Jedna od najnapetijih oskarovskih utrka u zadnjih 25 godina

Oscar
Utrka za 87. Oscara izgleda poput boksačkog meča s osam rundi. Nakon eliminacijskih mečeva u supertešku kategoriju ušla su četiri filma Boyhood, Birdman, Igre oponašanja i Hotel Grand Budapest.

U prvu rundu (dodjela Zlatnih globusa) s popriličnom prednošću, osvojivši naklonost kritike, ušao je Boyhood, ali je odigrao neriješeno s Hotelom Grand Budapest. Međutim, brzo se uspravio i u drugoj rundi (dodjela nagrada kritike Critics’ Choice) došao na 2:1. Činilo se kako je njegova prednost opet snažna, no u trećoj rundi (PGA Awards) pojavljuje se Birdman i unosi nered s 2:1:1. U četvrtoj rundi (SAG Awards) ruši dotadašnjeg favorita i izjednačava rezultat s 2:1:2. Je li ovo knock-out ili će se Boyhood ustati, doznat ćemo u petoj rundi (DGA Awards), 7. veljače.

Vratimo se ipak uobičajenom leksiku. Filmovi koji za sada dobivaju nagrade snimani su na dva potpuno različita i posebna načina. Boyhood, film o odrastanju, bavi se protokom vremena i sniman je 12 godina. Crna komedija Birdman, o nekadašnjem superjunaku koji sad radi na Brodwayju, snimana je u jednom kadru dugom 119 minuta. Biografski film Igre imitacija ima brojne elemente koji nisu u skladu sa životnim odabirima genijalnog matematičara Alana Turninga, a uz vizualnu senzacionalnost Hotel Grand Budapest scenaristički je poprilično isprazan te djeluje poput kombinacije filma iz četrdesetih s nadrealističkim svijetom Salvatora Dalíja kombiniranim sa svijetom Tima Burtona i uz zavodljivu naraciju nalik na susret Martina Scorsesea i Woodyja Allena.

Slagali se s kratkim opisom četiri filma iz superteške kategorije ili ne i bez obzira na dobitnika Oscara za najbolji film, ova godina postala je jedna od najnapetijih u zadnjih 25 godina. Uzvevši nagradu za najbolji film, Udruženje producenata (Producers Guild of America) je 1989. učinilo dodjelu Oscara predvidljivijom, a 1995. s uvođenjem nagrada Udruženja glumaca (SAG Awards) te nagrada kritičara (Critics’ Choice) činilo se da će postati iznimno lako predvidjeti koji će film dobiti najprestižniju američku filmsku nagradu. Nekih godina zaista je prema nagradama kritičara (Golden Globes, Critics’ Choice), nagradama strukovnih udruženja (PGA, DGA, SAG, WGA Awards) te britanskih filmaša (BAFTA Awards) moguće vrlo precizno prognozirati Oscare. Međutim, nije uvijek tako.

Tablica_fmv_25god(desni klik na fotografiju – view image – za veći prikaz)

U zadnjih 25 godina pojavile su se četiri iznimno napete utrke za Oscara. To su one iz 1995., 1998., 2004. i 2005. godine. Apolo 13 i Razum i osjećaji dobivali su sve nagrade za 1995. godinu, ali Oscar je otišao Hrabrom srcu, koji je uz 5 Oscara osvojio samo nagradu Udruženja scenarista za najbolji izvorni scenarij. Mnoge je iznenadilo kad je 1998. Oscara za najbolji film dobio Zaljubljeni Shakespeare jer je na kladionicama, a i nagradama vodilo Spašavanje vojnika Ryjana. Za 2004. godinu su sve nagrade išle Stranputici i Avijatičaru, a onda je Oscara dobila Djevojka za milijun dolara, nakon što je Clint Eastwood dobio nagradu Udruženja američkih režisera. Sjetimo se samo kako je Planina Brokeback 2005. dobila sve nagrade osim nagrade Udruženja filmskih glumaca, koju je uz Oscara osvojila Fatalna nesreća. Ujedno je to i jedini Oscarom ovjenčani film u zadnjih 25 godina koji nije imao nominaciju za Zlatni globus.

Lako je bilo prognozirati zadnje četiri godine. Prošle godine film 12 godina rob dobio je obje nagrade kritike, nagradu Britanske akademije, nagradu Udruženja producenata te Udruženja režisera. Nagradu je doduše dijelio s Gravitacijom, što je prvi put u povijesti DGA nagrada da su se dva režisera izjednačila po broju glasova. Film Argo (2012.) je osvojio kritiku i struku te je i dalje čudno kako Ben Affleck nije dobio Oscar nominaciju za najboljeg režisera. To se nije dogodilo od 1989. kad Bruce Beresford nije nominiran za režiju Driving Miss Daisy. Godinu prije toga crno bijeli hommage nijemom filmu Umjetnik (2011.) također je dobivao sve nagrade, osim Udruženja filmskih glumaca koji su nagradili The Help.

Društvena mreža i Kraljev govor podijelili su kritiku i struku 2010. godine na dva jasna tabora, što se, za sad i ove godine događa. Poput Društvene mreže, Boyhood je dobio brojne nagrade kritike (uključujući Zlatni globus i Critics’ Choice), no struka se okreće ka filmu Birdman. Situacija bi bila jednostavna da u zadnjih 25 godina svaki film koji je dobio Oscara nije imao nominaciju za montažu. Ali ju ima, a a Birdman ju nema. Ne znači da ga taj manjak uklanja iz utrke, ali ukoliko Birdman dobije Oscara, bit će prvi kojemu je to pošlo za rukom bez nominacije za najbolju montažu od 1980. godine (Ordinary People).

Od osam nominiranih filmova, nominaciju za film, režiju i montažu imaju Boyhood, Igre oponašanja i Hotel Grand Budapest što im daje prednost. Bez obzira na odsustvo nominacije za montažu, s dvije nagrade udruženja Birdman je postao snažan favorit. Također, ne obazirući se na to što smo već vidjeli takve filmove, još uvijek ne treba isključiti Igru oponašanja jer je njezina distributerska kuća Weinstein Co., kompanija s iznimno jakim lobistima. S obzirom da Damien Chazelle za Whiplash nije dobio nominacije za režiju ni od Akademije ni od Udruženja režisera, njegovom filmu pripada šesto mjesto po vjerojatnosti dobivanja Oscara, a peto i dalje drži Američki snajperist Clinta Eastwooda, koji je od kino distribucije 25. prosinca do 26. siječnja u američkim kinima zaradio 204,583,784 dolara te 47,500,000 izvan SAD-a čime je postao financijski najisplativiji film ovogodišnje utrke. Po podatcima od 26. siječnja ukupno je najmanje zaradio Boyhood, koji je od kino distribucije 11. srpnja zaradio svega 44,049,392 dolara. Malo gledaniji od njega je Birdman koji je od 17. osvojio $50,209,601. Igre oponašanja su od 28. studenog zaradile $118,940,695, a Hotel Grand Budapest od 7. ožujka $174,600,318.

Najtočnijim prognostičarom Oscara u zadnjih 25 godina pokazala se nagrada Udruženja američkih režisera (DGA Award) sa 76% točnosti, a koga će oni ove godine nagraditi doznat ćemo u ranojutarnjim satima 8. veljače.

Frana Marija Vranković

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More