
Malo lajk, malo štrajk: Nakon skandaloznog pisma, licemjerne zvijezde bojkotiraju Facebook
Bivša zaposlenica Facebooka otkrila je da u tom poslovnom carstvu godinama ignoriraju širenje lažnih informacija i tako svjesno utječu na kreiranje političke i socijalne sadašnjosti. Hollywood je na to rekao - dosta, idemo protestirati sličicom pa za nekoliko dana nastaviti zarađivati na Zuckerbergovoj platformi.
Za Marka Zuckerberga i poslovno carstvo zvano Facebook 2020. je doista godina krajnosti – u kolovozu je objavljeno kako je njegovo bogatstvo službeno premašilo iznos od stotinu milijardi dolara, čime je postao tek (ili već?) treća osoba na svijetu s tim, kako ga mediji nazivaju, “nevjerojatnim statusom” (šišaju ga samo Jeff Bezos i Bill Gates). U rujnu je, pak, doživio dosad najveći medijski napad – nezadovoljstvo širenjem lažnih informacija diljem svijeta je eruptiralo u bojkot, kombinaciju štrajka i licemjerja kojom se trećeg najbogatijeg čovjeka na svijetu pokušava natjerati da utjecaj Facebooka i drugih mreža u njegovu vlasništvu hitno počne shvaćati ozbiljnije i prestane biti još jedan mlađahni profiter s previše ambicija.
Licemjerje u borbi protiv štetno necenzuriranog Facebooka pokazale su, očekivano, najveće holivudske zvijezde. Prije nekoliko dana brojni su se glumci, pjevači, glumci i političari udružili u akciji #StopHateforProfit, “zamrzavanju” svojih aktivnosti na Facebooku i Instagramu, nastojeći time upozoriti na negativne posljedice širenja dezinformacija i mržnje, ali očito i zaprijetiti Zuckerbergu da će utihnuti i smanjiti mu promet ne počne li bolje filtrirati informacije.
Ironična, smiješna i licemjerna je činjenica da se protiv dvije najjače društvene mreže bore osobe koje su upravo pomoću tih mreža ostvarile nevjerojatan profit, čak i utabale put mladim generacijama koje u “influensanju”, uvjerili smo se ovog ljeta i u domaćem javnom životu, vide zanimanje budućnosti i svim se silama trude lagodno živjeti od pukog oglašavanja svojih života. Kim Kardashian, Katty Perry i Naomi Campbell, primjerice, bojkotiraju Instagram samo jedan dan nakon što su upravo tamo reklamirale torbice i kreme i od sponzora uzele ogromnu lovu.

Iako poznate i utjecajne, zvijezde u današnje vrijeme baš i nemaju “moć” ako šute na društvenim mrežama. Otvarajući svoje živote, ili, kako bi se otrcano reklo – “puštajući nas u svoje domove”, pokušavaju ostati relevantne čitateljima i zanimljive sponzorima.
Prije nekoliko mjeseci, primjerice, u javnost je procurio “Instagram cjenik” sestara Kardashian-Jenner, najveće i najuspješnije infuencerske obitelji/tvrtke na svijetu. Kim Kardashian (188 milijuna pratitelja) i Kylie Jenner (196 milijuna) samo jedan post na Instagramu nerijetko naplaćuju milijun dolara – one su dale sadržaj, ali Zuckerberg im je dao platformu. Zato je “holivudska borba” u kojoj jedan dan protestiraju, a drugi se dan pojavljuju s (najblaže rečeno) dobro naplaćenom reklamom zapravo urnebesna, ali donekle odražava generalni stav prema onome u što se Facebook pretvorio.
Procurile tajne: Nova knjiga otkriva kako su zvijezde ucjenama oblikovale Instagram
U članku dramatičnog naslova “Facebook je katastrofa za svijet” novinar NY Timesa Jamelle Bouie pobrojao je najveće grijehe te društvene mreže uz jasan zaključak – platforma je to koja širi mržnju i potkopava demokraciju.
