Nova vremena, nova imena: Donosimo popis najuspješnijih mladih izvođača u 2019. godini

Ako ste kojim slučajem u potrazi za svježim domaćim glazbenim imenima, možda vam posluži nova lista u kojoj HDS ZAMP pokušava promovirati nove izvođače i autore.

Popis najslušanijih izvođača i autora u domaćem eteru već se godinama vrti oko dvadesetak istih imena, pa je HDS ZAMP, koji u Hrvatskoj predstavlja autore i nositelje prava na glazbenim djelima, prikuplja sredstva te isplaćuje autorske honorare, odlučio objaviti još jednan popis te pobrojao petnaest mladih autor(ic)a čiji se uspjeh najviše odrazio u rastu autorskih honorara.

Prekidi, Dalmacija i teror formatiranih radija: Pogledajte listu najvećih hitova 2019. godine

“Prema službenim podacima HDS ZAMP-a, domaći i svjetski glazbeni autori su za 2019. godinu primili ukupno 101,5 milijuna kuna autorskih naknada. Među 7300 članova Hrvatskog društva skladatelja koji su sudjelovali u prošlogodišnjem obračunu prava, nalaze se i veoma mlade autorice i autori koji su tek prošle godine ozbiljnije zakoračili na scenu. Neki su to učinili samo s jednim djelom ili singlom, neki cijelim albumom – no ohrabruje vidjeti kako su taj uspjeh u eteru ili na koncertnim pozornicama, a prije svega predanost glazbi, rezultirali i značajnim rastom prihoda od autorskih prava”, poručuju iz ZAMP-a.

“Probrali smo zato 15 novi(ji)h imena koja su se na obračunima honorara za prethodnu godinu imala prilike uvjeriti u dobro funkcioniranje sustava kolektivnog ostvarivanja prava. Neki su od njih tek prošle godine ispisali prve note, a neki već i prethodnih godina imali (manje) prihode od glazbenog autorstva, no svi su tek u 2019. napravili ozbiljnije proboje na scenu, pa osjetili i dobre strane tog dijela profesije glazbenika. Podsjetimo, svako djelo koje glazbeni autor napravi, prijavljuje HDS ZAMP-u koji obrađuje i prati korištenja tog djela u javnosti. Emitiranja i izvođenja tih pjesama, od radija i TV-a do koncerata i priredbi, autorima pjesme donose honorare temeljem kolektivnog ostvarivanja autorskih prava koje im ZAMP isplaćuje u nekoliko navrata godišnje”, objašnjavaju.

15 mladih autora s najvećim postotnim rastom prihoda od autorskih prava za 2019. godinu
Tomislav Brusač (DJ Tom Bug)
Marija Butirić (Mary May)
Matija Cvek
Igor Drvenkar
Antonela Đinđić
Sara Glojnarić
Hana Huljić
Lucija Jakelić
Dino Jelusić
Marko Kutlić
Mia Negovetić
Aklea Neon
Đuro Ravenšćak
Nika Turković
Nikola Vranić (J. R. August)

U ZAMPU-u napominju da su imena autor/ica navedena abecednim redom prezimena. “HDS ZAMP ne objavljuje iznose isplaćenih honorara budući da se radi o privatnim prihodima pojedinca ili nositelja prava”, objašnjavaju.

“Ovi mladi ljudima glazbi donose nešto autentično svoje, no ipak zanimljivo i širem krugu publike ili medija. Na taj način bolje ‘isplivaju’ od onih koji možda koriste uobičajene obrasce, ili od njih pak i suviše odskaču. Nažalost, glazbeni talent često nije sam dovoljan da bi se ostavilo traga već to zahtijeva i značajna ulaganja, od vremena, socijalnih kontakata i fizičkih napora do financijskih investicija, ulaganja u glazbenu opremu i alata za promociju. Čini mi se da sve više mladih glazbenika sve brže u karijeri prepoznaje HDS ZAMP kao jedan od alata putem kojeg mogu ostvariti povrat, ili bar dio povrata, tih investicija. Naravno da smo ponosni na povjerenje kojeg nam ti mladi kreativci ukazuju, kao i suradnju s njima na razne načine. Zato će im HDS ZAMP i dalje nastaviti pružati pomoć i oslonac. Posebno sljedećih mjeseci koji nikome tko se bavi glazbom neće biti laki“, komentirao je Milan Majerović-Stilinović, voditelj komunikacija HDS ZAMP-a te pozvao sve mlade glazbenike i autore da se još bolje upoznaju sa sustavom kolektivne zaštite putem edukativne prezentacije.

