Sedam filmova na ZagrebDOX-u koje “pod mus” treba pogledati

The GatekeepersIskusni fan ZagrebDoxa naći će način da se dovuče na konferenciju za novinare na kojoj direktor Nenad Puhovski tradicionalno pušta trailere filmova koje smatra najboljima. Iskusni fan načelno će vjerovati odabiru Puhovskog, jer je u mjesecima uoči festivala pogledao tonu filmova i u program uvrstio pomno odabrane dekagrame onih najboljih – ali će te preporuke empirijski testirati i odvagivati u usporedbi s drugim filmovima u programu, slažući tako svoju listu favorita.

Mi smo iskusni fanovi Zagrebdoxa – što je, da budemo iskreni, eufemizam za ovisnost. Danas smo se, na presici u Kaptol centru, počeli zagrijavati za festival, slično onako kako se trkači pripremaju za maraton. Možda to nije prva asocijacija, ali izdržljivost je svakako osobina koja će nasušno trebati onome tko kani u tjedan dana proširiti vidike, izložiti se vrhunskoj umjetnosti i naučiti se kritično razmišljati o svijetu u kojemu živi.

ZagrebDox nudi sve to: od 24. veljače do 3. ožujka gledat ćemo sjajne dokumentarce, njih 180, iz trideset zemalja svijeta – dokumentarce koji govore o političkim, etičkim, ekonomskim, filozofskim, umjetničkim pitanjima globalnog svijeta, filtrirajući te velike teme kroz iskustva izuzetnih pojedinaca, ljudi koji mijenjaju svijet, uz nebrojen niz stručnih sugovornika.

Ovo su filmovi na koje Puhovski skreće pažnju, ističući kako je riječ o naslovima koje “pod mus” treba vidjeti. Dok ne počne festival, vjerovat ćemo mu na riječ.

1. Kuća u kojoj živim (The House I Live In), najbolji dokumentarac festivala u Sundanceu, bavi se manje poznatim slojevima američkog “rata protiv droge” koji je – služeći se nekim od mehanizama po mnogočemu srodnog “rata protiv terorizma” – lišio slobode 45 milijuna ljudi. Za taj film, koji zadire i u paradokse zatvorskog sustava SAD-a, kritičari kažu da ga se mora pogledati iz osobne i građanske dužnosti.

2. Na Sundanceu je za režiju nagrađen i film Stroj pred kojim sve nestaje (The Machine Which Makes Everything Disappear) autorice Tinatin Gurchiani koji donosi sliku modernog gruzijskog društva. Iz danas prikazanih dijelova filma, čini se da je posrijedi dirljiv, potresan uradak goleme sugestivnosti i začudne liričnosti.

3. Preporukom bi se moglo smatrati i to što Izrael uporno šuti o kandidatu za Oscara, filmu Čuvari (The Gatekeepers) Drora Moreha, koji govori o okupaciji Palestine i u kojemu su duboko i analitično predstavljeni manje očite političke manipulacije u tom globalnom problemu.

4. U regionalnoj konkurenciji intrigantnim se čini film Nebojše Slijepčevića Gangster te voli, još jedna dokumentarna obrada teme o ruralnoj sredini u kojoj dominiraju muškarci, samci. Ovaj put, mjesto radnje je Imotski i njegovo zaleđe, a junak živopisni agent za pronalaženje srodnih duša, u kojega grubi, usamljeni, vremešni Imoćani gledaju kao u Mesiju.

5. Čin smaknuća (The Act of Killing) autora Joshue Oppenheimera po mnogima je najkontroverzniji film desetljeća. Riječ je o pobjedniku festivala CPH:Dox.

6. Vizualno izuzetno zanimljiv švicarski dokumentarac Zimski nomadi (Winter Nomads) Manuela von Stürlera osvojio je nagradu Europske filmske akademije.

7. U potrazi za ledom (Chasing Ice), impozantno i hrabro dokumentarno putovanje cijenjenog fotografa Jamesa Baloga po Arktiku, ovjenčano nagradom za izvrsnost u snimanju na Sundanceu i nagradom publike na festivalu HotDocs.

MH

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More