Jeste li stoka sitnog zuba?

Stipe MesićBojan Šumonja nije previše inventivan u porukama koje je odaslao svojom izložbom “What has our fight given us?” (ili “Šta je nama naša borba dala?”) u novozagrebačkog galeriji Vladimir Bužančić.

Izloživši holograme političara čija se lica pretaču iz jednoga u drugo – pa Drug Tito postaje Franjo Tuđman, a ovaj pak Jadranka Kosor ili Ivo Josipović, ovisno o tome iz kojega kuta promatrate sliku – poručio je ono što je većina pasivnog, gorko deziluzioniranog stanovništva ove zemlje već odavno i sama shvatila. Svi su oni isti. Svi zavređuju jednako gnušanje.

I iako je u naslovu parafraza jednoga stiha poznate socrealističke pjesme, važnije pitanje koje postavlja ovaj pulski slikar je ono koje je otisnuto iznad čela jednome hibridu različitih političara na njegovom hologramu: “Jeste li stoka sitnog zuba?”. Suočeni s licima političara s vragolasto namreškanim boricama u kutovima očiju (Stjepan Mesić), tajanstvenim šarmerskim osmijesima (Josip Broz), zubato nacerenim, našminkanim usnama (Jadranka Kosor) ili tjeskobno izvinutim obrvama (Ivo Josipović), promatrač mora osjetiti određenu jezu.

Humor koji pokazuje Šumonja ovim radovima opor je i zloguk, a njegova umjetnost neodvojiva od konteksta, od društvene kritike koju je gotovo s gađenjem ispljunuo, kao da nam poručuje: “Jeste, stoka ste sitnog zuba, jer znate da su svi isti, a opet puštate da vas razbacuju uokolo kao lopticu u fliperu.”
Bojan Šumonja se dosad ubilježio u svijest šire javnosti i svojim prijašnjim ciklusom, Ovce, kojim je također izrazio, posredno i metaforički, svoj stav o ovome društvu i njegovim protagonistima i žrtvama. Ovaj put je zaposjeo, nimalo slučajno, galeriju koja se nalazi točno preko puta zatvora Remetinec, i iz kojega je “doveo” neke svoje anti-junake. Sanadera, na primjer.

Jadranka KosorPropitujući gdje je u ovoj državi pošlo po zlu, Šumonja dolazi, ne morajući kopati preduboko, do jednog objašnjenja: korupcija. Ta riječ, oblikovana neonskim cijevima kao kakva reklama za striptiz bar, bliješti plavičastim svjetlom na jednome zidu galerije, točno preko puta bijeloj hrvatskoj zastavi – bijeloj jer se radi o predaji.

Nedvosmislena je umjetnikova intervencija sa hrvatskom zastavom koja je na jednom panou označena kao rasprodani artikl: Lijepa naša rasprodana. Na drugome mjestu, ta je zastava uronjena u more ili bazen. Poruka bi se mogla iščitati kao, otprilike, “voda nam je do ušiju”. Na jednome se zidu galerije, kao u sobi kakve sebeljubive tinejdžerice koja je u maniri Warholove serije s Marilyn Monroe dala izraditi vlastite drečave portrete, nalazi serija portreta Jadranke Kosor; njezino nasmijano lice preneseno je u onu legendarnu Warholovu šprancu odvažnog kolorita. Politika je postala pop-kultura.

Šumonja udara i po Crkvi. Jedan je hologram posvetio upravo aktualnom papi čije se lice izobličuje u demonsku priliku praznih, krvavih duplji. Iznad njega, komentar je pretvoren u pitanje: “Abuse of Trust?” Odgovor nije potreban.

Maja Hrgović

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More