Ništa bez Huljića, čak i na “mladoj listi”

“Godina 2019. bila je prekretnica mog glazbenog stvaralaštva jer sam se, pored pisanja klasične glazbe, okrenula i kantautorskom radu. Motivaciju pronalazim unutar sebe, svakodnevno me vodi osjećaj da nešto moram napisati ili raspisati, osjećam to kao svoju dužnost. Najviše uspjeha zabilježila je moja obrada skladbe ‘Dvaput san umra’, koju sam preradila za filharmoniju i zbor. Bila je u nominaciji za Porin i to me dodatno potaknulo da se nastavim baviti orkestralnim radovima”, izjavila je Hana Huljić, kći Tončija i Vjekoslave Huljić koja se našla na godišnjoj listi mladih autora.

Mlada kantautorica Lu Jakelić prvim albumom izazvala potres na glazbenoj sceni

Prošla je definitivno bila godina i Nikole Vranića, odnosno J.R. Augusta. Za svoj album “Dangerous Waters” pokupio je sve nagrade koje su se pokupiti mogle, no važno je naglasiti da njegov uspjeh nije slučajan, ni preko noći. Iza osvojenih Porina i RockOffa, pa i domino-rasta autorskog honorara, stoji višegodišnji rad i katalog od više desetaka pjesama, a tu je i održavanje pogona mnogoljudnog benda i pratećeg zbora. “Da nisam učitelj engleskog u školi, ne bih mogao većinu novca koji zaradim opet ulagati u svoju muziku”, realan je Vranić.

Upoznajte Akleu Neon, glazbenu genijalku koja kreće u osvajanje svijeta

Značajan skok u odnosu na prethodnu godinu zabilježili su članovi rock benda The Splitters, zatim autori Igor Drvenkar  i Aklea Neon. Drvenkar je frontman benda GEA te autor singla “Na mome nebu“ iz 2019., dok su Akleinu godinu, između ostalog, obilježili zapaženi nastup na dvije manifestacije suprotnog glazbenog pola, Dori i RockOffu.

Izvan dominantnih pop i mainstream žanrova, rastom autorskih honorara izdvojila se klasična skladateljica Sara Glojnarić, nekadašnja dobitnica HDS-ove stipendije “Rudolf i Margita Matz” te brojnih međunarodnih priznanja. Na polju elektronske glazbe, istaknuo se DJ Tom Bug, dobitnik nagrade Ambasador čija se glazba pušta u klubovima i radio postajama u Francuskoj, Velikoj Britaniji, Australiji, Švicarskoj i mnogim drugim zemljama.

Dvostruko LP izdanje, samostalni koncerti, nastupi na festivalima i status predgrupe imenima poput Anne Calvi i Courtney Barnett obilježili su 2019. godinu za kantautoricu Mary May. No, kako se to odrazilo na njene autorske honorare, s obzirom na to da, poput J.R. Augusta, pjeva na engleskom?

“Svakako moj autorski honorar nije nešto od čega bi se moglo živjeti, ni blizu. Moje zadovoljstvo u muzici ne dolazi iz autorskih honorara, ono je potpuno druge prirode. No, izrazito sam zahvalna što u ovoj industriji postoji razrađen sustav kolektivne zaštite prava. Neću reći da taj sustav u potpunosti razumijem, ali sam sretna da postoje pravila o korištenju djela u koje sam kao autorica i glazbenica uložila svoje vrijeme, trud, resurse“, objašnjava Mary May.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More