Malo lajk, malo štrajk: Nakon skandaloznog pisma, licemjerne zvijezde bojkotiraju Facebook

Bivša zaposlenica Facebooka otkrila je da u tom poslovnom carstvu godinama ignoriraju širenje lažnih informacija i tako svjesno utječu na kreiranje političke i socijalne sadašnjosti. Hollywood je na to rekao - dosta, idemo protestirati sličicom pa za nekoliko dana nastaviti zarađivati na Zuckerbergovoj platformi.

Za Marka Zuckerberga i poslovno carstvo zvano Facebook 2020. je doista godina krajnosti – u kolovozu je objavljeno kako je njegovo bogatstvo službeno premašilo iznos od stotinu milijardi dolara, čime je postao tek (ili već?) treća osoba na svijetu s tim, kako ga mediji nazivaju, “nevjerojatnim statusom” (šišaju ga samo Jeff Bezos i Bill Gates). U rujnu je, pak, doživio dosad najveći medijski napad – nezadovoljstvo širenjem lažnih informacija diljem svijeta je eruptiralo u bojkot, kombinaciju štrajka i licemjerja kojom se trećeg najbogatijeg čovjeka na svijetu pokušava natjerati da utjecaj Facebooka i drugih mreža u njegovu vlasništvu hitno počne shvaćati ozbiljnije i prestane biti još jedan mlađahni profiter s previše ambicija.

Licemjerje u borbi protiv štetno necenzuriranog Facebooka pokazale su, očekivano, najveće holivudske zvijezde. Prije nekoliko dana brojni su se glumci, pjevači, glumci i političari udružili u akciji #StopHateforProfit, “zamrzavanju” svojih aktivnosti na Facebooku i Instagramu, nastojeći time upozoriti na negativne posljedice širenja dezinformacija i mržnje, ali očito i zaprijetiti Zuckerbergu da će utihnuti i smanjiti mu promet ne počne li bolje filtrirati informacije.

Ironična, smiješna i licemjerna je činjenica da se protiv dvije najjače društvene mreže bore osobe koje su upravo pomoću tih mreža ostvarile nevjerojatan profit, čak i utabale put mladim generacijama koje u “influensanju”, uvjerili smo se ovog ljeta i u domaćem javnom životu, vide zanimanje budućnosti i svim se silama trude lagodno živjeti od pukog oglašavanja svojih života. Kim Kardashian, Katty Perry i Naomi Campbell, primjerice, bojkotiraju Instagram samo jedan dan nakon što su upravo tamo reklamirale torbice i kreme i od sponzora uzele ogromnu lovu.

Društvene mreže ovih su dana preplavljene holivudskim aktivizmom – zvijezde Facebook pozivaju na red, ali mu istovremeno i neprestano daju nove sadržaje (Foto: Instagram)

Iako poznate i utjecajne, zvijezde u današnje vrijeme baš i nemaju “moć” ako šute na društvenim mrežama. Otvarajući svoje živote, ili, kako bi se otrcano reklo – “puštajući nas u svoje domove”, pokušavaju ostati relevantne čitateljima i zanimljive sponzorima.

Prije nekoliko mjeseci, primjerice, u javnost je procurio “Instagram cjenik” sestara Kardashian-Jenner, najveće i najuspješnije infuencerske obitelji/tvrtke na svijetu. Kim Kardashian (188 milijuna pratitelja) i Kylie Jenner (196 milijuna) samo jedan post na Instagramu nerijetko naplaćuju milijun dolara – one su dale sadržaj, ali Zuckerberg im je dao platformu. Zato je “holivudska borba” u kojoj jedan dan protestiraju, a drugi se dan pojavljuju s (najblaže rečeno) dobro naplaćenom reklamom zapravo urnebesna, ali donekle odražava generalni stav prema onome u što se Facebook pretvorio.

Procurile tajne: Nova knjiga otkriva kako su zvijezde ucjenama oblikovale Instagram

U članku dramatičnog naslova “Facebook je katastrofa za svijet” novinar NY Timesa Jamelle Bouie pobrojao je najveće grijehe te društvene mreže uz jasan zaključak – platforma je to koja širi mržnju i potkopava demokraciju.

