Pripremite “svečanu dekicu”: Ovogodišnji Zagreb Film Festival možete pratiti s vašeg kauča

"Vesele nas simpatične reakcije followera na društvenim mrežama koji nam javljaju da su za ZFF pripremili svoje ‘svečane dekice’ i recepte za kokice iz kućne radinosti”, izjavio je direktor festivala Boris T. Matić.

Na konferenciji za medije predstavljen je program Zagreb Film Festivala, čije će se osamnaesto izdanje održati online od 8. do 15. studenog na platformama www.kinoeuropa.hr i croatian.film te na službenoj web-stranici www.zff.hr.

“Nalazimo se na pragu punoljetnosti, i baš kao svaki tinejdžer koji ulazi u svijet odraslih našli smo se pred potpuno novim izazovima. U svjetlu aktualne epidemiološke situacije odlučili smo cijeli festival održati na internetu i čuvati zdravlje publike te festivalske ekipe. Ove godine tako neće biti nekih događaja uživo koji dodatno oplemenjuju našu festivalsku priču, ali zato će biti onog najvažnijeg – sjajnih filmova sa svih strana svijeta, čiji je broj isti kao i lani. Oko stotinu filmova rasporedili smo u četiri natjecateljska programa – dugometražnu konkurenciju, međunarodnu kratkometražnu konkurenciju, konkurenciju domaćih kratkih filmova Kockice i program Ponovno s nama, dva popratna programa – Velikih 5 i Festivali pod reflektorom – te program festivala KinoKino, koji se ove godine održava pod kapom ZFF-a. Online projekcije za nas nisu novost, s njima smo na www.kinoeuropa.hr i croatian.film počeli još početkom godine, a odaziv publike ugodno nas je iznenadio. Sretni smo što će u našim filmskim projekci-jama prvi put iz svojih domova moći istovremeno uživati gledatelji iz cijele Hrvatske, a vesele nas i simpatične reakcije followera na društvenim mrežama koji nam javljaju da su za ZFF pripremili svoje ‘svečane dekice’ i recepte za kokice iz kućne radinosti”, izjavio je direktor festivala Boris T. Matić.

“U posljednjih godinu dana tragali smo za novim i zanimljivim debitantskim ostvarenjima iz cijeloga svijeta i na kraju između velikog broja pregledanih odabrali filmove koje danas predstavljamo. U dugometražnu konkurenciju uvrštena su dva filma čiji redatelji pripadaju kinematografijama zemalja koje nam nisu često na filmskom radaru, a zajedničko im je i to što političke i povijesne teme stavljaju u kontekst humora i fantazije”, rekao je Matić.

Prizor iz filma “Gaza mon amour”

Palestinski film i aktualni predstavnik te zemlje u utrci za strane Oscare, “Gaza mon amour” u režiji braće Tarzana i Araba Nassera, zaigran je prikaz modernog života pod okupacijom koji otkriva kako čak i najljepšu ljubavnu priču može dokrajčiti represivna država. Glavne uloge u ovoj satiri o ljubavi i potisnutoj žudnji ostvaruju zvijezde popularnih serija Salim Daw (“Fauda”) i Hiam Abas (“Nasljeđe”). “Sirotište” (“The Orphanage”) afganistanske redateljice Shahrbanoo Sadat gorko-slatka je priča o odrastanju u Afganistanu tijekom sovjetske okupacije krajem osamdesetih godina prošlog stoljeća ispripovijedana kombinacijom bolivudske fantazije, folklora i na trenutke bolnog realizma. Film je premijerno prikazan u sekciji 15 dana autora u Cannesu.

Tri filma u glavnom programu priče su o junakinjama koje se mijenjaju, sazrijevaju i emancipiraju u novom, nepoznatom i ne uvijek dobronamjernom okruženju. Pitanje granice između prisilnog i dobrovoljnog seksualnog odnosa u priči o 15-godišnjoj skijašici Lyz i njezinu starijem treneru postavlja sportska drama “Slalom”, debitantsko ostvarenje francuske redateljice Charlène Favier iz ovogodišnje službene selekcije Cannesa. Film je snimljen na očaravajućim padinama francuskog skijališta Les Arcs, koje je poslužilo R. Östlundu kao kulisa za film “Turist”. U zanimljivoj studiji karaktera, filmu “Influencerica” (“Sweat”) švedsko-poljski redatelj Magnus von Horn pozabavio se emocionalnim i psihičkim posljedicama neprestane izloženosti zvijezde društvenih mreža. Pratimo tri dana u životu megapopularne fitness-influencerice Sylwije (Magdalena Kolesnik) tijekom kojih nestaju slojevi s njezine besprijekorne fasade. Film je osvojio glavnu nagradu festivala u Chicagu, a bio je uvršten i u službenu selekciju ovogodišnjeg Cannesa.

