Katamaran Art 2020.: Izložba u Jelsi otkriva manje poznate radove slavnog Vaska Lipovca

"Pojedinačni prikazi brodova u tipu jedrenjaka i parobroda na uzburkanom ili mirnom moru i jedna silueta mornara njihov je motivski repertoar", kaže kustosica Iris Slade.

Jelšanski dio ciklusa Katamaran Art 2020. završava izložbom slavnog Vaska Lipovca u galeriji Kravata, odnosno, Muzeju općine Jelsa. Otvorenje je zakazano za utorak 11. kolovoza 2020. s početkom u 21 sat. Izložba će trajati do 13. rujna 2020., a kustosica izložbe je Iris Slade.

“Vasko Lipovac, najomiljeniji splitski i jedan od najpopularnijih hrvatskih suvremenih umjetnika zauvijek nas je napustio prije četrnaest godina. Za sobom je ostavio obilan i inspirativan opus pa svako novo predstavljanje Lipovčevih radova publika dočekuje s posebnim zanimanjem. Solidno i raznovrsno obrazovanje stečeno na zagrebačkoj Akademiji primijenjenih umjetnosti u kombinaciji sa stvaralačkom znatiželjom bili su humus na kojemu je rasla strast za eksperimentiranjem s različitim tehnikama i materijalima, koji su se kreativno nadopunjavali s motivskom i tematskom raznolikošću”, napisala je kustosica u uvodu izložbe.

“Unatoč svojevremenom favoriziranju apstraktnog likovnog idioma, u kojemu se na početku karijere i sam iskušao, Lipovac je ostao vezan za figuru i predmetni svijet, smjelo posežući za tradicionalnim i anakronim sadržajem otežalim od ustaljenih predodžbi. Na tom putu je lucidno uspostavio vlastitu likovnu ikonografiju i, premda je pojedine motive nebrojeno puta interpretirao, u pravilu nije posustajao u stvaralačkoj iskrenosti izvedbe. To vrijedi i za jedanaest dosad neizlaganih radova u laviranom tušu i/ili temperi na papiru iz obiteljske zbirke, među kojima su četiri predloška za već izlagane grafike. Pojedinačni prikazi brodova u tipu jedrenjaka i parobroda na uzburkanom ili mirnom moru i jedna silueta mornara njihov je motivski repertoar. Ako nas motiv ne zavede, odnosno ako oku damo vremena i pažnju usmjerimo na likovnu komponentu, uvidjet ćemo da je onaj bitni sadržaj napeta ravnoteža sažetih i stiliziranih monokromnih oblika koji dominiraju kadrom ili, s druge strane, oslobođeni potez koji uživa u svojoj autonomnoj transparentnosti, svodeći deskriptivne obaveze na nužni minimum. Umjesto s hipnotizirajućom kontemplativnom bezvremenosti Lipovčevih prizora na koju smo navikli, ovdje smo suočeni s konkretnim vremenom upisanim u razigrani trag kista. Iskričava nesputanost u izvedbi kao i prikazivačka sabranost u radovima zamišljenim za grafičke predloške, kojima nesavršenost umjetnikove ruke daje dodatnu vrijednost, dio su jedinstvenog umjetničkog koda”, zaključila je Slade.

Vasko Lipovac, Bez naziva, 1990-ih

Umjesto s hipnotizirajućom kontemplativnom bezvremenosti Lipovčevih prizora na koju smo navikli, ovdje smo suočeni s konkretnim vremenom upisanim u razigrani trag kista.

Inače, Vasko Lipovac rođen je 14. lipnja 1931. godine u Kotoru. Akademiju primijenjenih umjetnosti završio je u Zagrebu 1955. godine. Od 1955. do 1959. godine bio je polaznik Majstorske radionice Krste Hegedušića. Izlagao je na oko stotinu samostalnih i preko dvjesto skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Autor je javnih skulptura: spomenik Draženu Petroviću, park Olimpijskoga muzeja u Lausanni (1995.), spomenik Marku Maruliću u Vukovaru (2006.) i u Parku skulptura u Santiagu de Chile (2007.), Crveni cvijet ispred Ekonomskoga fakulteta u Splitu. Za crkvu sv. Marije u Kotoru izradio je brončane vratnice (1989.). Likovno je opremio interijere brojnih hotela i javnih zgrada, a za svoj rad dobio je niz nagrada i priznanja. Umro je 2006. godine u Splitu gdje je živio i radio od 1967. godine.

Vasko Lipovac, Bez naziva, 2002.-2003.

