
Gondola Kate Mijatović napokon doplovila do Zagreba

Projekt Između neba i zemlje multimedijalne umjetnice Kate Mijatović s velikim je uspjehom predstavljao Republiku Hrvatsku na 55. bijenalu. Izložba se priređuje kao podsjetnik na već dobro znani umjetnički pothvat o kojem smo pisali (Bože, kako vrijeme leti!) prije točno godinu dana, kad smo u opširnom intervjuu pobliže upoznali Katu Mijatović.
Rad je koncipiran kao ambijentalna instalacija koja objedinjuje interaktivni web portal Arhiv snova s video radovima i dokumentacijom performansa, koje je umjetnica izvela tijekom dvadeset godina svojeg bavljenja temom nesvjesnog.
Postav premijerno u Hrvatskoj uključuje i veliku projekciju videa rađenog po performansu Nesvjesno: Canal Grande, koji je umjetnica izvela na otvorenju Bijenala.
Središte instalacije je lebdeći kavez s konzolom koja posjetiteljima omogućuje pristup arhivu snova i unos opisa vlastitog sna. Tekst se istovremeno projicira na zid i formalno spaja s arhivom umjetnice projiciranim na osam monitora koji ga okružuju.
Više od 2000 posjetitelja unosilo je opise svojih snova tijekom Bijenala i tako pridonijelo strategiji akumuliranja, prepoznavanja, verbaliziranja i oslobađanja nesvjesnog. Globalni odaziv posjetitelja potvrdio je da projekt nisu samo pojedinačno ispričani snovi, već da je svaki zapis sna jednako važan i tek dio jedne opće slike, nečega što nam je svima zajedničko, a to je sposobnost uma da stvara slike svjetova i uključuje ih u percepciju stvarnosti.
Riječ je o kontinuitetu i početku: kontinuitetu pozornosti na fenomen potiskivanja nesvjesnog u Zapadnoj civilizaciji, te početku omasovljavanja pozornosti na jednu suptilnu umjetničku praksu koja je ovu trajnu kulturološku ambiciju privela multidisciplinarnom ductusu suvremenoga vizualnog stvaralaštva, disciplinama instalacije i performansa te njihovih izvedenica u medijima videa i fotografije, otvorenim participativnom iskustvu publike kao zametku jedne utopijski šire sveljudske promjene ponašanja u kojoj aktivno sudjelovanje zamjenjuje pasivni konzumerizam.
Antonia Matković