Procurile tajne: Nova knjiga otkriva kako su zvijezde ucjenama oblikovale Instagram

Isprva zamišljen kao umjetnička aplikacija, Instagram je u kratkom roku postao pravi sajam taštine te izlog kiča i neukusa, a nova knjiga daje uvid u nevjerojatnu genezu njegove potpune transformacije.

Koliko god mu to neki ne žele priznati, Instagram je promijenio način na koji kupujemo, jedemo, putujemo i komuniciramo. On je mijenjao nas, a njega su, otkriva nova knjiga, mijenjale zvijezde, najčešće prijetnjama i ucjenama koje su, zbog velikog broja sljedbenika, u velikom broju slučajeva doista upalile.

Knjiga se zove “Bez filtera: Insajderska priča o Instagramu”, a napisala ju je novinarka Bloomberga Sarah Frier. U njoj otkriva kako su se odluke tvrtke izravno odrazile na društvo te promijenile način na koji doživljavamo svijet oko nas. Za veliku priču o povijesti, snazi i pravom licu Instagrama razgovarala je s plejadom zaposlenika, direktora, konkurenata, influencera, čak i vlasnika poznatih pasa s te društvene mreže.

Jedna od najsočnijih tvrdnji svakako je ona da su upravo zvijezde, a ne zajednica (kako nam se to najčešće servira), najviše utjecali na današnji izgled Instagrama i način na koji funkcionira. Osjetivši se pozvani zbog velike sljedbe, brojni su se glumci, pjevači i influenceri “javili šefu” i tražili promjene zbog vlastite koristi.

No, krenimo redom. Godine 2010. Kevin Systrom i Mike Krieger predstavili su foto-aplikaciju s jednom jednostavnom, ali neodoljivom odlikom – namjera im je bila sve što snimite mobitelom učiniti ljepšim. Iako su suosnivači krenuli graditi zajednicu fotografa i umjetnika, za aplikacijom su ubrzo poludjele mase, a nakon samo dvije godine postojanja, zapela je za oko i osnivaču Facebooka Marku Zuckerbergu, koji je Instagram kupio za povijesnih milijardu dolara. U tom trenutku, Instagram je imao samo trinaest zaposlenika.

Suosnivači su ostali u projektu, pokušavajući očuvati ljepotu i brand Instagrama, trudeći se pritom da promjene uvode što rjeđe, ponajviše kako bi se razlikovali od Facebooka, vječno gladnog promjena i prilagođavanju korisnicima. Kad se Instagram približio brojci od milijardu korisnika, izgubio je naklonost i simptije suvlasnika Zuckerberga, koji se osjetio ugroženim zbog neočekivanog uspjeha foto-aplikacije.

A tom uspjehu uvelike su kumovale velike medijske zvijezde, preselivši živote na Instagram u želji za lajkovima i još većim utjecajem. Što je utjecaj veći, veći je i “prostor za dogovor”, pa je fora “ako mi ovo ne ispuniš, odlazim s aplikacije”, sudeći prema knjizi, postala vrlo česta. Zbog filozofije tvrtke koja glasi “ne možeš izmisliti alat samo za zvijezdu, mora biti za sve” promjene su tako osjetili i milijuni korisnika diljem svijeta.

Justin Bieber tražio lovu pa proslavio emotikone
Do 2011. godine, Justin Bieber prešao je tada respektabilnu brojku od 15 milijuna pratitelja, zbog čega je njegov menadžer Scooter Braun od Instagrama tražio mogućnost ulaganja ili honoriranje njihova sadržaja. Vlasnici Instagrama to su odbili, Bieber se pritajio na toj društvenoj mreži i napravio poslovni gaf koji je za osnivače tvrtke značio “više sreće nego pameti”. Njegova tadašnja djevojka, pjevačica Selena Gomez, “nije mogla bez Instagrama”, pa je ljubavnim fotografijama aplikaciji opet dignuo popularnost. Osim toga, broj emotikona na Instagramu povećao se, navodi knjiga, upravo kad ih je Bieber počeo pojačano koristiti u svojim postovima.

