Prekidi, Dalmacija i teror formatiranih radija: Pogledajte listu najvećih hitova 2019. godine

U Hrvatskoj se u prosjeku dnevno objavljuju 23 nove pjesme, ali najvećem broju domaćih slušatelja i glazbenih urednika sviđaju se uvijek isti izvođači, o čemu svjedoče i službene top-liste najslušanijih domaćih i stranih hitova u prošloj godini.

Unatoč brojnim novim izvođačima, rimama i ritmovima koji su se u 2019. godini pojavili na domaćoj glazbenoj sceni, hrvatski slušatelji, ali i glazbeni urednici vječno drve po istom, a listu ispunjavaju glazbenici koji su na sceni desetljećima – barem ako je suditi po izvješću o najslušanijim pjesmama u prošloj godini kojeg je ovih dana objavio HDS ZAMP, krovna i kontroverzna institucija koja u Hrvatskoj predstavlja autore i nositelje prava na glazbenim djelima, prikuplja sredstva te isplaćuje autorske honorare.

Popis autora i izvođača koji su u 2019. godini zauzeli najveći dio medijskog glazbenog prostora u najmanju ruku djeluje kao da je ispao iz devedesetih godina prošlog stoljeća. Pjesme su, naravno, nove, ali imena, uz nekoliko iznimki – uvijek ista, što na neki način potvrđuje tezu da domaći slušatelji “vjeruju” svojim omiljenim izvođačima, vole ih, traže na radio-postajama i klikću po internetu dok god im glazbena ponuda ne izlazi iz okvira očekivanog i(li) davno potvrđenog.

“Malo krivim sebe, malo publiku”: Poznati glazbenici otkrivaju kako podnose neuspjeh

Vječno ponavljanje ne znači, naravno, da najizvođeniji izvođači i autori žive na lovorikama – riječ je mahom o prokušanim hitmejkerima koji su umjetnost pretvorili u biznis, a varijacijama na temu-dvije godinama, čak i desetljećima pokušavaju animirati javnost i slušatelje pretvoriti u konzumente radiofoničnih pjesama s omiljenim hrvatskim temama kao što su preljub, vječna ljubav i, naravno, Dalmacija.

Epitet statistički najvećeg domaćeg hita u 2019. godini dobila je pjesma “Voli me”, još jedan uradak iz tvornice Tončija i Vjekoslave Huljić te još jedan u nizu megahitova Petra Graše, koji je na vrhu iste liste s pjesmama “Moje zlato” i “Ako te pitaju” završavao i prethodnih godina. Bračno-skladateljski par Huljić time je, što god o tome mislili, potvrdio rijetko viđenu glazbeno-medijsku dominaciju sastavljenu od njegovih “pametnih ponavljanja” i njezinih suludih, ali pamtljivih stihova koja u domaćoj pop glazbi traje puna tri desetljeća, a Grašinim hitom zakoračuje i u četvrto.

Pjesma “Rekao si” Ante Pecotića u izvedbi Nine Badrić našla se na drugom mjestu, a slijedi je “Ovaj grad”, kojeg je Mia Dimšić napisala s Vjekoslavom Dimterom i Damirom Bačićem. Uz Marka i Nelu koji su s duetom “U zagrljaju spašeni” na četvrtom mjestu, Mia je jedini izvođač s ove liste koji je na glazbenoj sceni proveo manje od deset godina.

Top 10 djela domaćih autora (po emitiranju u 2019.)

1) “Voli me” (Tonči Huljić / Vjekoslava Huljić / Tonči Huljić, Leo Škaro, Petar Grašo) – Petar Grašo
2) “Rekao si” (Ante Pecotić / Ante Pecotić / Predrag Martinjak, Bojan Šalamon) – Nina Badrić
3) “Ovaj grad” (Vjekoslav Dimter, Damir Bačić, Mia Dimšić / Vjekoslav Dimter, Damir Bačić, Mia Dimšić / Vjekoslav Dimter, Ivan Pešut) – Mia Dimšić
4) “U zagrljaju spašeni” (Antonela Đinđić, Marko Kutlić / Aleksandar Čubrilo / Igor Ivanović, Marko Vojvodić) – Nela i Marko
5) “U tebi” (Ivana Vrdoljak / Ivana Vrdoljak / Goran Kovačić) – Vanna
6) “Ako te pitaju” (Tonči Huljić / Vjekoslava Huljić / Tonči Huljić, Leo Škaro, Petar Grašo) – Petar Grašo
7) “Ako voliš ovu ženu” (Branimir Mihaljević / Nenad Ninčević, Jadran Ninčević) – Željko Bebek, Oliver Dragojević
8) “Nama se nikud ne žuri” (Ivan Dečak / Ivan Dečak / Ivan Dečak, Mario Robert Kasumović, Robert Kelemen, Tomislav Franjo Šušak) – Vatra feat. Massimo
9) “Čekam te” (Amil Lojo / Amil Lojo / Elvis Stanić) – Tony Cetinski
10) “Vidi se izdaleka” (Ante Pecotić / Ante Pecotić / Bojan Šalomon) – Damir Kedžo

