Maloljetnički seks, djeca nacista, konceptualci i – Michael Glawogger

Objelodanjen je program jubilarnog desetog izdanja Zagreb Film Festivala. Reći ćemo vam zbog čega se isplati napraviti mjesta u rokovniku između 14. i 21. listopada.

Od stotinu filmova u programu, tradicionalno najveće zanimanje postoji za selekciju dugometražnih igranih. Ove godine, između jedanest filmova, najzanimljivijima se čini njih pet koje potpisuju redateljice. Vadžda je intrigantni film prikazan na venecijanskoj Mostri, napravila ga je prva ženska redateljica u Saudijskoj Arabiji i njime otvorila široku javnu raspravu o tabuima tamošnje kulture. Lore je drugi i gladno iščekivani film australske redateljice Cate Shortland koja se iskazala prvijencem Somersault: ovaj put odlučila se za ekranizaciju romana The Dark Room o odrastanju kćeri SS oficira nakon sloma nacističkog režima u Njemačkoj 1945. godine.

Našu regiju zastupaju dvije autorice: Aida Begić filmom Djeca o sarajevskoj ratnoj siročadi, koji je već osvojio pohvalu kanskog žirija u programu Un Certain Regard i koji je nedavno odabran kao bosansko-hercegovački kandidat za nagradu Oscar, te Maja Miloš koju nakon prvijenca Klip proglašavaju najboljom mladom redateljicom u Srbiji. Klip na surov način porterira svijet tinejdžera u beogradskom predgrađu, vrvi od eksplicitnih scena maloljetničkog seksa i ne drhti pred tabuima odrastanja u modernom balkanskom patrijarhatu koji uzima sve više žrtava. Autorski dvojac koji potpisuje komediju Mala Miss Amerike, Valerie Faris i Jonathan Dayton (SAD) vraća se u Zagreb s drugim filmom Ruby Sparks, o piscu ljubića koji kroz tekst stvori vlastitu idealnu ljubav.

Dox-lovers se mogu početi udarati nogama u stražnjicu: u Zagreb dolazi europski Michael Moore, Austrijanac Michael Glawogger, autor Smrti radnika i Megacities. U njegovoj retrospektivi bit će prikazano sedam filmova. Oni koji su nekako uspjeli propustiti kultni Tri sobe melankolije imat će priliku popuniti tu rupu, a od novih dokumentaraca nudi se njih 16. Četvrtina pripada bio-doxevima o konceptualnim umjetnicima: konačno ćemo gledati dokumentarni portret Marine Abramović Umjetnik je prisutan te Ai Weiwei: Never Sorry o istoimenom kineskom umjetniku svjetske reputacije i radikalnome kritičaru kineskog režima. Nizozemski dokumentarac Jahači ledenjaka priča je o živopisnom putovanju dvoje umjetnika na Island, dok Moje ime je Janez Janša u režiji konceptualnog istoimenog umjetnika u fokus stavlja događaj u kojem su tri umjetnika promijenila svoje ime u ono identično slovenskom premijeru. Taj će film na festivalu imati svjetsku premijeru.

Zanimljivim se čini film Radioman (r. Marry Kerr), koji donosi portret beskućnika koji je ostvario više od stotinu cameo uloga u hollywoodskim hitovima; Posljednji član koji govori o osnivaču islandskog Muzeja falusa; domaći film Čedo Nikole Strašeka te Goli otok Darka Bavoljaka, u domaćoj igranoj sekciji Kockice nalazi se Sonja Tarokić s polusatnim Ja sam svoj život posložila i Hana Jušić s Terarijem.

Program Velikih 5 donosi pak aktualne filmove pet velikih europskih kinematografija – među ostalima novi film Andree Arnold, Orkanski visovi, te Reality autora filma Gomora, Mattea Garronea. Posebni program Moj prvi film ove godine nudi pogled na filmske početke autora koji su obilježili recentnu austrijsku kinematografiju poput Michaela Hanekea i Ulricha Seidla.

Neke od lokacija: kino Europa, Tuškanac, MSU, Grič. Pozdravljamo i ZFF-ovu inicijativu rušenja centralizacije: četvrtu godinu zaredom, dio programa seli u riječko Art kino Croatia, u Centar za kulturu Čakovec te, premijerno, u kino Sloboda u Dubrovniku.

 

Marin Raster

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More