogla vidjeti naša obitelj raspršena po čitavoj zemlji”, kaže Chloeina majka o početku njihove viralne avanture.

Video “Lily’s Disneyland Surprise” u kratkom je roku postigao 19 milijuna pregleda, a Katie je, priča, iako iznenađena, smatrala da su time postigli svoj “viralni vrhunac”. Dvije godine kasnije, malu Lily opet su iznenadili i sve snimili kamerom, ovaj put uz 18 milijuna pregleda, ali i jednu gošću, malu Chloe koja je u međuvremenu sazrela dovoljno da složi neoduševljenu grimasu koja je nasmijala cijeli svijet.

Kad je navršila pet godina, Chloe je, priča njezina majka, počela shvaćati da je ljudi prepoznaju i žele se s njom fotografirati. Jedno je vrjeme bila pravi mali influencer, putovala u Brazil i Meksiko, a onda je slava polako iščeznula i obitelj se vratila mirnijem životu. “To jednostavno ne možete kontrolirati. Moj najbolji savjet je – prepustite se”, zaključuje Chloeina majka Katie o instant slavi njezine obitelji.

“Zastrašujuća popularnost” ljubitelja igrica

U slučaju 34-godišnjeg Amerikanca Drewa Scanlona, od vremena nastanka fotografije do njezine viralnosti prošlo je nekoliko godina. “Radio sam kao video producent za stranicu Giant Bomb koja se bavi recenzijama video igara. Bili smo mala ekipa, pa smo u podcastu ‘Unprofessional Fridays’ snimali sami sebe kako igramo igrice i često smo bili pred kamerama. Unutar naše zajednice često su od nas radili meme-ove pa mi taj dio zapravo i nije bio baš nov”, počinje priču o memeu koji je u internetskim prostranstvima nazvan “Blinking White Guy”.

“Moj kolega je u emisiji igrao igricu Starbound koja je uključivala riječ uzgoj. Nabacio je nekakvu šalu i ja sam napravio facu. Bila je to samo jedna šala u dvosatnoj emisiji, u tom trenutku nije iskakala kao nešto posebno. Četiri godine su prošle od screenshota do njegove nenadane slave. Ne znam zašto, valjda zbog kaosa na internetu. Da je slika izašla iz granica naše zajednice, shvatio sam kad su mi ljudi na Twitteru počeli javljati da su me negdje vidjeli”, priča Scanlon.

“Kad sam počeo shvaćati koliko je slika popularna, postalo je malo zastrašujuće i sve je izmaknulo kontroli. Bio sam zahvalan, ali razina priče je postala alarmantna. Na trenutke mi se činilo da to uopće nisam ja, samo sam napravio facu u prijenosu uživo. Drugi su ljudi to otkrili i počeli je upotrebljavati u različitim situacijama”, kaže i dodaje da su ga u javnosti prepoznali samo jednom.

Ipak, virtualnu popularnost iskoristio je u svom novom projektu Cloth Map, danas je YouTube zvijezda, a na razdoblje meme slave gleda kao na uzbudljivo, ali i iscrpljujuće iskustvo. “Neobično, ali zabavno”, zaključuje Drew Scanlon.

 

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More