Petra Dančević: nova doza mašte i otkačenosti u hrvatskoj kostimografiji

O kostimografima se, osim u uskim kazališno-filmskim kružocima, malo govori. Nepravedno, jer često je riječ o talentiranim mladim ljudima koji tvore jedan od ključnih vizualnih momenata kazališta i filma. Nepravdu ispravljamo predstavljanjem Petre Dančević.

Maštovita i originalna mlada kostimografkinja diplomirala je modni dizajn 2004. na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu, nakon čega upisuje magisterij (smjer Textil/Kunst&Design) na austrijskom Kunst Universität u Linzu. Još za studija modnoga dizajna, 2003. počela se baviti kostimografijom, kostimirajući glumce u filmu Zvonar katedrale redatelja Željka Sarića. Iste je godine kao kostimografkinja surađivala u emisiji Videodrom na HRT-u. Od tada do danas ostvarila je kostimografije u filmovima te u dramskim, opernim i plesnim predstavama. Također, kao suradnica kostimografije u HNK-u u Zagrebu radila je na dvadesetak opera, baleta i drama, a od 2008. godine članica je ULUPUH-a. U prosincu 2012. kostimirala je humorističnu predstavu I živjeli su sretno…? u režiji Frane Marije Vranković na Sceni Gorica.

U ovoj predstavi četvorica prinčeva, Trnoružičin, Pepeljugin, Snjeguljičin i Sirenin, kroz bezbrižno i humoristično čavrljanje dekonstruiraju bajku, sretne završetke i onu poznatu “i živjeli su sretno…” Kvartet prinčeva, koji na momačkoj večeri odgovaraju na svevremenska pitanja o ljubavi, časti te društvenim konvencijama, utjelovljuju mladi glumci Adrian Pezdirc, Ivan Bošnjak, Ivan Magud i Filip Vidović, dok je humorističan tekst proizašao iz pera dramaturginje Nine Horvat. Petrini kostimi za tu predstavu razlog su oduševljenju s kojim govorimo o njoj.

– Ideja je bila estetski spojiti idealiziranu odjeću prinčeva iz dječjih slikovnica s odjećom i obućom “modernih prinčeva”, manekena s modnih pisti. Zanimalo me koliko je moguće uskladiti te naoko nespojive stilove i pretvoriti ih u vizualno logičnu kostimsku cjelinu, kaže Petra.

Svaki pojedini kostim pokušao je dodatno naglasiti karakteristike pojedinog princa. Tako primjerice Snjeguljičin, koji je namjerno latentno feminiziran i upitne seksualne orijentacije, ima modno najosvješteniji kostim s najviše modnih detalja, koji neizravno upućuju kako je riječ o osobi koja iznimno brine o svom izgledu.

– U predstavi saznajemo da je Pepeljugin princa basnoslovno bogat, ali i da je pomalo sirovina, da ne kažem seljačina. S toga sam njegov kostim zamislila kao kolaž tkanina i detalja koji djeluju najskuplje i najbogatije te sam ih namjerno poprilično neukusno međusobno spojila sa uskim, bijelim hlačama i tirkiznim špic cipelama.

I živjeli su sretno…?

Govoreći o modnim dodacima, Petra kaže da ih bira “prema prilici i potrebi”, dakle s obzirom na budžet i opravdanost željenog efekta. U kazalištu se sitniji detalji slabije vide u odnosu na primjerice film ili televiziju, tako da njihova mora biti ili jasno dramaturški opravdana ili izrazito dekorativnog karaktera.

– Općenito smatram kako bi svakodnevna, suvremena odjeća trebala više težiti estetskoj duhovitosti i eleganciji, možda čak i svojevrsnoj teatralnosti jer postoji zanimljiva, psihološki pozitivna energija koju kostimiranost donosi. Mala doza otkačenosti i vlastite posebnosti kao pomoć protiv svakodnevnog stresa i životnih problema, kaže Petra. Ne iznenađuje zato njezin odgovor na pitanje s kojim bi kreatorom voljela raditi: spremno ispaljuje – s Johnom Gallianom!
Koja je razlika između rada na produkciji predstave s četiri mlada glumca i rada na produkcijama HNK-a, pitali smo je.

I živjeli su sretno…?

– Razlike su očekivano razumljive, usporedbe su bespotrebne s obzirom na produkciju, organizaciju, tehničku opremljenost i način rada, no sam rad sa glumcima/umjetnicima je podjednako prekrasan i inspirativan u oba navedena slučaja. Neizmjerno sam uživala u divnoj energiji, talentu i silnom entuzijazmu koji ova četvorica glumaca tako spremno i profesionalno iskazuju.

Morana Tuškan

*Iduće izvedbe predstave I živjeli su sretno..?”zakazane su za 21. veljače i 5. ožujka 2013. na Sceni Gorica, 7. ožujka u HNK u Varaždinu i 13. ožujka u INK u Puli.

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More