Prizor iz filma “Pari”

Na putu osobne transformacije zatječemo i junakinju filma “Pari” grčkog redatelja iranskog porijekla Siamaka Etemadija, koji je premijerno prikazan na ovogodišnjem Berlinaleu. “Pari” je priča o potrazi majke, muslimanke iz Irana, za sinom koji je nestao za vrijeme studija u Grčkoj. U novom i njoj potpuno nepoznatom svijetu Pari je prisiljena odbaciti slojeve svog starog identiteta, pa i one koji su je oblikovali kao uzornu i poslušnu suprugu.

Grijesi bešćutnih i korumpiranih sustava te nepravde nanesene marginaliziranim pojedincima i skupinama tema su triju snažnih drama koje se djelomično temelje na istinitim događajima. “Slušaj” (“Listen”), redateljski prvijenac glumice i redateljice Ane Rocha de Sousa uspoređuju s filmovima Kena Loacha, a u Veneciji je osvojio čak pet nagrada, uključujući Lava budućnosti za najbolje debitantsko ostvarenje. Priča prati borbu jedne obitelji doseljenika protiv britanskog sustava socijalne skrbi, a inspirirana je stvarnim slučajevima tzv. prisilnih posvojenja u Londonu.

Temom oduzimanja djece bavi se i “Otac”, film u režiji Srdana Golubovića, koji se na ZFF-u prikazuje izvan konkurencije. Impresivnu glumačku interpretaciju ostvario je Goran Bogdan, s pritajenom snagom utjelovivši očajnog oca koji od gubitnika s društvene margine postaje junakom našega doba. Film je premijerno prikazan u programu Panorama u Berlinu, gdje je osvojio nagradu publike i nagradu Ekumenskog žirija, a u Puli je osvojio nagradu publike, Zlatna vrata, i to kao prvi film u povijesti tog festivala ocijenjen prosječnom ocjenom publike 5,0.

Prizor iz filma “Oaza”

Još jedan laureat Venecije koji gledamo u glavnom programu ZFF-a bavi se životima ljudi s društvenih margina. “Oaza” srpskog redatelja Ivana Ikića neobična je priča o ljubavnom trokutu iz beogradskog doma za djecu i mlade s posebnim potrebama. U naslovnim ulogama pojavljuju se naturščici, štićenici doma za djecu i mlade s posebnim potrebama Sremčica: Marijana Novakov, Valentino Zenuni i Tijana Marković, dok ostale uloge tumače Goran Bogdan i Maruša Majer.

Regionalnu kinematografiju u glavnom programu zastupa i bosansko-hercegovački film “Pun mjesec” u režiji Nermina Hamzagića. Film je u Cottbusu osvojio nagradu Ekumenskog žirija i nagradu za najboljeg glumca (Alban Ukaj), a nalazi se na popisu filmova nominiranih za nagradu Europske filmske akademije u kategoriji najboljeg debitanta. U glavni program ZFF-a uvršten je i “Havel”, biografski film o čuvenom češkom piscu, političkom disidentu i nacionalnom vođi Václavu Havelu. Prožet njegovim prepoznatljivim, teatralnim humorom kojem ništa nije bilo sveto, drugi film Sláveka Horáka oda je Havelu kao umjetniku, velikom zabavljaču, ali i čovjeku od akcije koji je svojim dubinskim razumijevanjem ljudske prirode znao ne samo zabaviti nego i inspirirati i pokrenuti mase kako bi promijenili svijet.

