Odlaskom Mani Gotovac kulturi slijedi velika praznina

Hrvatska teatrologinja i književnica (Split, 12. XI. 1939. - Zagreb 12. XI. 2019.)

U ”Ma koji život, ma koji teatar” (2014.) Mani Gotovac fragmentarno zapisuje: ”Kada umrem, nadam se da će moći reći: grijesi su joj bili opaki, ali su joj se predstave gledale, a knjige čitale”. O privatnim i javnim grijesima najlakše je prosuđivati sa sigurne distance, ali uragan koji je s njom protutnjio hrvatskim kazalištima s pratećim autobiografskim ficlekima, zapisima, isječcima pisama u Fališ mi (2014.) te romanima Snebivaš me (2015.), Ćutim te (2017.) i Rastanci (2019.) ostavlja ne samo duboku prazninu u kazališnoj kritici i teatrologiji, nego i upućuje na skorašnje potpuno odumiranje intelektualizma u hrvatskom javnom životu. Gotovac je uistinu bila ”divlja” žena hrvatske kulture, ona koja je pomicala granice i nerijetko bila ispred svojeg vremena, itekako prepoznatljiva izvan naših uskih krugova. Shodno našoj društvenoj klimi, posljedično neshvaćena.

Rođena 1939. kao Julija Birimiša iza hotela Bellevue u Splitu, kći velike glumice Marije Danire, krajem pedesetih godina prošlog stoljeća napušta rodni grad s mišlju kako odlazi na put bez povratka. No, u grad kontradikcija vratit će se 1998. kao prva intendantica u povijesti hrvatskih kazališta s čuvenim sloganom ”Teatar u gradu, grad u teatru”. Još ranije, 1990., postaje prva selektorica u povijesti Sterijinog pozorja, te odstupa već iduće godine. Za Mani je kazalište bilo pitanje erosa, a ne novca. Prezirala je ravnodušnost uporno naglašavajući kako su naša stvarnost i fikcija podjednako neodgovorne i površne. Bila je uronjena u vrijeme, vjerojatno i daleko ispred njega, smatrajući da današnje kazalište možda ne može mijenjati svijet, ali nam može pružiti drukčiji pogled na brojna pitanja koja nas muče u vlastitom životu.

U ravnateljsko-vizionarsko tkivo – od Teatra &TD (1992. – 1998.), kazališta Marin Držić (1996. – 1998.), splitskog HNK-a (1998. – 2002.) do HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci (2003. – 2006.) te osnivanja Međunarodnog festivala Riječke ljetne noći 2004. – u središte stavlja pisce i mlade. Stoga pokreće mnogobrojne programe poput ”Pisaca pod zvijezdama” u Rijeci ili ”Pisaca na Dubrovačkim ljetnim igrama”.

U Teatru &TD za razliku od umjetnički ”nedodirljivih” osamdesetih, kazalište se otvara mladima bez pobune, onima koji su već odustali. Rade se žanrovski neodređene predstave, suzbija se hermetizam, afirmiraju se Ivan Vidić, Asja Srnec Todorović, Bobo Jelčić, Nataša Rajković i dr. Postavljaju se međunarodne zvijezde Pascal Bruckner i Sergij Belbel. U Splitu su Elvis Bošnjak, Filip Šovagović, Jurica Pavičić, Mate Matišić, Ante Tomić, Ivica Ivanišević. Njezinim odlaskom iz Splita posljedično za Predraga Lucića više nema mjesta  u repertoaru, a u Rijeku povlači dramu Nine Mitrović i ponovno Filipa Šovagovića.

Jedan je veliki život, jedini koji je uvijek premijera, kako će reći – počeo kritikom. Na Radio Zagrebu, u emisiji Govorimo o kazalištu (1973.), u eter je s trideset i četiri godine ponavljala Krležin monolog iz Kristofora Kolumba o laži. Zabranjeno joj je uređivati i objavljivati od 1972. do 1980. Zanimljivo, obratila se i Krleži, koji je odmah zvao ravnatelja. No, njegova politička moć u stvari je bila ništavna te Mani shvaća kako stvari stoje s Državom i umjetnicima. U posljednjem se intervjuu Mirjani Dugandžiji na profesiju koja ju prati još od garderobe splitskog HNK-a osvrće s gorčinom: ”Kazališnom sam se kritikom, uz sve drugo, bavila cijeli život, a ona je za mene bila nešto drugo nego što je danas, nije ulazila u interesne sfere.”

Strastvena figura hrvatske kulture, ona za koju kazalište počinje gdje je zavičaj nesiguran, odlaskom za osamdeseti rođendan pokazala se ničeanski kao istinska keine Frau, Dynamit.

Anđela Vidović

*Komemoracija će se održati u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu, u utorak 19. studenoga u 13 h.

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More