
Izložba nacističkih propagandnih plakata u vlasništvu Mirka Ilića na Festivalu tolerancije!

Spomenuti plakati bili su dio Velike antimasonske izložbe (što je bio sinonim za antisemitizam), koja je – nakon okupacije nacista 1941. – bila otvorena u listopadu 1941. u Beogradu. Financirali su ju Nijemci, koji su težili produbljivanju već rasplamsale mržnje spram Židova. “Riječ je o sedamnaest originalnih plakata od sveukupno dvadeset, koje sam uspio pronaći u SAD-u. To je bila čista propaganda, jer su tom izložbom pokušavali uvjeriti ljude zašto su Nijemci dobri, a ostali zli, tj. da iza zla koje manipulira svijetom stoje Židovi”, kaže Mirko Ilić.
Najznačajniji osvrt na izložbu napisao je Steven Heller, jedan od najistaknutijih američkih grafičkih dizajnera, teoretičara, kritičara i renomirani predavač njujorškog Fakulteta vizualnih umjetnosti. Po njemu, središnja tema izložbe bila je uvriježena krvna kleveta, navodna židovska (u ovom slučaju židovsko-komunističko-
Posteri su prenosili poruku da su Židovi drevni neprijatelji srpskog naroda i da Srbi ne trebaju čekati Nijemce kako bi započeli s istrebljivanjem Židova. Judaizam, portretiran na stereotipan, ortodoksan način, predstavljen je kao izvor svjetskog zla. Taj način antisemitističke propagande Židove je prikazao istodobno kao kapitaliste i komuniste, kao varljivu cionističku silu koja vlada nad svim aspektima europskoga, štoviše svjetskoga ekonomskog života. Materijale su proizveli grafički umjetnici i dizajneri koji su imali predloške izrađene u Njemačkoj, u nacističkom propagandnom ateljeu u Berlinu.
“Ovu izložbu prikazujemo u sklopu Festivala zato jer je jako važno vidjeti da se neka ikonografija i neki rječnici s vremenom ne mijenjaju. Ono što su u fašističkoj Njemačkoj radili i govorili, pojavljuje se i sad. Ne tako dobro dizajnirano i lukavo smišljeno, ali se pojavljuje. Rječnik je zapravo identičan. I nešto što izgleda kao daleka prošlost, to ustvari nije”, zaključuje Mirko Ilić.
Cjelokupni postav izložbe Antimasonski plakati sačinjava 17 izvornih te 3 plakata replicirana na dimenzije postojećih koji će biti otisnuti prema fotografijama plakata izvornoga postava iz 1941. Izložba je realizirana u suradnji s Veleposlanstvom Sjedinjenih Američkih Država, američkom neprofitnom organizacijom AIC Foundation Inc te Ministarstvom kulture RH.
MR