
Godine nisu valjan kriterij kad se radi o umjetničkom stvaralaštvu

Prikazani su radovi dvadeset umjetnika, koji dolaze iz dvadeset talijanskih regija ili u njima djeluju, ali ih ovdje ne “predstavljaju“ na institucionalan način, već u njima pronalaze inspiraciju, slike, sugestije i sjećanja.
Netipičan izbor umjetnika proizlazi iz potrebe da se pokaže kreativna i produktivna živost cijele Italije, uključujući i manja mjesta, a ne samo veća središta kojima gravitira pažnja usmjerena na umjetnost. Izložba je ujedno i prilika da se propitamo može li se i na koji način još uvijek govoriti o “talijanskoj umjetnosti“ u današnjem globaliziranom svijetu. Osim toga, umjetnost je univerzalni izričaj koji zbog svoje prirode više od ostalih oblika komunikacije zadire duboko u kulturni, društveni i antropološki kontekst u kojem nastaje.
Izložba je već gostovala u Moskvi u Umjetničkoj galeriji Zuraba Tseretelija – Ruska akademija umjetnosti, kao službeni popratni program 5. moskovskog bijenala, te u Sankt Peterburgu u Loft Rizzordi Art.
Prvotni koncept izložbe Venti per una osmišljen je za Castiglia di Saluzzo (Cuneo) u organizaciji grada Saluzzo i Provincije Cuneo u proljeće 2012. godine. U suradnji s Ministarstvom vanjskih poslova te pod pokroviteljstvom talijanskog Ministarstva za kulturna dobra i kulturne aktivnosti, Regije Piemonte i grada Torina, izložba je značajno promijenila koncept te je prerasla umeđunarodni projekt. Gostovala je u Južnoj Americi od jeseni 2012. do ljeta 2013. godine. U odnosu na prvo izdanje, europska izložba predstavlja sasvim novi, obogaćeni projekt s uključenim raznim umjetnicima i djelima, te s puno više poticaja i tema poput poput interkulturalnosti i “sitne aktualnosti“ talijanskog društva.
Predstavljeni umjetnici, među kojima se nalaze poznati majstori, ali i neki na početku stvaralaštva, ne pripadaju nekoj definiranoj i unaprijed određenoj generaciji. Autorica izložbe smatra da godine nisu valjan kriterij kad se radi o umjetničkom stvaralaštvu koje se ne pokorava krutostima što ih postavljaju neprikladne barijere poput dobi. Jedini bitni kriteriji jesu kvaliteta i prikladnost.
Izložbu otvara elokventni rad Route 64. Sister Road autorice Agnese Purgatorio. Radi se o fotografskom kolažu kojeg je posebno za ovu priliku izradila jedna od najzanimljivijih suvremenih talijanskih umjetnica. Ideja djela jest putovanje protiv struje, putovanje prema istoku, kao paralelno i oprečno iskustvo mitskom “putovanju na istok“ poznatom američkom cestom Route 66, koja je postala poznata zahvaljujući knjigama poput Plodova gnjeva J. Steinbecka i pjesmama Nat King Colea, Rolling Stonesa i drugih.
Martina CorgnatiNetipičan izbor umjetnika proizlazi iz potrebe da se pokaže kreativna i produktivna živost cijele Italije, uključujući i manja mjesta, a ne samo veća središta kojima gravitiraju sredstva, ali i pažnja koju sustav umjetnosti može pokazivati te uistinu i pokazuje posljednjih nekoliko godina.
Među mnogim kandidatima za ovaj izbor, usmjerili smo pažnju na one koji nisu izgubili iz vida izraz izabran za svoj rad u kojem su vidljiva specifična obilježja (bilo da se radi o crtežu, fotografiji, videu ili skulpturi), no koji u isto vrijeme pažljivo, pametno i s poštovanjem iskušavaju, pa čak i dovode u pitanje najvažnija i najočitija određenja tog umjetničkog izraza.
Pritom je njihov pristup ekscentričan, naizgled “nestabilan”, “slab”, “manje vrijedan” i upravo stoga posebno prikladan za dokazivanje vitalnosti samog umjetničkog izraza i utvrđivanje njegovih granica. Iz tih osjetljivih i stručnih istraživanja granica nastaju rezultati čija je estetička, konceptualna i kulturalna vrijednost neupitna.
Antonia Matković