“Rast prihoda od 349 posto”: Može li Spotify spasiti posrnulu hrvatsku glazbenu industriju?

U moru loših vijesti, domaći glazbenici napokon se imaju čemu veseliti - dolazak Spotifyja u Hrvatsku je, prema novim podacima ZAMP-a, neočekivano povećao potražnju za streamingom.

Kultura streaminga prije nekoliko je godina unijela tektonske promjene u svjetsku glazbenu industriju, a ovih dana stižu prve naznake da bi se slično uskoro moglo dogoditi i u Hrvatskoj, i to baš u izazovnom vremenu u kojem su glazbenicima onemogućeni koncerti, njihov najčešći i glavni izvor zarade. Zbrajajući rezultate za prvu polovicu 2020. godine ZAMP, naime, dolazi do porasta autorskih prihoda s digitalnih glazbenih servisa od čak 349 posto. Za ovo statističko čudo kriv je ni manje ni više nego – Spotify.

“Za domaće i inozemne autore i nositelje prava, u spomenutom periodu prikupljeno je ukupno 7.442.574,56 kuna za korištenje glazbe u stranim zemljama, na digitalnim servisima i od mehaničkih prava. U obračunu mehaničkih prava sudjelovalo je 6122 autora i nositelja prava, iz inozemstva je honorare zaradilo njih 3706, dok je najviše autora i nositelja prava, 9715, sudjelovalo u obračunu honorara s digitalnih glazbenih servisa. Uz honorare s Deezera, YouTube Musica i Google Playja, ovaj obračun po prvi put donosi i honorare Spotifyja koji je od srpnja dostupan u Hrvatskoj. Autorski prihodi s digitalnih glazbenih servisa bilježe značajan rast – u aktualnom listopadskom obračunu ukupno prikupljena svota iznosi 2.485.937,62 kuna što predstavlja rast od čak 349% u odnosu na prethodni obračun u travnju 2020.! Najveći iznos stiže od YouTubea, slijede ga Spotify, Deezer te Google Play”, poručuju iz ZAMP-a.

Na drugom mjestu najplodonosnijih streaming servisa, barem kad su u pitanju hrvatski glazbenici, tako se našao Spotify, koji je u Lijepu našu stigao ljetos i očito ozbiljno uzdrmao ustaljeni poredak u kojem su YouTube i Deezer dosad donosili najviše novca.

Prekidi, Dalmacija i teror formatiranih radija: Pogledajte listu najvećih hitova 2019. godine

“Zadovoljstvo mi je izvijestiti naše članove kako smo, unatoč svim epidemiološkim i ekonomskim izazovima 2020., uspješno zaključili treći od četiri velika obračuna koji nas očekuju ove godine. Još veće zadovoljstvo, kako za autore, tako i za službu ZAMP, predstavlja značajan rast honorara s digitalnih glazbenih servisa. Zahvaljujući suradnji i potpisanim ugovorima sa svim vodećim svjetskim servisima, taj će iznos u budućnosti biti još veći i činit će još značajni udio u ukupnim godišnjim prihodima autora. Nadam se da će ova isplata autorima makar dijelom ublažiti vrlo loše stanje glazbene industrije u ova epidemična vremena”, izjavio je Nenad Marčec, glavni direktor HDS ZAMP-a.

Iako Deezer u Hrvatskoj postoji već nekoliko godina, čini se da je većina ljubitelja streaminga čekala samo i isključivo Spotify, dijelom i zbog činjenice da ima puno veću prisutnost u medijima, spominju ga i svjetske zvijezde, a veliki je broj korisnika i prije službenog dolaska uživao u ilegalnoj verziji. Usporedbom tri dostupna servisa, Deezera, Spotifyja i Apple Musica na svom se blogu Mala truba pozabavila glazbena novinarka Ana Hotko, s Spotify se i u njezinu slučaju pokazao kao pobjednik.

Novo poglavlje za domaću scenu?

“Švedski Spotify mi nudi mogućnost podešavanja zvuka same aplikacije, kao i kvalitete zvuka – za istu cijenu. To mi je jedna od najvažnijih karakteristika, Također, imam dojam da mu je algoritam mnogo istančaniji od Deezerovog. Velika mana mu je to što ne mogu na jednom mjestu doći do informacije o novim albumima, odnosno sekcija New Releases je po tom pitanju prilično manjkava. No, razne opcije slušanja glazbe po guštu korisnika (Daily Mix u više varijanti, Discover Weekly, Release Radar, On Repeat i Repeat Rewind) nadoknađuju tu manu, kao i Spotifyjeva posvećenost podcastima”, napisala je Hotko i dodala: “Teško da ste baš frik poput mene i vjerojatnije je da vam zapravo treba jedan servis. Nadam se da vam moje iskustvo može barem malo pomoći. Naravno, vaše iskustvo može biti sasvim drugačije. Nekima, recimo, Apple Music funkcionira dobro na svim platformama, pa se samim time situacija mijenja. Ako bih vas uputila na samo jedan servis, to bi bio Spotify. (Nije plaćeni oglas.)”.

“Malo krivim sebe, malo publiku”: Poznati glazbenici otkrivaju kako podnose neuspjeh

S obzirom na to da se veliki ZAMP-ov iznos dijeli na ogroman broj izvođača, rezultat u slučaju većine glazbenika neće biti basnoslovan, ali će svakako otvoriti jedno novo poglavlje, itekako važno zbog očajne poslovne situacije, ali i percepcije značajnog dijela javnosti, koji je ovog ljeta na primjeru Nine Badrić i kopačice kumpira pokazao da se o glazbenicima misli kao o cirkusantima i zabavljačima na ribarskim feštama, a ne umjetnicima. Zahvaljujući streamingu, svi se sad mogu dokazati i kao poslovni ljudi, pritom ne kompromitirajući svoju umjetnost, već je plasirajući na itekako unosnom tržištu autorskih prava.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More