Nisu samo slušatelji krivi za potpuno pomanjkanje glazbene inkluzivnosti – glazbeni urednici i ostali kreatori medijskog prostora sva nova imena i neka drukčija glazbena promišljanja smatraju velikim i posve nepotrebnim rizikom. U vremenu u kojem se mediji doslovno raspadaju i gube utrku protiv društvenih mreža i često neukih, ali utjecajnih blogera/influencera, prolazi samo ono što je već potvrđeno na nekom stadionu, velikoj dodjeli nagrada, nekom drugom časopisu… A to najčešće nije novi izvođač, a kamoli neki glazbeni eksperiment.

Uz listu najslušanijih pjesama, HDS ZAMP svake godine objavljuje i popis najizvođenijih domaćih autora. Nikad ih ne navode po zaradi, već abecednim redom, pa je popis iz godine u godinu identičan, reklo bi se u današnje vrijeme – pejstan. Ante Pecotić, Branimir Mihaljević, Husein Hasanefendić, Miro Buljan, Miroslav Drljača Rus, Neno Belan, Predrag Martinjak, Tonči Huljić, Vjekoslava Huljić i Zlatan Stipišić Gibonni su najuspješniji hitmejkeri u prošloj godini, a unatoč ZAMP-ovu abecednom poretku, javna je tajna da prvo i drugo mjesto već godinama drže, iznenađenja li, Tonči i Vjekoslava Huljić.

Glazbeni kviz: Koliko poznaješ najveće domaće hitove?

Nije poznato koliko je svatko od njih zaradio, ali ako se nekome dijeli, kalkulira i pretpostavlja, možda pomaže objavljeni podatak kako je glazbenim autorima i nositeljima autorskih glazbenih prava za 2019. godinu isplaćeno 110,6 milijuna kuna autorskih naknada. Riječ je, kažu u ZAMP-u, o rastu od 2,51 posto u odnosu na prethodnu godinu i rezultatu bogate ponude glazbenih i turističkih događanja kojeg ove godine, iz dobro poznatih razloga, ne možemo očekivati.

Nikad veća gužva u redu za hitove

Ova hitoidna desetorka silne milijune, naravno, ne dijeli sama – u 2019. godini evidentirano je korištenje 283.810 glazbenih djela koja su se emitirala više od 16,7 milijuna puta. Za to je autorske naknade primilo 125.908 domaćih i stranih autora te nositelja prava. Da u borbi za hrvatski eter vlada posvemašnja gužva, svjedoči i podatak kako je u prošloj godini na webu ZAMP-a prijavljeno ukupno 8533 novih djela – u prosjeku 23 nove pjesme dnevno.

Novac domaćim autorima ne pristiže samo iz Hrvatske – zahvaljujući recipročnim ugovorima s drugim društvima u svijetu, za korištenje repertoara članova Hrvatskog društva skladatelja u prošloj godini najviši iznos ukupnih honorara poslala je Srbija, a slijede je Slovenija, Velika Britanija, Bosna i Hercegovina te Mađarska.

Dok se po pitanju domaćih pjesama noktima i ušima desetljećima držimo za krug od dvadesetak izvođača, u inozemnim smo glazbenim vodama pod očitim utjecajem Otvorenog, Antene i drugih formatiranih radio-postaja koje svojim “glazbenim miksom” i vraćate-li-se-s-posla-moderacijom već cijelo desetljeće dodatno zatupljuju ljude. Najslušanija strana pjesma 2019. godine je “Giant” Calvina Harrisa i Rag’n’Bone Mana, a “ček iz Hrvatske” stiže i Marku Ronsonu, koji je s Miley Cyrus završio na drugom, a s Lady Gagom i Bradleyem Cooperom na trećem mjestu ZAMP-ove godišnje liste.

Top 10 djela autora inozemnih društava (po emitiranju u 2019.)