“Godinama je vojska Myanmara koristila Facebook za širenje mržnje i genocidnog nasilja protiv muslimanske manjine Rohingyja, što je dovelo do masovnih smrti i protjerivanja. Iz Facebooka su tek 2018. godine priznali da nisu reagirali na vrijeme te su se ispričali. Dvije godine kasnije ta platforma opet sije sjeme genocidnog nasilja. Ovog puta u Etiopiji – nedavno ubojstvo pjevača i političkog aktivista Hachalua Hundesse uzrokovalo je nasilje u glavnom gradu Adis Abebi. Mediji izvještavaju kako je to krvoproliće potpomognuto momentalnim i opsežnim širenjem mržnje i poticanjem na nasilje putem Facebooka. Tom incidentu, pak, prethodi onaj iz 2019. godine, kad su lažne informacije s Facebooka doprinijele nasilju u kojem je poginulo 86 stanovnika etiopijske regije Oromije”, piše Bouie u New York Timesu.
“Procurilo” pismo o ignoriranju laži
Narušenom imidžu Facebooka svakako ne pomaže ni novo “curenje informacija” iz središta tvrtke koja je nekad bila san snova i ultimativna kreacija za budućnost. BuzzFeed News je, naime, došao u posjed pisma kojeg je napisala bivša Facebookova informatička stručnjakinja Sophie Zhang, u kojem u 6600 riječi spominje konkretne primjere zlouporabe Facebooka te njihove čak i sablasne ravnodušnosti. Vlasti u Azerbajdžanu i Hondurasu po njezinu su svjedočenju otvarale silne lažne račune i utjecale na javno mišljenje. U zemljama poput Indije, Ukrajine, Španjolske, Brazila, Bolivije i Ekvadora pronašla je, tvrdi, dokaze o koordiniranim kampanjama sa svrhom uzdizanja ili potkopavanja političkih kandidata te ishoda demokratskih izbora.
“U tri godine koliko sam provela u Facebooku pronašla sam brojne besramne pokušaje vlada nekoliko zemalja da našu platformu iskoriste kako bi varale vlastite građane i izazivale međunarodne vijesti. Osobno sam donijela odluke koje su utjecale na predsjednike država i djelovala kako bih onemogućila rad brojnih prominentnih političara, toliko da sam prestala brojati”, piše Zhang u šokantnom pismu u kojem, među ostalim, stoji i da je s lažnim računima u Hondurasu mjesecima bila u “hakerskom ratu”, ali da su na kraju pobijedili te još uvijek postoje na Facebooku.

Bivša zaposlenica Facebooka postala je, očekivano, medijska vruća roba, ali zbog vlastite sigurnosti te straha da će utjecati na skorašnje američke predsjedničke izbore odbija davati intervjue i dodatno komentirati situaciju. “Znam da sad imam krvi na rukama”, piše u pismu kojeg BuzzFeed News nije objavio u cijelosti, već samo, kako tvrde, dijelove koji su od javnog interesa.
Odgovor iz Facebooka je očekivan – poručuju da rade sve u njihovoj moći kako bi suzbili širenje lažnih informacija i konstantno otvaranje milijuna lažnih računa. U virtualnom užasu kojeg su pomogli kreirati čine i neke “frizirane poteze” kako bi javnosti pokazali da pokušavaju djelovati – u tjednu održavanja američkih izbora, primjerice, neće dopuštati objave novih političkih spotova, niti će se već objavljeni moći dorađivati ili redizajnirati.
Svi su protiv Facebooka i svi su na Facebooku
Nastojanja Facebooka da popravi imidž toliko su neuspješna da je loš glas došao i do pape Franje – iako, naravno, nije spomenuo ime, svi su čuli samo “Facebook” kad se na 54. svjetski dan sredstava društvenog priopćivanja osvrnuo na lažne informacije, ogovaranje i tračeve kao pošast novog doba. “U opasnosti je ljudsko dostojanstvo kojemu se šteti kombinacijama neprovjerenih informacija, ponavljanjem banalnih i lažno uvjerljivih govora koji pogađaju najavama mržnje”, poručio je.
Radi li doista Facebookova vojska sve da bi uklonila lažne vijesti? Nova zviždačica tvrdi – niti izbliza, zvijezde nakratko bojkotiraju, a onda se po tko zna koji put sve “vraća u normalu”, do nove informacije koja će ljude sablazniti i uzrokovati jedno veliko ništa. To je, uz širenje dezinformacija, definitivno još jedna pošast modernog doba – ravnodušnost i igra po tuđim pravilima. Čak i papa koji ne voli tračeve ima Twitter, a Sveta stolica svoj Facebook profil.