Kreativna industrija u problemima: Gubici se zbog pandemije broje u milijardama eura

Zastrašujuća činjenica da su se pozornice diljem svijeta ugasile još će dugo vući posljedice - globalni rast autorskih prihoda je naglo stao i pretvorio se u dosad nezabilježen pad, a priča još nije ni izbliza gotova.

Autorski prihodi od prodaje licenci za korištenje glazbenih, audiovizualnih, dramskih i književnih djela te djela vizualnih umjetnosti u svijetu će ove godine vjerojatno pasti za ogromnih 35 posto, izvijestio je ZAMP. Prema najnovijem Izvješću o globalnim prihodima Međunarodne konfederacije društava autora i skladatelja (CISAC), riječ je o čak 3,5 milijarde eura izgubljenog prihoda za kreativce, temeljenog na autorskim pravima.

Ogromna je to razlika u odnosu na 2019. godinu i težak udarac za autore diljem svijeta – prošle godine prihodi od prodaje licenci porasli su za 7,4% u odnosu na 2018. godinu i prvi su put u povijesti dosegli ukupan globalni prihod od deset milijardi eura. Prihodi u glazbenom sektoru u 2019. godini rasli su još i više u odnosu na druge autorske repertoare (film, književnost itd), točnije 8,4 posto, a onda je na red došla – pandemija i svi su ti rekordi u kratkom roku postali samo uspješna i daleka prošlost. “Gubici u 2020. godini izbrisat će i u glazbi i u svim ostalim repertoarima petogodišnji uzastopni rast”, poručuju iz ZAMP-a.

Izvješće pod nazivom “COVID-19: Kriza, otpornost, oporavak” pokazuje utjecaj pandemije na autore s različitih polja stvaralaštva i daje prognoze učinka na njihov prihod sve do 2021. godine. Osim toga, ističe i otpornost kulturnih i kreativnih industrija koje su utemeljene na autorskom pravu, ali i potrebu za daljnjim mjerama potpore nacionalnih vlada diljem svijeta upravo kulturnom i kreativnom sektoru, kako bi se što prije osigurao gospodarski oporavak.

Streaming servisi u pandemiji su za glazbenike “jedini spas”

Predsjednik CISAC-a je svjetski poznati glazbenik i autor mnogih nezaboravnih hitova ABBA-e, Björn Ulvaeus. “Danas je neizvjesnost o budućnosti autora i kreativaca još strašnija nego u trenutku izbijanja pandemije. Milijuni autora diljem svijeta gube sredstva za život. Bili smo prva industrija na koju je COVID-19 utjecao i bit ćemo posljednji za koje će se ispuniti uvjeti za povratak u uobičajeno poslovanje. Kreativci i autori su inovativni, poduzetni i izdržljivi, ali da bismo izgradili dug put iz ove krize, moramo se okrenuti vladama. Ne samo radi hitnih financijskih fondova, koliko god oni bilo dobrodošli, nego zbog rješavanja ranijih problema zbog koji su autori u određenim područjima u nepovoljnoj tržišnoj utakmici. Oni koji stvaraju i provode politike trebaju se pozabaviti rješavanjem tih problema: dubokih nedostataka zbog kojih autorima već godinama nije omogućena poštena tržišna utakmica. COVID-19 nije uzrok ovih nepravilnosti, ali svakako je dodatno otežao za autore već ionako tešku situaciju. Sada je vrijeme da vlade diljem svijeta pokažu da ozbiljno shvaćaju kulturne i kreativne industrije. Vrijeme je da se probude i djeluju”, istaknuo je u uvodnom izvješću.

Razotkrivena krhkost sustava

Sumirajući izvješće, glavni direktor CISAC-a, Gadi Oron, ističe da se oporavak, nažalost, i dalje ne nazire. “Gledajući unaprijed, ovo izvješće odražava izvanrednu otpornost u našem sektoru, ali još ne i oporavak. Situacija će se za autore još pogoršati, prije nego li se popravi na bolje jer će gubitak u prodaji licenci u 2020. rezultirati smanjenom distribucijom honorara u 2021. godini. U ovoj krizi, društva u članstvu CISAC-a djelovala su pružajući potporu svojim autorima svim raspoloživim sredstvima. Stoga bih rekao da ova kriza s jedne strane razotkriva duboku krhkost sustava kolektivnog ostvarivanja prava, ali istodobno i pokazuje njegovu vitalnu važnost za autore”, zaključuje Oron.

Broadway na koljenima: Otvaranje kazališta opet odgođeno, financijska šteta je ogromna

Prodaja licenci za koncerte, priredbe i druge javne nastupe podnijela je najveći udarac pandemije, pa se u tom segmentu u 2020. godini predviđa pad za 60 do 80 posto u odnosu na prethodnu godinu. Nove vrste licenci, poput onih za live stream događanja isključivo s publikom on-line, povećavaju digitalne prihode, ali su vrlo daleko od iznosa potrebnog da bi se nadoknadili gubici iz segmenta koncerata i drugih javnih nastupa. Očekuje se da će se učinak pandemije osjećati i u 2021. godini, pa čak i nakon nje. U svim repertoarima, prodaja licenci će u 2021. godini biti ispod razine 2019. godine. Mnogi će korisnici glazbe prestati s poslovanjem, dok će se drugi i dalje suočavati s poteškoćama u plaćanju svojih financijskih obaveza, stoji u prognozi Međunarodne konfederacije društava autora i skladatelja.

Prihodi od koncerata u Hrvatskoj pali za 43 posto

“Situacija u cijelom svijetu je slična onoj u Hrvatskoj – nakon rekordne prošle godine i sjajnih prvih par mjeseci ove godine, pandemija korone pretvorila se u nezapamćenu krizu po sve kreativce. Prognoze pada prihoda od autorskih prava za naše glazbenike veoma su slične onima za cijeli svijet – ukupna naplata autorskih prava do kraja godine u Hrvatskoj bit će između 20 i 30 posto manja nego prošle godine. Posebno je velik pad autorskih prihoda u području javne izvedbe i priopćavanja glazbe. On u Hrvatskoj do sad iznosi 43 posto u odnosu na prošlu godinu jer se taj segment odnosi na koncerte, priredbe i prihode od poslovnih korisnika glazbe iz ugostiteljskog sektora”, kaže Nenad Marčec, glavni direktor HDS ZAMP-a i član Nadzornog odbora CISAC-a te ističe da digitalni servisi spašavaju stvar, ali samo djelomično.

“Rast prihoda od 349 posto”: Može li Spotify spasiti posrnulu hrvatsku glazbenu industriju?

“Dobra je vijest da su za sad prihodi od drugih izvora (mediji, digitalni servisi, inozemstvo…) još uvijek bliski onima prethodnih godina, no vjerojatno ćemo 2020. godinu završiti s 50 milijuna kuna autorskih prihoda manje nego godinu iza nas”, zaključuje Marčec.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More