“Godinama je vojska Myanmara koristila Facebook za širenje mržnje i genocidnog nasilja protiv muslimanske manjine Rohingyja, što je dovelo do masovnih smrti i protjerivanja. Iz Facebooka su tek 2018. godine priznali da nisu reagirali na vrijeme te su se ispričali. Dvije godine kasnije ta platforma opet sije sjeme genocidnog nasilja. Ovog puta u Etiopiji – nedavno ubojstvo pjevača i političkog aktivista Hachalua Hundesse uzrokovalo je nasilje u glavnom gradu Adis Abebi. Mediji izvještavaju kako je to krvoproliće potpomognuto momentalnim i opsežnim širenjem mržnje i poticanjem na nasilje putem Facebooka. Tom incidentu, pak, prethodi onaj iz 2019. godine, kad su lažne informacije s Facebooka doprinijele nasilju u kojem je poginulo 86 stanovnika etiopijske regije Oromije”, piše Bouie u New York Timesu.

“Procurilo” pismo o ignoriranju laži

Narušenom imidžu Facebooka svakako ne pomaže ni novo “curenje informacija” iz središta tvrtke koja je nekad bila san snova i ultimativna kreacija za budućnost. BuzzFeed News je, naime, došao u posjed pisma kojeg je napisala bivša Facebookova informatička stručnjakinja Sophie Zhang, u kojem u 6600 riječi spominje konkretne primjere zlouporabe Facebooka te njihove čak i sablasne ravnodušnosti. Vlasti u Azerbajdžanu i Hondurasu po njezinu su svjedočenju otvarale silne lažne račune i utjecale na javno mišljenje. U zemljama poput Indije, Ukrajine, Španjolske, Brazila, Bolivije i Ekvadora pronašla je, tvrdi, dokaze o koordiniranim kampanjama sa svrhom uzdizanja ili potkopavanja političkih kandidata te ishoda demokratskih izbora.

“U tri godine koliko sam provela u Facebooku pronašla sam brojne besramne pokušaje vlada nekoliko zemalja da našu platformu iskoriste kako bi varale vlastite građane i izazivale međunarodne vijesti. Osobno sam donijela odluke koje su utjecale na predsjednike država i djelovala kako bih onemogućila rad brojnih prominentnih političara, toliko da sam prestala brojati”, piše Zhang u šokantnom pismu u kojem, među ostalim, stoji i da je s lažnim računima u Hondurasu mjesecima bila u “hakerskom ratu”, ali da su na kraju pobijedili te još uvijek postoje na Facebooku.

Kompanija je godinama slovila za “idealnog poslodavca”, ali su s vremenom počele curiti razne priče o načinu poslovanja i ignoriranju problema (Screenshot: YouTube)

Bivša zaposlenica Facebooka postala je, očekivano, medijska vruća roba, ali zbog vlastite sigurnosti te straha da će utjecati na skorašnje američke predsjedničke izbore odbija davati intervjue i dodatno komentirati situaciju. “Znam da sad imam krvi na rukama”, piše u pismu kojeg BuzzFeed News nije objavio u cijelosti, već samo, kako tvrde, dijelove koji su od javnog interesa.

Odgovor iz Facebooka je očekivan – poručuju da rade sve u njihovoj moći kako bi suzbili širenje lažnih informacija i konstantno otvaranje milijuna lažnih računa. U virtualnom užasu kojeg su pomogli kreirati čine i neke “frizirane poteze” kako bi javnosti pokazali da pokušavaju djelovati – u tjednu održavanja američkih izbora, primjerice, neće dopuštati objave novih političkih spotova, niti će se već objavljeni moći dorađivati ili redizajnirati.

Svi su protiv Facebooka i svi su na Facebooku

Nastojanja Facebooka da popravi imidž toliko su neuspješna da je loš glas došao i do pape Franje – iako, naravno, nije spomenuo ime, svi su čuli samo “Facebook” kad se na 54. svjetski dan sredstava društvenog priopćivanja osvrnuo na lažne informacije, ogovaranje i tračeve kao pošast novog doba. “U opasnosti je ljudsko dostojanstvo kojemu se šteti kombinacijama neprovjerenih informacija, ponavljanjem banalnih i lažno uvjerljivih govora koji pogađaju najavama mržnje”, poručio je.

Radi li doista Facebookova vojska sve da bi uklonila lažne vijesti? Nova zviždačica tvrdi – niti izbliza, zvijezde nakratko bojkotiraju, a onda se po tko zna koji put sve “vraća u normalu”, do nove informacije koja će ljude sablazniti i uzrokovati jedno veliko ništa. To je, uz širenje dezinformacija, definitivno još jedna pošast modernog doba – ravnodušnost i igra po tuđim pravilima. Čak i papa koji ne voli tračeve ima Twitter, a Sveta stolica svoj Facebook profil.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More