Peer Gynt: Monotona retrospektiva prokockane lakoće življenja

Ali kad je čovjek jednom nogom u grobu, on se raznježuje i dijeli sitne darove –

Ibsenov Peer Gynt obiluje zavičajnim i autobiografskim značajkama poput primjerice, njegova složena odnosa s ocem. Taj odnos oca i sina uz neosporno umijeće čini privlačnim i suvremeni norveški heksalog Karla Ovea Knausgaarda. Likovi poetske drame ideje sačinjavaju osobine Ibsenovih roditelja, ali i njega samoga. Pritom valja uzeti u obzir krhku narav tih povezivanja i poticaja potaknutu piščevom sumnjom da mu je zakoniti otac uistinu pravi. Sumnju su potpirivale mjesne i pučke glasine o majčinoj dugoj predbračnoj vezi s ljubavnikom.

Peer Gynt (1867) predstavlja Ibsenove osobine kojih se možda najviše sramio – strašljivost, brbljavost i olako pristajanje na kompromise. Nema u njemu Brandove (1866) svećeničke dosljednosti i životne odgovornosti. Američki dramski pisac i finalist Pulitzera (2005) Will Eno u humornoj preradbi vjernoj izvorniku svojeg junaka Petera Gnita (2013) spušta na zemlju s tih bjelokosnih visina pa njegove koještarije u pripovijedanju majka lako prepoznaje i ironizira: ”Maybe if I let you babble more when you were a baby, you wouldn’t be still babbling now.” Pustolovni egoist kojemu su slabosti ujedno vrline tako se šverca i provlači životom pod sloganom ”budi to što jesi” dok trolovi preuzimaju lica grabežljivih tajkuna.

Gostujući norveški redatelj Erik Ulfsby u sklopu projekta Europski kazališni laboratorij: Drama Goes Digital donosi na scenu HNK-a Peera s gotovo nevidljivom radošću življenja, sjetnim poletom i bez imalo otvaranja prostora imaginaciji. Čitav taj poetski svijet prepun je zbilje i uobrazilje, trolova i istinske ljubavi, svijesti i podsvijesti, ali i destruktivnosti promicanja vlastitoga interesa na životnim raskrižjima. Na sceni se odvija monotona retrospektiva jednoga prokockanog života. Nema tu epske grandomanije, vesele igre, ali ni psihologijske ozbiljnosti u prikazu utjecaja protagonistovih postupaka na druge.

Scenografija Arnea Nøsta vizualno je dopadljiva. Videa Reidara Richardsena i nove zvukovne tehnologije Amunda Ulvestada ne donose pretjerano zanimljive načine korištenja tehnologije u kazalištu. Mnogo smo uzbudljivije ”srazove” dvaju medija mogli vidjeti u predstavama Katie Mitchell na Festivalu svjetskoga kazališta, ali i u nekim drugim, manje razvikanim kazališnim produkcijama. Ono što bi digitalna tehnologija trebala omogućiti suvremenom izvođaču i gledatelju nije sadržano u standardnom pasivnom promatranju, nego u mogućnosti sudjelovanja na više različitih platformi. Tehnologija tako ne bi bila u službi trika za prikrivanje mana predstave, nego bi na različite načine približavala kazališnu umjetnost gledatelju.

Peer Gynt (Siniša Popović) u retrogradnom kolažu Erika Ulfsbyja i Carla Mortena Amundsena postaje gotovo promatračem i pasivnim komentatorom u završnoj ispovijedi svih svojih života u licima sanjara (Silvio Vovk), lagodnika (Nikša Kušelj), brodolomca (Slavko Juraga), princa trolova (Ivan Colarić), odgonetača (Luka Dragić) i zavodnika (Filip Vidović). Nema priliku graditi antijunaštvo te se na kraju suočiti s tragičnom promašenošću vlastita života, jednako kao što nijedno od lica njegova života ne može u minijaturama dobiti na težini, pa čak ni Ljevač pucadi (Alma Prica). Pogrešne (Nina Violić) i propuštene ljubavi (Luca Anić) prolaze tako usputno u blijedom hiru taštine.

Hrvatsko narodno kazalište već dulje vrijeme nema kvalitetan klasik na repertoaru. Uspješnice su suvremeni domaći dramski i prozni tekstovi, dok ostatak obilježavaju slučajni uspjesi i neuspjesi. Prije osam godina Gavellin je Peer Gynt u režiji Aleksandra Popovskog šarenilom i lakrdijom podilazio publici, no srećom je iznjedrio iznimnu lakoću glume Ozrena Grabarića. Ulfsbyjev junak ne podilazi i ne promašuje osnovnu ideju drame, no ne nudi ni promišljanja na koji bismo scenski način mogli danas čitati Ibsena te koliko je potencijalno društveno razarajuć suvremeni egoizam s elementima narcizma.

           Anđela Vidović

Foto: HNK u Zagrebu

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...