Nada Zec Ivanović i njezine lude likovnošću spajaju Vukovar i Dubrovnik

Kako gradovi prijatelji najbolje surađuju? Sigurno možemo nabrojati cijeli niz društveno korisnih zbivanja na relaciji povezivanja udaljenih gradova, ali Arteistu su najdraža ona koja se realiziraju u kulturnom polju. Suradnja gradova prijatelja Dubrovnika i Vukovara kroz 2017. i 2018. godinu rprovodila se kroz tri izložbe dubrovačkih likovnih umjetnika koji su se predstavili vukovarskoj publici. Niz je započeo izložbom Tonka Smokvine, mladog dubrovačkog slikara koji se kroz ciklus “Nemir” odao apstraktnom izričaju jakog kolorita. Uslijedilo je predstavljanje Josipa Škerlja s izložbom “Dubrovačke razglednice”, a posljednja se predstavila Nada Zec Ivanović i to svojim najnovijim djelima iz ciklusa “Pod kapom lude. Slijepac vodi slijepca / Hommage Pieteru Bruegelu Starijem.”

“Izložba Nade Zec Ivanović je posljednja u nizu od tri gostujuće izložbe kojima su se Vukovaru predstavili umjetnici triju različitih generacije likovne scene Dubrovnika”, pojasnio je za Arteist Zoran Šimunović, kustos Gradskog muzeja Vukovar. “Niz od tri izložbe koje su realizirane tijekom 2017. i 2018. godine je ujedno i nastavak suradnje Umjetničke galerije Dubrovnik i Gradskog muzeja Vukovar koja je započela 1994. godine povodom održavanja Dubrovačkih ljetnih igara u vrijeme kada je naš muzej djelovao kao Muzej u progonstvu. Tom prigodom je održana izložba Donacija hrvatskih i europskih umjetnika za grad Vukovar koji su prema inicijativi Bože Biškupića potaknutoj u proljeće 1992. godine darovali po jedno djelo Gradskom muzeju Vukovara okupljajući se oko ideje mira i zajedništva. Sretni smo jer je suradnja obnovljena i već smišljamo nove izložbene programe”, zaključio je optimistično Šimunović i objasnio kako je za novo povezivanje odgovorna “mlada krv”.


“Na ljeto 2016. godine sadašnji ravnatelj Umjetničke galerije Dubrovnik Marin Ivanović priredio je moju prvu dubrovačku izložbu u prostoru dubrovačkih Lazareta. Izložba je realizirana kao jedan od programa Hrvatske matice iseljenika Dubrovnik na poticaj voditeljice Maje Mozare. Da, ja i slikam”, smije se ovaj mladi akademski slikar kojemu je kustoski posao jednako bitan kao i umjetnički angažman.

“Marin i ja već tada smo počeli razmišljati o obnavljanju i poboljšavanju umjetničkih veza Vukovara i Dubrovnika. Ubrzo je on postao ravnatelj jednog od najprestižnijih hrvatskih muzeja pa se suradnja bez problema i institucionalno mogla odigrati. Ravnateljica Gradskog muzeja Vukovar, gospođa Ruža Marić prihvatila je prijedlog i svi skupa smo krenuli u realizaciju”, priča Zoran te nadodaje bitan detalj: “Ne smijemo zaboraviti ni da su na ljeto 2016. dubrovački umjetnici donirali čak 44 svoja umjetnička djela za hostel “Dubrovnik” koji je izgrađen u sklopu Memorijalnog centra Domovinskog rata u Vukovaru.”

U katalogu izložbe “Pod kapom lude” likovni kritičar Milan Bešlić je pojasnio da se već u ranijim slikarskim ciklusima Nade Zec Ivanović iščitavaju “groteskni i ludički elementi koji su markirali osnovna obilježja njezina likovnog izraza.” Bešlić iščitava da umjetnica “u čvrsto građenoj kompoziciji koncepcijski problematizira složenu tematiku bez sarkazma i cinizma s rafiniranom ironijom i komikom prožetom klaunovskom tragikom” te da “upravo ta tragikomična komponenta dvorske lude prožima prostor slike tragikom i apsurdom otkrivajući ljudsku bešćutnost i izopačenost kao bitne odrednice ljudskih izbora.” 

Bešlić dalje pojašnjava da “živu slikarsku liniju Nada Zec Ivanović baštini od Pietera Brueghela i velikih flamanskih, njemačkih i drugih slikara europskog sjevera. Oni postaju njeno ishodište i stvaralačko uporište koje se realizira na tragu klasika hrvatskog slikarstva 20. stoljeća (Zlatka Boureka, Jure i Rudolfa Labaša, Hrvoja Šercara, Ivana Lesiaka i dr.) ostavljajući prepoznatljive likovne otiske s autorskim potpisom.” 

Umjetnica je tijekom slikanja zapisivala svoje misli koje su objavljene u katalogu izložbe. Zapisala je između ostalog:

Mislite li da je istina Univerzuma skrojena prema vašem egu?
Nema jedinstva s Univerzumom za kraljevstvo ičije taštine.
Pogledajte dijete. Ne zna ništa. Ono „znati“ ne treba.
Vođeno dušom nad „svesmislom“, puže, hodi i korača prema osmijehu,
prema titraju svjetla i topline onim što mu je dano. S iskrom u očima.

 Anita Ruso
Foto: Miho Skvrce i Zoran Šimunović

Izložbu “Pod kapom lude” možete pogledati u galeriji Oranžerija Gradskog muzeja Vukovar, Županijska 2, Vukovar.

Nada Zec Ivanović rođena je u Dubrovniku 1965. godine. Slikarstvo je diplomirala na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu 1988. godine. Uz slikanje je tijekom cijelog studija izučavala i grafiku koja joj je postala jednako važno područjem interesa i rada. S grafičkim radovima sudjelovala je na međunarodnim grafičkim žiriranim izložbama u Cadaquesu, Barceloni, Wingfieldi, Sofiji, Bagesu. Prije ciklusa „Pod kapom lude“, realizirala je još pet slikarskih ciklusa: „Ishodišta“, „Letači“, „Friendship“, „Krajolici“ i „65 pogleda na Grad“ te veliki broj slika zasebne tematike, akvarela, crteža. Izlagala je na preko osamdeset izložbi u zemlji i inozemstvu (Palm Beach, Bonn, Mostar, Graz, Kotor, Cetinje, Salzburg) od kojih je priredila četrnaest samostalnih. Okušala se i u drugim vidovima likovnosti, dizajnu plakata i kazališnoj kostimografiji, a dvadeset godina se bavila i pedagoškim radom. O njenom je radu 2013. godine snimljen dvadesetominutni dokumentarni film u produkciji Dubrovačke televizije, a o njenom su slikarstvu pisali povjesničari umjetnosti i likovni kritičari Milan Bešlić, Feđa Gavrilović, dr. sc. Antun Karaman, Nikša Spremić (Mphil. Oxon.), Igor Brešan i drugi. Članica je Hrvatskog društva likovnih umjetnika Dubrovnik i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika.

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...