Je li moguće stvarati umjetnost bez značajnije institucionalne potpore?

Vernae
Netko će reći da je kazalište problematični, okamenjeni i umrtvljeni ostatak prošlosti u dinamičnom i živom području izvedbenih umjetnosti koje su se napokon oslobodile zastarjelih propisa i ograničenja.

Parafrazirajući Borisa Senkera i njegov nagrađivani Uvod u suvremenu teatrologiju, pomalo podzemnome i neželjenome stanaru kazališnoga univerzuma glavne struje, u vidu izvedbenih umjetnosti, dala sam blagu prednost odlaskom u Beograd na seriju šesterodijelnih, fragmentarnih i geografski dislociranih performansa mladoga umjetnika iz Seatllea, Ethana Folka (1986.). Istodobno se u Zagrebu održavao 4. festival Miroslav Krleža (2. – 7. srpnja 2015.) na Gvozdu i uprizorenje scenski iznimno zahtjevne Legende.

Izmještenost umjetnosti – sama ideja da više od deset američkih umjetnika radi na projektu u siromašnijem i prilično udaljenome Beogradu postavljajući instalacije i performanse na donekle rubnim gradskim područjima – podsjetila me u mnogome na neke od mnogih nastojanja zagrebačkoga &td-a i Kulture promjene te rad institucionalno zanemarene plesne scene. Nadalje, Folkov sam multimedijski i eksperimentalni projekt Vernae (žanrovski posvećen Posvećenju proljeća Igora Stravinskog) počela pratiti prošlu zimu nakon završetka njegova fotografskoga projekta i izložbe u Perugi, ARDIS i hrönir. Serija fotografija sa zajedničkim nazivnikom – upoznaj drugoga – zapravo je izložba fotografija vozača i njihovih kratkih, snimljenih osobnih priča tijekom vožnje s umjetnikom. Zagreb je tijekom nastajanja fotografskoga postava bio jedna od njegovih autostoperskih postaja te smo se spletom okolnosti upoznali te počeli razmjenjivati iskustva iz Seatllea i Zagreba.

Vernae

Najveći je strah tijekom šesterodijelnih performansa u Beogradu (Perpetuum Mobile, Ciglana, Bioskop Zvezda, Galerija Doma omladine, Drugstore i završna izložba u galeriji Inex) Ethan Folk izrazio prilično kazališno – gledateljska reakcija na ponavljajuću i sporu šesterodijelnu seriju četverosatnih performansa. Strah je bio donekle opravdan zbog drukčijosti od ustaljena pristupa umjetnosti. Primjerice, tijekom Sinteze u Drugstoreu izvođač Brace Evans stoji u kutu na ulazu i promatra, uzvraća poglede i živo pokretom te pogledima provocira gledatelja. Ostali su izvođači također svjesni vlastitoga i drugih tijela u prostoru te iako usredotočeni na izvedbu, svjesno promatraju gledatelja. Ritam performansa prati igra svijetla (incredible bob) i glazbe (pann+onn i Kezz).

Kroger 50 fuel points just by providing your KrogerFeedback

Čitav se šesterodijelni performans sažima u Sintezi u kojoj izmještenost, rubnost, ponavljanje radnji te multimedijalna igra naglašuju dvojstvo arhaičnosti Staroga Zavjeta, vidljivoj u samokažnjavanju i nevinosti izvođačice Calie Swedberg i približavanju prirodi u liku Patricka Kilbanea, koji me podsjetio na mitskoga Mefista. Tijelo u naučenom i ponavljajućem pokretu, trzaji, primitivni nagoni kojima propitujemo, poput De Martinisa, zapravo samo podrijetlo kazališta – kako i kada smo s obreda i uloge svećenika, odnosno šamana, prešli na predstavu i glumca, odnosno izvođača – važno je ne samo za život izvedbenih umjetnosti, nego i za propitivanje često nepravedno podcjenjivanih tradicionalnijih kazališnih formi.

Vernae

Takvo propitivanje u prvome redu eksperimentalnim filmom, a zatim nizom živih multimedijalnih instalacija i performansa u Beogradu tijekom lipnja i srpnja, rezultat je dugotrajnoga, strastvenoga i posvećenoga rada pedesetak glumaca, izvođača, dizajnera, glazbenika, suradnika iz Seatllea i Beograda (od The House of ia do mladih beogradskih umjetnika poput Nicole Jagića, Aleksandre Petković i Dušana Savića), koji daje nadu da je moguće stvarati umjetnost bez značajnije institucionalne potpore. No, jednako tako nameće mnoga pitanja o svrhovitosti umjetnosti u kapitalističkom cinizmu gdje trenutačni izvedbeni prostor zauzima nekadašnja klaonica.

Anđela Vidović

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More