U konkurenciju međunarodnih kratkometražnih filmova uvršteno je dvanaest naslova, a među njima su dva nastala u hrvatskoj koprodukciji: “Svi psi odlaze” nagrađivane islandske filmašice Ninne Pálmadóttir te “Srna” mađarskog redatelja Istvána Hevesija. Selekcija uključuje “Ne želim zaboraviti” redatelja Sameha Alae, prvi egipatski film nakon pedeset godina koji je uvršten u kratkometražnu konkurenciju Cannesa, gdje je i nagrađen Zlatnom palmom za najbolji kratki film, kolumbijski “Između tebe i Milagros” redateljice Mariane Saffon, koji je proglašen najboljim filmom venecijanskog programa Horizonti, te film “Praznina” ruskog redatelja Antona Sazonova, koji je nagrađen za režiju u Locarnu. S Tjedna kritike u Cannesu dolazi i francuski film “Dustin” redateljice Naïle Guiguet, iz kratkometražne konkurencije Cannesa grčki film “Autocesta 65” redateljice Evi Kalogiropoulou, a iz Venecije portugalski film “Smjena” redateljice Laure Carreira, koji je ujedno nominiran za Europsku filmsku nagradu. U utrci za Zlatna kolica u kratkometražnoj konkurenciji nalaze se i bugarski film redateljice Kristine Spasovske “Matica”, nizozemski “Putem” redateljice Marit Weerheijm, turski “Mamaville” redateljice Irmak Karasu i srpski “Pred nama” Aleksandra Adžića.

Prizor iz filma “Ništa ja tebi ne govorim, samo kažem”

Kockice su natjecateljski program hrvatskih kratkometražnih filmova i jedna od najznačajnijih platformi za promociju mladih filmskih talenata u Hrvatskoj. U veljači ove godine program je dobio nadogradnju svojeg dugogodišnjeg postojanja u obliku internetske platforme croatian.film, na kojoj će i biti prikazano sedam filmova prema odabiru dugogodišnjeg selektora, Vladimira Gojuna. Filmovi su: “Devet mjeseci”, novi film Josipa Lukića, “Angina pectoris”, novo ostvarenje Filipa Mojzeša, “Ništa ja tebi ne govorim, samo kažem” u režiji glumice, scenaristice i redateljice Sanje Milardović, “U šumi” Sare Grgurić, “Sparina” Petra Vukičevića, “Stanar” Borne Zidarića te “Bepo” Filipa Antonija Lizatovića. Pobjedniku će uz nagradu biti dodijeljen i novčani iznos od deset tisuća kuna, koji osigurava Društvo hrvatskih filmskih redatelja.

Natjecateljski program Ponovno s nama, u kojem gledamo nove filmove već etabliranih redatelja donosi devet ostvarenja autora koje ZFF prati od njihovih početaka. Među njima se ističe Radu Jude, jedan od vodećih rumunjskih redatelja današnjice i dvostruki laureat ZFF-a. U svom najnovijem filmu “Velika slova” (“Uppercase Print”), Jude seže duboko u arhive Ceauşescuova režima, donoseći fascinantan uvid u tajne nacionalne prošlosti uz važno upozorenje o svim opasnostima kolektivnog zaborava. Šesti put u programu ZFF-a sudjeluje kanadski redatelj Xavier Dolan. Njegov novi film, “Matthias i Maxime” (“Matthias and Maxime”) romansa je izgrađena na nelagodi muškosti i čeznutljiva studija ljubavi i prijateljstva. Islandski redatelj Rúnar Rúnarsson u program ZFF-a vraća se s netipičnim božićnim filmom “Jeka” (“Echo”), u kojem kroz 56 poetičnih vinjeta otkriva Island u njegovoj kompleksnoj punini, slažući pritom bridak ali nježan portret suvremenog društva. U programu je i novi film redatelja Ritesha Batre, koji u svom šarmantnom četvrtom filmu “Batra” inspiraciju crpi iz bolivudskih mjuzikla i Shakespeareovih komedija kako bi ponudio malo drukčiju priču o ljubavi u kontradiktornom svijetu urbane Indije. Redatelj Carlos Marques-Marcet na ZFF se vraća s filmom “Dani koji dolaze” (“The Days to Come”), autentičnom pričom o trudnoći i transformaciji jedne veze, u kojoj kamera devet mjeseci prati stvarnu trudnoću glavnog glumačkog para.

