Dubravka Lošić ponovo susreće svoj depo s novim estetskim i misaonim horizontima

U sklopu jubilarnih 70. Dubrovačkih ljetnih igara Dubravka Lošić je u sklopu izložbe „Susreti u depou III“ prikazala cikluse „Ljetno popodne u pet dana“ iz 1986. godine, „Kiše/Pariz“ iz jeseni 2018. i ciklus „Alba albula“ započet u proljeće 2019. Na istom je mjestu u studenome 2015. otvorila izložbu “Susret u depou”, zatim je u studenome 2018. uslijedila izložba “Susret u depou II”, da bi u kolovozu ove godine javnosti predstavila “Susret u depou III”. Bijeli su objekti njezin najnoviji ciklus nazvan “Alba albula”, po pigmentu koji je koristila a koji dolazi iz jedne male tvornice u Aichstettenu.

Gusta dubrovačka toplina koja se lijepila te večeri među mnogobrojnim posjetiteljima otvaranja izložbe Dubravke Lošić „Susret u depou III“ savršeno je nadopunila atmosferu najnovije izložbene instalacije ove suvremene dubrovačke slikarice koja radi i izlaže u prostoru bivšeg skladišta uljare Radeljević u Gružu. Nema ništa konvencionalno u njezinom radu pa niti u njezinom izlaganju. Dubravka Lošić ne zamara se galerijskim potrebama i uzusima, već poziva svoje prijatelje, kolege, stručnjake, kolekcionare da se okupe u njezinom ateljeu/depou koji je zapravo radionica, mjesto na kojem već gotovo jedno desetljeće (nakon gubljenja „pravog“ ateljea) radi svoje začudne asamblaže čija nas vizualna pojavnost ne podsjeća ni na što dosad viđeno.

Foto: Dulist

“U najnovijim Dubravkinim ciklusima sve je radikalnije, sve je poetski i dramatski potencirano u konceptu koji je znak i u kojemu nalazimo minimalno i maksimalno. U proporcijama, retorici, senzornim srodstvima i emocionalnim strukturama s velikim modernim i suvremenim opusima: u zazorima materijala Eve Hesse, u traženju personae Kristijana Boltanskog, u čudu uznesenja i materije Amisha Kapoora, u prostoru drugosti gdje Bill Viola traži biće, u procjepima i bezdanima razdvajanja Kolumbijke Doris Salcedo, u magičnim i iscjeliteljskim materijalima koji „uznemiruju i čijih se nemira mora osloboditi“ reći će Dubravka kao i Louise Bourgeois.”, iz predgovora autorice Margarite Sveštarov Šimat

Umjetnički svijet Dubravke Lošić miljama je daleko od svega onoga što poznajemo kao reference nekog geografskog područja koje je bilo darežljivo u davanju umjetnika. Dubrovnik, kao sredina začudnog baštinskog bogatstva i jednako tako velikog umjetničkog potencijala, nasreću, uz sve velikane koje je dao, učinio se, doduše na jedan drugačiji način, izrazito plodonosnim temeljem za stvaralaštvo Dubravke Lošić. Ova Dubrovkinja poznata je prije svega po svom objektnom slikarstvu čija je narav bliska instalacijama i asamblažima.

“Na 10 podloga okuma šperploča umjetnica ponavlja tehnički postupak izrade rada Kiše Pariz, no ovog puta zatočeni materijal krije cijeli spektar boja premazanog vunenog prediva iz odavno zatvorene obiteljske radionice tekstila i vune koje tek ponegdje izviruju na površinu izborivši se za svoj teritorij. Naglašenija tjelesnost Alba albule priziva baroknu puninu i teatralnost koja daje dojam disanja i kretanja same površine koja ne pristaje na pripitomljavanje. Lošić napominje kako je postupak rada na prijašnjoj seriji imao umirujući fizički i psihički učinak, dok je rad na naizgled bijelim površinama ponovno unio unutarnji nemir uzburkavši stvaralački poriv za upisivanjem novih značenja.”, iz predgovora autorice Jelene Tamindžija

Dok traje izložba u depou se mogu vidjeti brojni radovi koji ustvari ne čine dio postava. Vide se tako u pokrajnjim brodovima prostora i oni zapakirani, neki izlagani, neki neizlagani radovi, materijali, skulpture, slike od kojih su neki pomno složeni a drugi tek nonšalantno postavljeni u prostoru. Svi oni doprinosi osjećaju punine radionice koja u Dubravkinom slučaju ne poznaje pojam sterilnosti. Izloženi radovi upotpunjeni su vlastitim okruženjem koji djeluje kao scenografija za postav.

Foto: Dulist

Vuneno predivo jedan je od materijala prema kojem lako prepoznajemo rukopis Dubravke Lošić. Korišten je i u najnovijim radovima ali u maniri koja je staloženija, zaglađenija, pa time i urednija. Oni se redovito odlikuju i svojom monokromatskom pojavnošću koja tim apstraktnim djela sačinjenima od najrazličitijih materijala daje posebnu notu smirenosti i ravnoteže dok njihova površina vibrira, buja i nadima se iz dubine unutrašnjosti kao vulkan koji svaki tren želi probiti slojeve zemlje. Gotovo uvijek oni se prezentiraju u formi i formatu slike.

“Od usmjerenog vertikalnog kretanja, na sasvim drukčiji način prostor interpretiraju lebdeća djela iz serije Ljetno popodne u pet dana iz 1986. godine. Bez okvirnih odrednica djela rađenih od materijala iz obiteljske radionice koja su zbijena u amorfne mase te potom mokra ostavljena da se suše, ljetna popodneva predstavljaju onu nepodnošljivu lakoću postojanja stavljajući se u suprotnost naspram teških izloženih tkalačkih strojeva, radova uokvirenih u koroznom limu, neotpakiranih nepomičnih psina i lovaca na vjetar s paradoksalnom nemogućnošću kretanja. Svemu tome prkose Popodneva koja se bore za vlastiti bestežinski prostor ispreplićući vremenske putanje i brišući granicu podjele ranih i kasnih radova.”, iz predgovora autorice Jelene Tamindžija

Njezin izričaj koji je jedinstven, njezina estetika koju mnogi propituju želeći razumjeti zašto radi to što radi i zašto to radi baš tako – uvijek iznova okuplja tako veliki broj ljudi koji vidimo u galerijama i muzejima na otvaranjima iznimno poznatih i zaslužnih umjetnika. Uvrstivši je u svom likovni program koji se nerijetko svodi na manje izložbe u palači Sponza, Dubrovačke ljetne igre učinile su iskorak i u metaforičkom i u fizičkom smislu te riječi pokazavši da razumiju i jedan posve osobit opus kojeg bismo s ponosom gledali na svjetskim scenama suvremene umjetnosti. Susreti u depou Dubravke Lošić, u prostoru koji daje dojam napuštenog, gotovo devastiranog industrijskog zdanja, posebni su susreti sa suvremenom umjetnošću koja se izmiče iz akademskog, tradicionalnog izražavanja otvarajući uvijek iznova nove estetske i misaone horizonte.

Anita Ruso

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More