Umjetnost može i treba svakome otvarati vrata

Napokon sam stvorio nešto što je samo moje.

U tišini je ispraćen kroničar čitave jedne gastarbajterske težine života Dragutin Trumbetaš. ”Veliki životi u Hrvatskoj obično završavaju malim smrtima, pa tako i njegov, veliki i gorki, autsajderski život”, zabilježio je Jergović u Subotnjoj matineji Jutarnjega lista. Uz izložbu A. G. Matošu u čast (Studio Moderne galerije Josip Račić, 2011) Feđa Gavrilović u Vijencu ispisuje kako je Trumbetaš prikazivao stvarnost bez dociranja te je snažno i jasno ukazivao na probleme u društvu, promišljenije od mlađih generacija umjetnika i udruga civilnoga društva. Je li on bio više naivni umjetnik ili samouki artbrutist, pitanje je povijesti umjetnosti. Sigurno je kako je njegova umjetnost proizlazila iz njegova života, odlaskom s prvim gastarbajterskim valom u Njemačku i stvaranjem snažnih crteža iznutra jednostavnom linijom crnoga tuša.

Oliver Kilbourn, ”End of Shift”

”Maleni” odlazak u kontekstu Gavelline primjerne izvedbe Slikara rudara britanskoga dramskog pisca Leeja Halla u prijevodu Tomislava Kuzmanovića ponovno potvrđuje kako je stvarnost u Hrvatskoj nerijetko jača od fikcije. Umjetnost je u Hallovoj drami ilustrativna, informativna i vjerna zadanome okviru, za razliku od Loganova Crvenog (Teatar Exit, 2015) gdje su apolonijsko i dionizijsko na vječnom rubu. Mnogi su dijalozi u Slikarima rudarima oblikovani prema sabranim kazivanjima iz studije likovnoga kritičara i kustosa Williama Feavera, Pitmen Painters. The Ashington Group 1934-1984 . Zabilježena razmišljanja tada živućih članova same grupe i sjećanja svjedoka vremena čitatelju omogućuju slaganje vlastita mozaika o složenim povijesnim silnicima u međuratnoj i postratnoj Velikoj Britaniji.

Hall dvadeset postojećih članova Ashingtonske grupe sužava na petoricu koji utjelovljuju različite osobine i uvjerenja od marksizma do mladenačke kritičke neotesanosti. U središte drame postavljen je sukob između individualnoga i kolektivnog. Bez obzira na to što svaki član grupe (Dražen Kühn, Franjo Dijak, Filip Križan, Ranko Zidarić) stvara isključivo za sebe, oni vlastitu vrijednost ponajviše vide u grupi koju vodi profesor-demagog upitnih namjera Robert Lyon (Hrvoje Klobučar). U naoko laganim i tečnim dijalozima izmjenjuju se inteligentni, britki i elokventni dijalozi koji ponekad više nalikuju akademskom, negoli razgovornom leksiku. Najsloženije i najrazrađenije jest lice najtalentiranijeg Olivera (Đorđe Kukljica) u čijem se postupnom otkrivanju osobne povijesti rastvaraju nadarenost, čežnja, tuga, zbunjenost, ali i čudnovatost. Kukljica uspijeva iznijeti bljeske umjetnika i radnika u jednome licu te odoljeti zovu mecene (Anja Šovagović-Despot).

Prateći nemalu tradiciju britanskoga dramskog pisma kao mogućeg otpora trenutačnom političkom establišmentu, Hall na drukčijim registrima od njegova proslavljena Billyja Elliota otvara pitanje elitizma umjetnosti i pogubnosti stalnih financijskih rezova u kulturi. Primjerice, istraživanje Sveučilišta Goldsmiths i umjetničke organizacije Create ukazalo je da više od trećine ljudi u Velikoj Britaniji, koji se na ovaj ili onaj način bave umjetnošću, dolaze iz srednje klase visokoobrazovanih roditelja; 90 % je u jednom trenutku radilo besplatno te su imali nekakvu financijsku potporu. Slikari rudari ne razmeću se brojkama, oni ukazuju na činjenicu da umjetnost može i treba svakome otvarati vrata.

Odabir lokalno snažno intoniranoga dramskog teksta teže će zbog nedostataka univerzalnosti i prijemčivosti izvan toga konteksta pronaći put do gledatelja. Slovenski redatelj Samo M. Strelec predstavi pristupa bez rizika – prezentacijski. Usporeno se nižu scene zamračenjem, a sama se drama kadikad čini kao predavanje s humornim odsklizavanjem. Odviše u cjelini, ali i glumačkoj izvedbi korektno s obzirom na domaće prilike u kojima tek manjina naših građana financijski ili geografski može do kazališta, umjetnost i nešto dublji diskurs su na marginama, a Trumbetaš samo jučerašnja vijest.

Anđela Vidović

Foto: Jasenko Rasol

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...