Protekla godina donijela je nekoliko važnih regionalnih ostvarenja koja će biti predstavljena u programu Ponovno s nama. U Hrvatskoj su godinu obilježile snažne žene na filmu, a među njima je apsolutna pobjednica Pule, “Tereza37” Danila Šerbedžije s Lanom Barić u glavnoj ulozi i uz njezin scenaristički potpis. Tu su zatim film “Mare”, u kojem redateljica Andrea Štaka vješto rastvara slojeve ženskog identiteta u malenom hrvatskom gradu s iznimnom glumačkom izvedbom Marije Škaričić, nagrađene za ovu ulogu Srcem Sarajeva za najbolju glumicu, te “Mater”, priča o tjeskobnom, tiranskom odnosu majke i kćeri s Darijom Lorenci Flatz u glavnoj ulozi, nagrađenoj u Puli Zlatnom arenom za najbolju glumicu, dok je redatelj Jure Pavlović primio nagradu za najboljeg debitanta. U programu gledamo i novi film Pjera Žalice, crnu komediju Koncentriši se, baba u kojoj se, u maniri svake balkanske obitelji koja imalo drži do sebe, borba za nasljedstvo pretvara u bespoštedni obiteljski rat, dok stvarni rat kuca na vrata, a raspad jedne obitelji postaje tako metafora raspada jedne države.

Prizor iz filma “Vlak u snijegu”

Svoje posebno, 5. izdanje u sklopu 18. ZFF-a imat će i KinoKino – Međunarodni filmski festival za djecu. Ovogodišnje izdanje održat će se online na platformi www.kinoeuropa.hr, a u glavnom natjecateljskom programu gledamo najvažnije recentne filmove za djecu iz cijeloga svijeta. Nagrađivani filmovi dolaze iz Njemačke, Austrije, Švedske, Litve, Irske, ali i daleke Australije, otkuda dolazi film redatelja Johna Sheedyja znakovita naslova “S kao sreća”. U sklopu popratnog programa Klasici, zamišljenog kao prostor za gledanje starijih filmova koji su nezaobilazni i za današnje generacije, gledamo “Vlak u snijegu” Mate Relje, klasik dječje književnosti pretvoren u klasik domaćeg filma, zbog svoje univerzalne poruke o ljubavi i prijateljstvu jednako popularan danas kao i prije četrdeset godina kada je snimljen. Svoje online izdanje imat će i najpopularniji popratni program festivala, Moj prvi odlazak u kino, koji će se ove godine prigodno pretvoriti u Moj prvi online festival. Kako bi festivalsko vrijeme bilo ispunjeno ne samo zabavom nego i učenjem, Čejen Černić, redateljica uspješnog filmskog nastavka o avanturama dječaka Koka “Uzbuna na Zelenom Vrhu”, održat će radionicu pod nazivom Drugi filmski korak, na kojoj će zajedno s prošlogodišnjim sudionicima radionice Prvi filmski korak nastaviti rad na priči koju su prošle godine zajedno izabrali za daljnji razvoj.

Jedini dio festivala koji ove godine neće biti virtualan, ZFF putuje, na svojoj će turneji Hrvatskom posjetiti čak dvanaest gradova. Komadić zeefefovske atmosfere uz odabrane filmske naslove “Undine” Christiana Petzolda, “Otac” Srdana Golubovića te film “Jako jako daleko” iz programa festivala KinoKino tako će stići u kina u Bjelovaru, Čakovcu, Dubrovniku, Koprivnici, Novoj Gradiški, Rijeci, Samoboru, Slatini, Splitu, Šibeniku, Varaždinu i Velikoj Gorici.

Raspored projekcija Zagreb Film Festivala provjerite ovdje

Filmovi iz Glavnog programa – dugometražne te kratkometražne konkurencije i programa Ponovno s nama, te iz popratnih programa Velikih 5 i Festivali pod reflektorom i festivala KinoKino bit će prikazani na www.kinoeuropa.hr, a natjecateljski program domaćih kratkometražnih filmova Kockice na platformi croatian.film. Filmovi će biti dostupni za gledanje u periodu od 24 sata, odnosno od 18 sati na dan početka prikazivanja do 18sati idućeg dana, a moći će se gledati samo na teritoriju Republike Hrvatske.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More