
Šest filmova i događanja zbog kojih morate posjetiti 25 FPS
TEHERAN-GELES, Arash Nassiri
Četvrtak, 25. rujna u 19.00 // Konkurencija 1: Kino Svemir
Na scenografiju se često gleda kao na jedan od tehničkih elemenata filma, koji najčešće predstavlja nezamjetni okvir priče. No može li dekor postati akter? I te kako! Redatelj Arash Nassiri koristi zračne snimke Los Angelesa kako bi stvorio specifičnu verziju Teherana. Njegov Teheran-Geles (čitati: Teheranđeles) projekcija je budućnosti iranske metropole iz 1970-ih, u kojoj su njezine prozapadnjačke tendencije dovedene do svoje filmske sadašnjosti. No neo-noireovske zračne snimke, kojih se ne bi posramili Nicolas Winding Refn ili Gaspar Noé, ispod blještavih svjetala i sjajnih površina otkrivaju priče o otmicama i zastrašivanjima. Nassiri će osobno predstaviti film zagrebačkoj publici u četvrtak 25. rujna u 19.00 sati.
KRUTI OTPAD, Louis Henderson
Petak, 26. rujna u 18.00 // Konkurencija 3: Kruto kino
Provokativni filmski esej Kruti otpad gorko nas podsjeća da se zapadni svijet u iCloudovske visine može popeti samo gazeći po ramenima onih koji su i dalje prisiljeni puzati po blatu. Sastavljen od niza internetskog, filmskog i video footagea koji se bavi kolonijalnom prošlosti i njezinim posljedicama u sadašnjosti, Henderson umnažanjem ekrana stvara svojevrsni vrtlog koji nas s oblaka spušta ravno u neokolonijalnu realnost, pritom nam tragično demonstrirajući da tehnološki napredak dolazi sa cijenom, i to cijenom koju najčešće plaća netko drugi.
LET YOUR LIGHT SHINE, Jodie Mack – 16 mm kinokoncert
Petak, 26. rujna u 22.00 // Expanded cinema
Stadionski rock koncert, euforija i oduševljenje koje takav spektakl izaziva, apstraktna animacija i dokumentarni film o vlastitoj majci. Sve to u jednom programu i k tome uz pjevanje uživo. Nismo očekivali da ćemo ikada naići na takvu, naoko nemoguću smjesu. Let Your Light Shine Jodie Mack je sve to, 75-minutni show za emocije i 16-milimetarski postpsihodelični program strukturiran poput rock koncerta, s predgrupom, hedlajnerom i bisom. I to kakvim 3D bisom! Započinje s dvije nijeme, apstraktne grafičke animacije čije formalističko istraživanje šarenih tekstura, uzoraka, ritma i boja u tradiciji apsolutnog filma, eksplodira na našoj retini te nas uvodi u središte programa, 41-minutnu animirano-dokumentarnu rock operu kojom ova “rađajuća zvijezda svjetske avangarde“ na izokrenutu vlastitu obradu Dark Side of the Moon odaje počast majčinom propalom biznisu s prodajom filmskih plakata i obožavateljskoj kulturi holivudske memorabilije.
Kulminacija slijedi u hipnotičkom završetku s dva posljednja filma u programu koji se gledaju kroz prizmatske naočale koje stvaraju 3D efekt raspršenog svjetla, baš poput legendarne naslovnice Pink Floyda. Sjajne boje i blještavi odrazi transformiraju kino kakvo znamo i lansiraju nas u središte spektakularnog stadionskog light showa. Povedite svoju djecu, roditelje i susjede, te pozovite sve animatore koje poznajete!
TK, Damir Očko
Subota, 27. rujna u 18.00 // Refleksi
Nastavljajući se na raniji film Spring (2012), TK u središte pozornosti ponovno vraća umjetnikovo zanimanje za jezik tijela i njegov odnos sa socio-političkim kontekstom “fizičkog prisustva”. Naslov TK onomatopejski je opis zvuka kamena koji udara o tlo ili zagriza zubiju. Kroz osmomodijelnu poemu umjetnik gradi rad u kojemu poezija susreće pokrete, zvukove, tišinu, tijela i – izdržljivost. Drhtavi mišići, koža i udovi nastoje ostati mirni dok kamera promatra kako se sve raspada i tijela zadržavaju vrlo malo kontrole. Projekcija filma je i njegpova svjetska premijera. Film će publici predstaviti autor osobno.
Koristimo priliku pozvati vas i na ostale filmove iz programa Refleksi. Prikazuje se najbolje od svježe hrvatske eksperimentalne produkcije: K18 Zlatka Kopljara, A.D.A.M. Vladislava Kneževića i Until a Breath of Air Marka Tadića.
ŠIROKO TI POLJE/ŠTOGOD, Sergio Caballero
Nedjelja, 28. rujna u 18.00 // Konkurencija 6: Kino je film
Španjolski redatelj Sergio Caballero u kokurenciji je s filmom Široko ti polje/Štogod. To je osebujna, neukusna i urnebesna interpretacija horor-klišeja o opsjednućima i egzorcizmima u kojem likove igraju natruli ostaci ručka, a demonske lutke progone i samu filmsku strukturu. ”Tatice, kuća nam je puna crnih rupa, a moj um je prljav”, samo je jedna u nizu replika koja će testirati estetski probavni trakt i najdobroćudnijih filmskih sveždera, ali vas pritom i dobro zabaviti. Ako ne vjerujete, bacite oko na trailer i probajte odgovoriti što je taj vrag koji se njiše na ljuljački – je li to Duchampov pisoar ili obično – govno? Široko vam polje!
MONUMENT FILM, Peter Kubelka
Nedjelja, 28. rujna u 20.00 // Expanded cinema
Austrijski filmski autor Peter Kubelka snažna je i nesmiljena sila filmskog svijeta već dulje od pola stoljeća. U opusu ne duljem od ukupno sat vremena sažeo je i artikulirao temeljne osobine analognog filma, izdvajajući film kao zasebnu umjetničku formu. Njegov film iz 1960, Arnulf Rainer, koji se sastoji samo od najčišćih elemenata svjetla i tame, zvuka i tišine, ostat će jedno od najradikalnijih postignuća u povijesti filma. Kao reakcija na ovaj prijašnji rad, njegov novi film, Antiphon, predstavljen je 2012. godine kao dio Monument Filma, snažne poruke o cjelovitom mediju. S dva 35-milimetarska projektora smještena u gledalište, svaki se film prikazuje zasebno, a zatim se spajaju kao dvostruka projekcija, i jedna uz drugu i jedna na drugu. Tijekom ove nesvakidašnje projekcije, Peter Kubelka će govoriti o svojim teorijama, objašnjavajući razlike između filma i digitalnih medija te pojašnjavajući svoju vjeru u opstanak filma.
Inesa Antić