Pet lakih komada: Hladni nišan na društvene traume

But from their graves, they cry out for justice! (''Helter Skelter'', 1976)

S godinama se mantra o nedostatku financijskih sredstava za Festival svjetskoga kazališta izlizala jer kao što je svim kulturnim entuzijastima u domovini odavno jasno – ovdje uspijevaju samo uporni i dovoljno ludi. Dubravka Vrgoč i Ivica Buljan pohvalno i dalje ne odustaju od dovođenja trenutačno najzvučnijih, ali ne i najuzbudljivijih kazališnih imena. Iako je riječ o svega tri do četiri predstave, pa to kazališno komešanje teško možemo nazvati festivalom, važno je napomenuti kako je i takav malen broj važan pogled u bogatije, discipliniranije i glumački nijansiranije produkcije od naših domaćih (ne)prilika. Pritom nije nevažan podatak kako je sam odlazak i povoljniji za vaš džep negoli, primjerice ulaznice za ljetne izvedbe Histriona na Opatovini.

O prvome ovogodišnjem gostovanju, Pet lakih komada, švicarskoga redatelja Mila Raua pisali su gotovi svi važniji europski mediji od britanskoga The Guardiana do njemačkoga Spiegela. Sam autor pak u intervjuima jasno razlaže vlastite metode i postupke, stoga se s pravom možemo zapitati – što se tu novoga ima reći? U kontekstu Rauove visokostilizirane i promišljene poetike, jasno je kako svoj ”revolucionarni uspjeh” može zahvaliti učinku izvana. Ipak u predstavi o pedofilu i ubojici glume zbilja izvrsna i uigrana djeca od osam do trinaest godina (Aimone De Zordo, Fons Dumont, Arno John Keys, Blanche Ghyssaert, Lucia Redondo, Pepijn Siddiki i Eva Luna Van Hijfte).

Tako je u produkciji belgijske skupine CAMPO u prvome redu riječ o političkoj predstavi, a tek onda o ponešto duhovitom i inteligentnom, no zapravo nimalo dirljivom komadu. Slučaj serijskog djecoubojice i silovatelja Marca Dutrouxa nakon dvadeset godina i dalje je u kolektivnoj belgijskoj memoriji. Njegova zamolba za pomilovanjem i slanje pisama obiteljima žrtava usporavaju ionako težak proces zacjeljivanja. U tom je slučaju posebno zanimljivo, ali i donekle predvidljivo, potpuno zakazivanje sustava. Dutroux je već prije otimao i silovao djevojčice, vrlo brzo je pušten iz zatvora bez obzira na to što ga je njegova majka stalno prijavljivala za kaznena djela.

Rau i dramaturg Stefan Bläske zakazivanje sustava usmjeravaju na polusposobnu belgijsku policiju i kolonijalnu prošlost kao tabu-temu belgijskog društva i obrazovnog sustava. S obzirom na razvojnu psihologiju djece-glumaca, problem se promatra iz rakursa kvazidokumentarizma (djeca na sceni simultano igraju scene iz filma koje se vrte na platnu te gase s njihovim ulaženjem u uloge). Svjesni smo krhke vjerodostojnosti svih tih razgovora koji upućuju na uzroke tragedije. Manipulativno poigravanje nenametljivo briljantnog Petera Seynaevea u ulozi redatelja od početka postavlja pitanja o povjerenju, granicama i slobodi umjetničkoga izražavanja. Teško se u tom slučaju ne prisjetiti Frljićeve Aleksandre Zec u Rijeci, koja je po sličnom principu nišanila političke istine i suptilne manipulacije.

No, ako je kazalište prema Rauovim riječima stroj za istinu, koji postavlja granice onoga što možemo podnijeti, a društvo je to koje nas stalno od početka do kraja zlostavlja, koja je naša uloga u svemu tome? U brzom i zagušenom svijetu, nišaniti pedofiliju, kolonijalnu prošlost i nešto terorizma izgleda kao da nismo ni pokušali otvoriti zabranjena vrata.

Posljednja istraživanja u Americi pokazuju kako serijske ubojice polagano izumiru zbog sve većeg opreza lokalnih zajednica i forenzičkih dostignuća. Kongo je i dalje rasprava s mnogo emocija u Belgiji. Sudeći prema nedavnoj nacionalnoj povijesti donijeli su civilizaciju u Afriku, dok je kod briselskog Atomiuma na Expu ne tako davne 1958. izložen ljudski zoo.Pet lakih komada je iz neiscrpne ljudske prirode i ne tako davne prošlosti mogao izvući mnogo više od visokostilizirane i glumački dojmljive predstave, koja hladno nišani društvo zadržavajući se debelo iznad površine.

Anđela Vidović

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More