Smijenite Berislava Šipuša!

Udruga PromoPredstavnici Udruge koncertnih promotora Promo, Zoran Marić (INmusic), Mate Škugor (Žedno Uho) i Davor Goreta (Tvornica kulture) na današnjoj konferenciji za medije nazvanoj „Rock (ni)je kultura?!“ pobunili su se protiv raspodjele javnih sredstava za glazbene programe te zatražili ostavke zamjenika ministra kulture Berislava Šipuša, zamjenika pročelnika za kulturu Grada Zagreba Tedija Lušetića, kao i postojećih Vijeća za glazbu Ministarstva i Grada.

Razlog za njihovo nezadovoljstvo sasvim je jasan: od 8,02 milijuna kuna dodijeljenih programskih sredstava za glazbu Ministarstva kulture, 11,56 milijuna Ureda za kulturu grada Zagreba te 57,5 milijuna kuna javnog financiranja glazbenih ustanova u Gradu Zagrebu, „kvalitetnoj suvremenoj autorskoj glazbi“ (pri tome misle na rock i sve njegove derivate u najširem smislu, od metala do elektronike) pripalo je ukupno – 0 kuna!

Raspodjela je takva da je od novca Ministarstva klasici pripalo 83 posto, jazzu 8,2 posto, a srodnim ciklusima klasici i jazzu 9,8 posto, dok je od gradskih sredstava klasici otišlo 86 posto, jazzu 10, a eksperimentalnoj glazbi i radu udruga 3,6 posto. Novac za financiranje javnih ustanova, treba li napominjati, također je zaobišao one koje se bave rock kulturom.

– Reproduktivna klasična glazba bila je zapravo popularna glazba s prijelaza 19 na 20. stoljeće, jazz je bio popularna glazba 30-ih i 40-ih godina prošlog stoljeća, pa prema tome proizlazi da mi trebamo čekati još 40-50 godina da se rock počne smatrati kulturom, pojasnio je Mate Škugor.

Zašto rock glazbu Ministarstvo i Grad ne smatraju kulturom, pojasnio je Zoran Marić iz INmusica.

– Zamjenik ministrice je dirigent, a članovi vijeća su dva dirigenta, perkusionistica, jazz kontrabasist i jazz perkusionist. U gradu je zamjenik pročelnika klarinetist, predsjednica vijeća pijanistica, a članovi vijeća dirigent, saksofonist, skladatelj i pedagog te čembalist i orguljaš. Zato se i pri dodijeli sredstava pojavljuju uvijek iste institucije: Hrvatsko društvo skladatelja, Hrvatsko društvo glazbenih umjetnika, Koncertna direkcija Zagreb, Hrvatska glazbena mladež, Hrvatski barokni ansambl, Cantus… Jasno je da se radi o lobiju koji štiti uske interese, iako se radi o javnim sredstvima namijenjenima zadovoljavanju javnih potreba“.

Da potkrijepe svoje argumente, naručili su i istraživanje koje je provela agencija Ipsos Public Affairs na 400 ispitanika, a koji govore da javne potrebe za glazbom ni malo ne odgovaraju raspodjeli novca: 80 posto građana kao svoju javnu kulturnu potrebu u glazbi navodi koncerte kvalitetne suvremene autorske glazbe koju Vijeća u potpunosti isključuju iz sustava javnog financiranja.

Zato im je Dražen Goreta iz Tvornice poručio: Da imaju inteligencije, 10-15 posto sredstava bacili bi pred nas i izbili nam argumente.

Ni tajming za istupanje nije slučajan. U četvrtak, 26. ožujka, skupština Grada Zagreba treba donijeti Strategiju kulturnog i kreativnog razvitka za idućih osam godina, u kojoj, dakako, nema mjesta za rock, tj. suvremenu kvalitetnu autorsku glazbu, kako je organizatori pressice nazivaju.

Stoga su u Udruzi Promo naveli svoje zahtjeve, a oni su sljedeći: opoziv Vijeća za glazbu i njima nadređenih javnih dužnosnika zbog uzurpacije javnog novca, imenovanje novih članova vijeća od kojih bi tri člana bili zadužena za reproduktivnu klasičnu glazbu i jazz, a tri za kvalitetnu suvremenu autorsku glazbu, raspodjelu javnih sredstava u odnosu 50:50 između klasike i jazza s jedne, te rocka s druge strane, kao i uključivanje rock glazbe u Strategiju kulturnog i kreativnog razvitka Grada Zagreba 2015-2022.

Da ministarstvo ipak nije potpuno slijepo na rock-glazbu i njegove derivate pokazalo je spuštanje stope PDV-a na ulaznice za koncerte s 25 na 13 posto.  Premda se odluka na prvu ni malo ne čini kontroverznom, činjenica je da su time veći organizatori koncerta povećali prihode za 12 posto, a u slučaju većih radi se o milijunskim iznosima. Dakako da to samo po sebi nije sporno, ali su se time u isti koš stavili i razni „huljićevci“, novokomponirani tamburaši, pa i turbo-folk. Da je PDV ostao na 25 posto, a raspodjela javnog novca postala nešto pravednija (onih 10-15 posto koje Goreta zaziva), bilo bi upitno da bi u toj situaciji organizatori rock koncerata profitirali.

Daniel Radman

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...