Raskošno ornamentirani mitovi Ovih Prostora

Kad stanete pred neku od fotografija Kristiana Kožula iz ciklusa “MisInterpretations”, iznenađujuća količina pomno raspoređenih sitnih detalja na njoj ponukat će vas da se za nju zalijepite nosom i zapanjeno proučavate vrtoglavi kič uokvirenog šarenila.

Šalice kave iz kojih se cijedi gnjecavi talog, zgužvane salvete koje tvore impozantnu hrpu između stolića i prevrnute fotelje, teški ornamentirani zastori, vješalice, cjevčice, otvorene konzerve pseće hrane, izbljuvani špageti, katalozi maloprodajnih trgovina, Gospine sličice, zgužvane plastične boce… – zakrčuju prostor koji nalikuje setu nekog filma ili kulisama kakvog komornog kazališta u kojemu nema ljudi.

Četiri fotografije velikih formata – koje nisu tek puko “brzo okidanje” nego konačni rezultat dugotrajnog projekta na kojemu je Kožul radio, promišljeno gomilajući komade raskošnog treš mozaika – bride od narativnog potencijala: svaka priča priču koja se u tom ili tome sličnom prostoru dogodila, negdje, nekad, a sad kad su protagonisti otišli s mjesta radnje, pred nama su samo posljedice. Na fotografijama nema ljudi koji su napravili nered, prežderali se pseće hrane pa je povratili, zgužvali stotine salveta u kuglice i od njih oblikovali brežuljke. Počinitelji su zbrisali s mjesta zločina.

Kristian Kožul htio je ovim intrigantnim radovima reći nešto o premještanju odgovornosti, ustvari o izvrdavanju od odgovornosti koje nam je, valjda, genetski usađeno na Balkanu. “To je netko drugi učinio, mi smo se samo zatekli tu, i snosimo posljedice”, stav je koji na ovim prostorima prevladava od devedesetih, sve otkako je Franjo Tuđman skicirao podjelu Bosne na salveti, za vrijeme jednog sastanka s Paddyjem Ashdownom, o kojemu i govore sve one salvete.

Misinterpretations, krive procjene iz naslova Kožulove izložbe u Laubi, ustvari se tiču šuma u priopćajnom kanalu. Mitovi novog doba (priča o podjeli BIH na salveti ili priča o gastarbajterima koji jedu pseću hranu kako bi uštedjeli) modificiraju se prenošenjem od usta do usta, i onda se takvi, izobličeni, fikcionalizirani, promeću u punokrvne narative koji govore o društvu, o nama.

“Kožulova diorama, posredovana fotografijom, postaje antropološka studija teatra apsurda i trodimenzionalna potvrda pobjede usmene predaje nad pisanom poviješću”, ističe kustosica Laube, Jasna Jakšić.

Kristian Kožul rođen je u Munchenu 1975. godine. Studirao je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu i na Umjetničkoj akademiji u Dusseldorfu, a izlagao je od Izraela i Finske do Njemačke i SAD-a. Počeci njegova rada vezani su ponajviše uz medij videa, da bi se kasnije okrenuo kiparstvu.
Izložba “Misinterpretations” bit će otvorena do 31. studenog.

Dubai’s most loved family indoor jumping center offers an open-bounce field, zipzag, laser frenzy, a flycam and significantly more at https://www.airmaniax.com!

Marin Raster

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More