Roganova popularnost rast će prelaskom na Spotify jer čak i Musku daje ljudsko lice

Gledanje drugog gostovanja multimilijardera, poduzetnika, inovatora i ekscentrika Elona Muska u megapopularnog Joea Rogana frustrirajuće je iskustvo. Prvo gostovanje u rujnu 2018. ostalo je upamćeno po ogromnom džointu koji je Rogan ponudio Musku i time je postalo tema bezbrojnih memova. Muskov meme potencijal ovog puta već je unaprijed potrošen na bizarno ime njegova novorođenog djeteta koje, kako smo saznali u intervjuu, ni sam ne zna izgovoriti pa je razgovor imao nešto ozbiljniju notu s fokusom na koronavirus, materijalno bogatstvo i sasvim očekivano, umjetnu inteligenciju.

Gostovanje je emitirano 7. svibnja, a Muskovi argumenti protiv lockdowna 13. svibnja pretočeni su u praksu kad je, protiveći se odlukama tamošnjih vlasti, ponovno otvorio tvornicu vozila Tesla u Kaliforniji. Podsjetit ću da je do kraja svibnja u SAD-u sto tisuća ljudi umro od virusa Covid-19 pa se njegove tvrdnje o “glupoj pandemiji”, kako je svojedobno napisao na Twitteru, kao i mnoge druge stvari koje govori itekako često nasuču na stvarnost.

U razgovoru ističe kako zna “puno ljudi koji su zaraženi Covidom, a nula onih koji su umrli”. Činjenica da se taj veliki, mnogi kažu jedan od najvećih umova našeg doba nije zapitao zašto bi tome moglo biti tako upućuje na njegovu potpunu odvojenost od stvarnosti. Ranije u emisiji govorio je i o tome kako se rješava većine svojih nekretnina. Posrijedi nije nikakav produhovljeni antimaterijalizam, nego činjenica da je “bavljenje nekretninama dosadnije od istraživanja Marsa”, a još više i to što je pojam “milijarder postao pejorativan”. U svakom javnom nastupu, a oni su s vremenom postajali sve eratičniji i bizarniji, Musk nesvjesno potvrđuje razloge takvog trenda. Tu imamo tipa koji je sposoban četrdeset minuta mljeti o umjetnoj inteligenciji, neurolinkovima, spajanju čovjeka i umjetne inteligencije, dok istodobno vodi tvrtku u kojoj ljudi doslovce padaju od umora na poslu, potpuno nesvjestan činjenice da će za mali broj ljudi poput njega budućnost biti daleko svjetlija nego za 99 % ostatka čovječanstva.

Svijetlu budućnost bi trebao imati i drugi protagonist ovog teksta –  Joe Rogan. Nedavno je potpisao ekskluzivni ugovor sa Spotifyem, navodno vrijedan stotinu milijuna dolara. Rogan i njegov podcast “The Joe Rogan Experience” godinama su iznimno popularni. Na YouTubeu, koji mu je dosad predstavljao glavnu platformu, ima 8,5 milijuna pretplatnika, a svakog mjeseca skida se 190 milijuna puta kroz razne platforme. S obzirom na to da ni sada nije siromašan, procjenjuje se da od oglasa zaradi trideset milijuna dolara godišnje. Procjene oko ovog ugovora vrlo su različite. Jedni misle da je Rogan “opljačkan” jer gubi potencijalne milijarde, drugi pak misle da će ubiti podcasting jer jedna od najpopularnijih emisije više neće biti dostupna kao besplatni proizvod na bilo kojoj platformi nego ekskluzivno preko Spotifya, na kojem će doduše isto biti besplatan, ali uz oglase. Tu je i sitnica da Spotify, za razliku YouTubea, u nekim zemljama poput Hrvatske nije dostupan, kao i činjenica da je Gen Z generacija za razliku od milenijalaca više okrenuta YouTubeu nego streaming servisima poput Applea i Spotifya.

No, hoće li to doista naškoditi popularnosti Rogana, ali i samog formata podcasta? Teško. Čak i ako kompanije poput Spotifya, koji je lani već kupio popularnu podcasting mrežu Gimlet Media, sve više istiskuju nezavisnost iz tog u osnovi “do it yourself” biznisa, on će i dalje nalaziti svoj put do publike preko novih ličnosti i emisija ili novih načina da se dođe do starih (jer Pirate bay živi vječno).

Naravno, Simon Cohen je donekle u pravu kad za Digital Trends kaže da tim potezom Roganov šou postaje samo još jedna radijska emisija. Naime, ta izjava je točna samo u smislu distribucije –  jedan kanal za jednu emisiju. Po pitanju formata, i Roganov podcast, a i većina drugih imaju jako malo zajedničkog s radijskim emisijama.  Podcasti su postali popularni jer su slobodna forma koja može varirati žanrom i formatom. Mogu trajati petnaest minuta, a mogu i tri sata. U pitanju je još jedan od paradoksa današnjice.

Premda često čitamo o rastućem poremećaju pozornosti modernog potrošača čime se prednost daje kratkoj formi, pojavljuju se svako malo fenomeni koji upućuju na vrlo sličan, ali potpuno drukčije manifestiran zaključak. Ljudi vole duže sadržaje koje mogu konzumirati na smanjenom stupnju koncentracije, bilo da se radi o podcastima ili snimkama putovanja transsibirske željeznice. Podcasteri poput Rogana shvatili su da je taj medij idealna pratnja, društvo za modernog čovjeka koji često sam putuje, sam radi, sam jede. U tom smislu forma je opuštena, nikom se nigdje ne žuri, a razgovori, za razliku od tradicionalnih televizijskih i radijskih formata, mogu skrenuti u posve neočekivane rukavce. Tako su podcasti “stvarniji” od ostalih medija jer su vrlo blizu nepripremljenom, spontanom razgovoru.

Nisam posve siguran da je stand-up komičar i nekadašnji UFC komentator u potpunosti svjestan vlastitog utjecaja proizašlog iz njegova vještog vladanja tim formatom. Naime, ponosno je “ideološki neutralan”, premda ima mišljenja o svemu, vrlo često ne baš formirana. Kao zagovornik slobode govora u emisiju zove ljude s obje strane političkog spektra pa su mu tako gosti bili i Bernie Sanders i Cornel West, ali i Alex Jones ili Candace Owens. S jedne strane to je vrlo pošten pristup otvorene platforme, no s druge on pomaže humanizaciji ljudi poput Muska, koji nesvjesno i potpuno nesmetano iskazuju sociopatske tendencije.

Bez obzira na Spotify, Roganova popularnost, baš i kao i popularnost njegova formata nastavit će rasti. Nisam ipak siguran koliko je dobro da se razne ideje šire kroz ono što se može nazvati “samo razgovorom”. Ne mislim da ih treba cenzurirati, ali ponekad prekinuti sugovornika dok govori o očiglednim vlastitim projekcijama ne bi bilo zgorega. Rogan možda nije najoštrija olovka u pernici, ali je ipak dovoljno lukav da zna da bi to bila “prava” smrt” za njegov brend.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More