1) “Giant” (Rory Charles Graham, Jamie Alexander Hartman, Troy James Miller, Adam Wiles) – Calvin Harris, Rag’n’Bone Man
2) “Nothing Breaks Like a Heart” (Thomas R. Brenneck, Miley Cyrus, Ilsey Anna Juber, Clement Marie Jacques Picard, Maxime Marie Laurent Picard, Mark Ronson, Conor Szymanski) – Mark Ronson feat. Miley Cyrus
3) “Shallow” (Stefani J Germanotta, Mark Ronson, Anthony Rossomando, Andrew Wyatt) – Lady Gaga, Bradley Cooper
4) “Senorita” (Charlotte Emma Aitchison, Karla Camila Cabello, Magnus Hoiberg, Benjamin Joseph Levin, Shawn Mendes, Jack Robert Patterson, Ali Tamposi, Andrew Watt) – Shawn Mendes, Camila Cabello
5) “Dancing With a Stranger” (Mikkel Storleer Eriksen, Normani Kordei Hamilton, Tor Erik Hermansen, Jimmy Napes, Samuel Frederick Smith) – Sam Smith, Normani
6) “Sweet But Psycho” (Andreas Haukeland, Amanda Koci, Bean William Ernest Lobban, Madison Emiko Love, Henry Russell Walter) – Ava Max
7) “I Don’t Care” (Justin Bieber, Jason P. D. Boyd, Frederick John Philip Gibson, Max Martin, Edward Christopher Sheeran, Shellback) – Ed Sheeran & Justin Bieber
8) “Promises” (Jessica Reyes, Samuel Frederick Smith, Adam Richard Wiles) – Calvin Harris, Sam Smith
9) “Shape Of You” (John Mcdaid, Kandi L. Burruss, Edward Christopher Sheeran, Steven McCutcheon, Tameka D Cottle, Kevin Briggs) – Ed Sheeran
10) “SOS” (Tim Bergling, Kevin Briggs, Kandi L Burruss, Tameka D Cottle, Kristopher Jan Patrik Fogelmark, Albin Andreas Nedler) – Avicii ft. Aloe Blacc

Zanimljivo, dok domaćim autorima “abecednim poretkom” čuva detalje o zaradi, ZAMP po pitanju inozemnih autora ne skriva pobjednika. Zahvaljujući velikim koncertima u pulskoj Areni, na vrh inozemnih autora s najvećom zaradom zasjeo je Dave Grohl iz Foo Fightersa, a slijede ga zimzeleni autori brojnih hitova kroz desetljeća, opet abecednim redom – Bruce Springsteen, Calvin Harris, Ed Sheeran, Freddie Mercury, George Michael, Gordon Matthew Sumner (Sting), Mark Knopfler, Martin Karl Sandberg (Max Martin) i Steve Mac.

Već je i potpunim laicima jasno da se zarađeni i isplaćeni iznosi iz 2019. godine drastično razlikuju od onoga što glazbenike očekuje kad se bude podvlačila crta nevjerojatne 2020. godine u kojoj su javna okupljanja zabranjena, a glazbenici prisiljeni na (sad već stvarno predosadne) YouTube, Zoom i slične izvedbe. S obzirom na to da gaža nema, autorska prava mnogim su glazbenicima zapravo jedina mogućnost zarade.

“Nažalost, posljedice otkazivanja glazbenih događanja i zatvaranja hotelskih i ugostiteljskih objekata odrazit će se na naše buduće rezultate i prihode naših članova, pogotovo u drugoj polovici 2020. Služba je to prepoznala na vrijeme, u pripremi je poseban fond pomoći za to razdoblje, kao i aktivnosti kojima bi se bolje monetizirao online sadržaj i tako preusmjerilo iznose na one koji su prave pozornice zamijenili virtualnim”, izjavio je glavni direktor HDS ZAMP-a Nenad Marčec.

I dok se domaća glazbena industrija na sve moguće načine bori s novonastalom situacijom, prosječni hrvatski slušatelj, sudeći po ovogodišnjim podacima ZAMP-a, u načelu ne riskira, teško pristaje na novo i gotovo bezrezervno vjeruje davno odabranima (gle čuda, kao u politici, ali i javnom životu općenito). Blago uspješnima, njihovo je kraljevstvo etera, ali što s nekim novim glazbenim genijalcima? Za osvajanje velikih masa ljudi i značajnog državnog novca očito pjevaju u posve krivo vrijeme.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More