Katamaran Art je zajednički izložbeni program Muzeja općine Jelsa i splitske Galerije umjetnina, a svakog ljeta donosi tri jedinstvene izložbe. “Treću godinu zaredom umjetnost putuje jednom od najprometnijih katamaranskih linija na Jadranu koja povezuje Split i Jelsu. Od 2018. godine, kada je prvi put zaplovio Katamaran Art, domicilnom stanovništvu, turistima i robi potrebnoj za servisiranje njihovih potreba, u transferu su se priključili umjetnici sa svojim radovima uvjereni da zanimanje za takvim sadržajima ne odumire s ljetnim žegama, fiestama i siestama. Isto uvjerenje dijelili su inicijatori i organizatori projekta, Muzej općine Jelsa i splitska Galerija umjetnina, prigodom koncipiranja programa od tri izložbe koje se tijekom ljetnih mjeseci naizmjenično postavljaju u Jelsi i Splitu. Koliko god suradnja na paritetnim osnovama regionalnog centra i njegove krovne likovne ustanove, s jedne strane, te manje otočke sredine i njene muzejske institucije, s druge, bila neuobičajena, nije slučajna niti bez svojevrsne geneze. Trebalo je samo slijediti Jurja Dobrovića. Naime, istaknuti hrvatski umjetnik svojim izdašnim donacijama obogatio je funduse oba muzeja, poklonivši pritom rodnoj Jelsi i obiteljsku kuću u prizemlju koje će početi s radom Galerija Kravata. Na toj poveznici i na tom tragu osmišljen je Katamaran Art, kao produkt zdrave ambicije da se stečeni kulturni i prostorni kapital stavi u službu promocije suvremene umjetnosti izvan većih likovnih centara, kao i obaveze da se takva ambicija podupre bez metropolitanske nadmenosti”, kažu voditelji projekta Božo Majstorović i Marija Plenković.

“Program za 2020. godinu vezan je uz sam naziv projekta. Naime, prve asocijacije na Katamaran Art zacijelo su vezane uz brod i putovanje. I dok je motiv broda postao svojevrsni zaštitni znak umjetnosti Vaska Lipovca i Nine Ivančić, na fotografijama Ivana Posavca srećemo ga vrlo rijetko, što i ne čudi s obzirom na to da je riječ o fotografu ljudi i krajeva Panonske Hrvatske, koja je u njegovom slučaju omeđena rodnim Dužicama kraj Siska, s jedne, i Zagrebom, s druge strane. Međutim, ako tražimo poveznice među odabranim radovima ovo troje posve različitih umjetničkih osobnosti, slijedeći autorske intencije, fokus moramo staviti na umjetnički, odnosno likovno-konceptualni, a ne motivski aspekt djela. Kao što je katamaran u funkciji arta tako je motiv podređen umjetničkoj gesti i misli. Kod Lipovca to znači da je ‘bitni sadržaj napeta ravnoteža sažetih i stiliziranih monokromnih oblika koji dominiraju kadrom ili, s druge strane, oslobođeni potez koji uživa u svojoj autonomnoj transparentnosti, svodeći deskriptivne obaveze na nužni minimum’. Za razliku od Vaska, Nina kao da svoj rukopis želi lišiti svake ekspresije koja bi mogla stvarati šumove u namjeri ‘objektivnog’ prikaza broda. Međutim, bez obzira na tehničku preciznost i brojnost detalja kao i činjenici da se radi o konkretnim modelima brodova, ovdje nije riječ o realističkom prikazu. Posežući za ‘hiperrealističkim’ stilom projektnih biroa, koji pozornosti promatrača prinose i ono što je u zbilji oku nedostupno, Nina naglašava da umjetničko djelo ne prikazuje realnost. Čak i onda kada se radi o mimetičkom iluzionizm ili prikazu subjektivnog doživljaja objektivne stvarnosti, uvijek je riječ o konvencijama, formulama i usvojenim navikama. Jedinstveno iskustvo plovidbe morem donosi nam serija fotografija Ivana Posavca. Kako bi nam ga što neposrednije dočarao, inteligentno fotografsko oko pažnju je usmjerilo na vjetrom pokrenutu kosu putnice iza koje razabiremo morski krajolik. Sve drugo bi bilo višak, uključujući cilj puta, zloglasni Goli otok, kao i brod, u ovom slučaju gumenjak, koji su ostali izvan mentalnog i fotografskog kadra autora”, kažu organizatori te naglašavaju da sva izložena djela, od recentnih crteža Nine Ivančić, preko nedavnih fotografija Ivana Posavca do radova u tušu i temperi Vaska Lipovca, na Katamaran Art-u imaju svoju izložbenu premijeru.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More