Ideje za avangardni poklon – navratite u Crveni peristil

Galerija 3,14 u Martićevoj ulici dugo je vremena bila sastajalište umjetnika, arhitekata i povjesničara umjetnosti, a to je i danas. Vlasnik galerije, Branko Spajić, zaljubljenik je u avangardnu umjetnost (u kojoj se i sam okušao performansom u studentskom domu početkom 1980-ih, kojim je anticipirao razgolićenog Tomislava Gotovca u akciji Zagreb, volim te iz 1981.). Prikupio je kroz svoj život zavidan broj raritetnih izdanja, pozivnica i plakata za različite izložbe. Zato mi je bilo posebno drago što je u sklopu svoje galerije otvorio antikvarijat Crveni Peristil, nastavak antikvarijata Crni patuljak koji je funkcionirao u sklopu iste Galerije donedavno.

Ime antikvarijata je hommage nedavno preminulom umjetniku i Spajićevom velikom prijatelju Vladimiru Dodigu Trokutu, te njegovom mitologiziranom sudjelovanju u akciji Crveni peristil, godine 1968. U posljednjem Trokutovom intervjuu koji je dao Nikoli Albanežeu, a možete ga pročitati u najnovijoj Konturi, ovaj se umjetnik obazreo na okolnosti nastanka diverzantske akcije farbanja splitskog Peristila u crvenu boju:

„U to doba dolazi do niza stvaranja pojedinih smjerova unutar umjetnosti koji u sebi imaju negaciju na umjetnost, ne-umjetnost itd. U našim uvjetima postoji nužnost nekakve unutarnje potvrde za različitosti. Jedan dio članova Crvenog peristila koji su mahom iznjedreni iz Škole primijenjene umjetnosti zahvaljujući profesoru Boži Jeliniću i njegovim radikalnim stavovima od 1953. godine kada on stvara vrlo zanimljive kolaže. Tada nije bila dostupnost literature kao danas i dio onih koji su stvarali tadašnju pedagošku akademiju u Splitu bili su previše konzervativni te uopće nisu shvaćali smjernice, a kamoli referentne podatke što je avangarda u krajnjem obliku jer na temelju nečeg što je konzervativno ne možete izgraditi nešto novo.

Drugi dio, oni koji su bili više antropološki anarhisti, buntovnici, oni su već imaju jednu oblikovnu svijest uz potporu Kaštelana, Šimića, Popovića, Ivšića i dr. Tu se iznjedrilo jedno krilo koje barata sa svim tim terminima i koje pokušava sudjelovati u promjeni kompletne scene ne samo umjetničke, već društvene jer su na određeni način ‘markuzevci’. Tu je bilo vidljivo da mora doći do potpunog razlaza. Popović je nagovarao da se napravi Peristil kao šahovnica s bijelim poljem. Narančasta boja bi bila prikladnija jer ona je simbol ljevice koja danas ne postoji.

Partijski vrh je strašno dobro kužio te stvari. Nas su propuštali jer smo im bili potrebni. Popović je bio etablirani anarhist koji je imao važne pozicije. Imao je svjetske veze od Bretona i drugih. Predložio je 50 kila pokvarene ljudske krvi. Malo je bilo ljudi koji su se htjeli pridružiti jer to je bio velik rizik. Kad se krv zapeče više se ne može oprati. Ono tradicionalno krilo koje nije baš čisto u glavi se zalagalo da se oboji s ne-pigmentom. Mi smo prigovarali da se pigment ipak može oprati. Nakon toga nastaje Šest stranica Crvenog Peristila, teksta koji je oblikovao Filip Roje.“

Duga ljetna podneva kod Spajića u Martićevoj i zimske gozbe čvarcima ponovno su mi se vratila u sjećanje kada sam ekspozituru antikvarijata Crveni peristil ugledao u Importane galeriji, na prvom katu, u sklopu Velike adventske knjižare Galleria. U tom malom dućanu zainteresirani posjetitelj može vidjeti brojne kuriozitete iz povijesti hrvatske umjetnosti – od konceptualni radova i slika, pa do rijetkih izdanja i kataloga, nerijetko potpisanih od autora.

Evo nekoliko bisera iz njegova bogatog inventara:
Josip Sever: Diktator. U odličnom stanju. Biblioteka Razlog – 25. Izdavač: Studentski centar sveučilišta u Zagrebu, Zagreb. Urednici: Milan Mirić i Ante Stamać.Oprema: Mihajlo Arsovski.Godina izdanja: 1969 Uvez: meki. Broj stranica 51. Format 13,5×19,5 cm

Mladen Stilinović: Govor, art book. Format: 10,7×7,5 cm

– Kartolina – Sanja Iveković. Uspješnu Novu Godinu želi Vam Sanja i Marta. 1 Perma-sharp, 2 Stainless steel. Sanja Iveković. Format: 18×10,5 cm

– Katalog izložbe Kristl, Picelj, Rašica i Srnec. 18.02.-04.03.1953. Dvorana društva Arhitekata Hrvatske. Vlado Kristl, Ivan Picelj, Božidar Rašica, Aleksandar Srnec. Tekst: Jure Kaštelan Godina izdanja: 1953. Uvez: meki Broj stranica: 12 Format: 17×12,5 cm.

Ivan Goran Kovačić 1. izdanje poezije na francuskom jeziku, 1948. godine. Grafiku je za potrebe Jame, izradio je Pablo Picasso. Urednik knjige je nadrealista Marko Ristić. Uvez: meki Broj stranica: 91 Format: 19×12 cm

– Plakat samostalne izložbe Marine Abramović (1974). Izdavač: Galerija suvremene umjetnosti, Zagreb. Dizajn: Sanja Iveković. Godina izdanja: 1974. Format: 100×70 cm.

Mladen Stilinović: Eksploatacija mrtvih, 1985.

Dakle, ako želite upotpuniti svoju zbirku avangardne hrvatske umjetnosti s nezaobilaznim i rijetkim izdanjima i radovima, ili knjigama umjetnika i vrhunski dizajniranim plakatima za kultne izložbe i filmove, obavezno ovaj advent navratite u Importane galeriju i upustite se u istraživanje hrvatske moderne i postmoderne, kroz niz zanimljivih artefakata.

Feđa Gavrilović

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...