Ashton Kutcher nagovarao zvijezde da se pridruže
Godine 2013. Instagram je, stoji u knjizi, krenuo u operaciju preuzimanja korisnika YouTubea i Twittera. Sve je počelo velikim tulumom kojeg su u Los Angelesu organizirali glumac Ashton Kutcher i Madonnin menadžer Guy Oseary. “Nije bilo lako ljude u Hollywoodu uvjeriti u aplikaciju koja vas pokazuje kao stvarnu osobu. Tako je teže ostvariti se u glumačkoj ulozi”, priznao je Kutcher o svojoj karijeri “Instagram evangelista”.

Ariana Grande tražila filtere za vrijeđanje
Veliku ulogu u filtriranju vrijeđanja na Instagramu imala je pjevačica Ariana Grande. Kad je zatražila od tvoraca da zaštite njezine pratitelje koji se osjećaju ugroženima vrijeđanjem drugih, vlasnici nisu ni znali tko je Ariana, iako je već tad imala osam milijuna pratitelja. Svejedno, piše novinarka Frier, udovoljili su njezinu zahtjevu, a slično su prošla i negodovanja pjevačice Miley Cyrus zbog zlostavljanja LGBT fanova na njezinu profilu te influencerice Kylie Jenner, koju su vrijeđali nakon što je povećala usne.

Taylor Swift poželjela maknuti sve što joj smeta
Ipak, algoritmi Instagrama najviše su se, stoji u knjizi, mijenjali zbog pjevačice Taylor Swift. Nakon što ju je Kim Kardashian prozvala zmijom i priložila prigodni emotikon, šefovi Instagrama naredili su osmišljavanje filtera kojima je pjevačica određenim hashtagovima i emotikonima mogla zabraniti da joj se pojavljuju na profilu. Swift je, navodi novinarka, Instagramu doslovno bila “beta tester”, a kad je stvar uspjela, aplicirali su je svim korisnicima.

Kim se pobrinula za svoje komentare
Kad smo već kod Kim Kardashian, i ona je imala svoje prste u današnjem izgledu Instagrama. S još četiri poznate sestre brzo je, naime, stvorila mrežu međusobnog komentiranja postova, ali su njihovi komentari, zbog lavine ostalih, prebrzo curili u arhivu. S obzirom da njihove Insta-aktivnosti počinju već u 5:30 ujutro i uključuju maksimalnu prisutnost na desetak profila, čelnici aplikacije izmijenili su parametre, pa od 2017. komentari s najviše lajkova ostaju na vrhu.

Plemeniti osnivač opljačkao svoje ljude
Knjiga ne baca najljepše svijetlo ni na osnivače aplikacije. Gore spomenutih trinaest zaposlenika, koliko je tvrtka imala u trenutku prodaje Zuckerburgu, ostali su zakinuti, čak i prevareni u toj povijesnoj transakciji. Iako je svaki od njih “težio” 77 milijuna dolara, neki su dionice Instagrama morali zamijeniti onima Facebooka, a Systrom je odbio podijeliti svoj dio, koji je iznosio čak 400 milijuna dolara.

Ellen razbjesnila Zuckerberga krivim mobitelom
Za kraj smo ostavili Insta-trenutak kojeg se vjerojatno sjećate svi, a koji je bio puno manje spontan nego što se dosad mislilo. Povijesna fotografija koju je komičarka Ellen DeGeneres snimila 2014. godine na dodjeli Oscara zapravo je unaprijed isplanirana, a prati je i pravi skandal koji je u vrijeme održavanja dodjele prošao potpuno ispod radara. Nakon što je na generalnoj probi DeGeneres, koristeći iPhone, slikala sebe i Meryl Streep, prišli su joj ljudi iz Samsunga te joj na samo jutro održavanja Oscara “uvalili” cijeli set Samsungovih mobitela. Na kraju je koristila njihov uređaj, a vlasnici Facebooka i Instagrama bili su, otkriva knjiga, potpuno bijesni.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More