“Sokolac – Dejton” Erola Čolakovića Šehića: Dirljiva priča o štićenicima psihijatrijske bolnice

Ciklus obuhvaća dvadeset portreta štićenika današnje Specijalne bolnice za psihijatriju Sokolac, nekada najveće i najmodernije psihijatrijske ustanove na prostoru čitave Jugoslavije.

Ove subote, 10. listopada, diljem svijeta obilježava se Svjetski dan mentalnog zdravlja, a sve s ciljem podizanja svijesti o problemima mentalnog zdravlja i poticanja izgradnje kvalitetnog sustava zdravstvene zaštite za oboljele osobe, kao i za osobe u riziku od oboljenja. Tim će se povodom u Galeriji fotografije Fotokluba Split otvoriti izložba ”Let iznad romanijskog gnijezda: Sokolac – Dejton” poznatog sarajevskog fotografa Erola Čolakovića Šehića.

Riječ je o ciklusu fotografija nastalih za vrijeme snimanja filma ”Let iznad romanijskog gnijezda” na čijoj je realizaciji Šehić surađivao s Veskom Kadićem i Dubravkom Brigićem. Ciklus obuhvaća dvadeset portreta štićenika današnje Specijalne bolnice za psihijatriju Sokolac, nekada najveće i najmodernije psihijatrijske ustanove na prostoru čitave Jugoslavije. Inače, Sokolac je grad u Bosni i Hercegovini, smješten u podnožju planine Romanije, a nazivom izložbe autor aludira na kultni naslov Kena Kenseyja “Let iznad kukavičjeg gnijezda”, koji je planetarnu popularnost stekao izvrsnom ekranizacijom Miloša Formana i Jackom Nicholsonom u glavnoj ulozi.

Foto: Erol Čolaković Šehić

Fotografije su dio umjetničkog projekta ”Let iznad romanijskog gnijezda” koji, osim spomenutog filma, uključuje i performans javnog šišanja iz 2012. godine, izveden kao hommage “velikom golom čovjeku”, doajenu hrvatskog performansa, Tomu Gotovcu, a na tragu čije je umjetničke logike nalazimo i Šehićevo anticipiranje problema dehumanizirajućeg odnosa društva prema osobama sa psihičkim i mentalnim teškoćama.

Foto: Erol Čolaković Šehić

Kako u predgovoru izložbe ističe kustosica Ana Žanko, riječ je o slojevitom radu koji istovremeno otvara mogućnost kritičkog iščitavanja društvene demonizacije psihički oboljelih pojedinaca, ali i promišljanja političke zbilje geografskog prostora Bosne i Hercegovine, kao i šireg prostora Balkana. Prva razina čitanja svakako jest eksplicitna kritika odnosa zajednice spram ljudi, pojedinaca, čije psihičko stanje ne udovoljava kriterijima normalnog, a prema kojima se zajednica zdravih odnosi na liniji hospitalizacija – izolacija – marginalizacija, zanemarujući pritom činjenicu da je normalnost jednim dijelom naučena i društveno konstruirana slika poželjnog i očekivanog ponašanja jedinke unutar sustava.

“Teret” Alena Marića: Prva izložba mladog fotografa testament je patnji, ali i izdržljivosti

Druga, dublja razina čitanja, sadržana u nazivu izložbe odrednicom ”Sokolac – Dejton”, anticipira vrlo važno pitanje mentalnog zdravlja zajednice i uloge zajednici nadređenog političkog diskursa u izgradnji (mentalno) zdravoga društva. Premda su fotografije nastale davne 1987. godine, dakle prije raspada Jugoslavije i krvavog rata devedesetih, promatrane s vremenskim odmakom i u bitno izmijenjenom političko-društvenom kontekstu novonastalih balkanskih država, one za autora postaju jedinstven portret kolektivnog ludila/kolektivne dijagnoze Bosne i Hercegovine kao umjetno stvorene države.

Foto: Erol Čolaković Šehić

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More