prvo slovo kulture

Ivo Šebalj – specifikum hrvatske likovne umjetnosti putuje Hrvatskom

Ciklus putujuće izložbe Ivo Šebalj – Slikarstvo traži vrijeme završava svoj ovogodišnji put otvaranjem u Muzeju likovnih umjetnosti u Osijeku, u petak 1. prosinca 2017. s početkom u 19 sati. Kustosica izložbe, Sonja Švec Španjol naglašava da posebnost osječke izložbe leži u činjenici da će “posjetitelji imati priliku razgledati gotovo sve radove iz kolekcije radova Ive Šebalja koja je svoje putovanje započela u Opatiji i nastavila u Slavonskom Brodu i Pakracu, ali se postav prilagođavao prostornim mogućnostima svake ustanove u kojoj je izložba gostovala.”

Udruga Val kulture u suradnji s ustanovama Hrvatski muzej turizma, Galerija umjetnina grada Slavonskog Broda, Muzej grada Pakraca, Muzej likovnih umjetnosti u Osijeku i Centar za kulturu u suradnji s kustosicom Sonjom Švec Španjol ove godine posebnu pažnju posvećuje „specifikumu hrvatske likovne umjetnosti“, Ivi Šebalju čija se 105. obljetnica rođenja i 15. obljetnica smrti obilježavaju upravo 2017. godine. Povjesničarka umjetnosti i muzeologinja Švec-Španjol za Šebalja kaže da je „intimist, samotnjak, hipersenzibilac, introvert, melankolik i neumoran stvaralac ljepote“.

Ivo Šebalj slovi kao umjetnik okrenut isključivo slikarstvu. Gotovo cijeli svoj život proveo je na istoj zagrebačkoj adresi na kojoj je i slikao, napravivši od dnevnog boravka atelje u kojem je neumorno stvarao. Premda je pojedine motive na njegovim platnima teško definirati, Ivo Šebalj nikada nije posve zakoračio u apstrakciju. Jedna od njegovih najznačajnijih tema koje možemo vidjeti na putujućoj izložbi je tema pušača koju prikazuje na brojnim svojim platnima. Na nekima od njih motiv je rastočen do neprepoznatljivosti, ali i na takvim je platnima Šebalj i dalje eksperimentirao s temom dovodeći je doduše do ruba, ali ne prelazeći nikada tanku granicu koja dijeli domenu figuracije od domene apstrakcije. I u poslijeratnom vremenu, kada se većina slikara okreće temama vezanima za socrealistički režim, Šebalj nastavlja raditi na istim onim temama kojima se bavio cijeli život, uz iznimku nešto većeg broja platana koja posvećuje motivima krčmi i pijanstava.

Možda je upravo u tom razdoblju Šebalj svojim djelima najvjernije svjedočio da nije slikar koji bi pripadao nekim pokretima, smjerovima ili političkim režimima. Izložba donosi i djela s motivima iz njegova doma na kojima prevladavaju psi i mačke, ali i ona koja problematiziraju modele, a time i odnos slikara i praznog platna. Posebna pažnja u odabiru djela stavljena je na listove iz Šebaljevih grafičkih mapa koje je ljubomorno čuvao ispod svog kreveta, a koji su nastali kao odraz slikarove velike tuge i boli nakon smrti supruge Olge s kojom je proveo punih 57 godina života. Kustosica je ove radove nazvala slikarevim vizualnim dnevnikom. Prema njezinim riječima, cilj svake sljedeće izložbe je prikazati dio djela iz tematskih cjelina koje su prikazane na prvoj izložbi u Umjetničkom paviljonu u Opatiji.

Slikar koji je tako radikalno živio slikarstvo, slikajući svakodnevno po 8 sati (uz rad u očevoj firmi koju je naslijedio nakon smrti oca) i koji nikada nije slikao sliku već je neprestano gradio svoj opus, radeći ponekad i na pedeset platna istovremeno ostavio je iza sebe više od 1000 slika i desetak tisuća crteža koji zaslužuju obilaziti hrvatske, a potom, nadamo se i europske gradove.

Anita Ruso

Foto: Perceiveart.com

Ovaj tekst objavljen je u Art magazinu Kontura (ljetni dvobroj 137/138). Zahvaljujem Feđi Gavriloviću, glavnom uredniku Konture na dopuštenju da tekst uz manje preinake prenesem na Arteist.

 

 

Komentiraj ovaj tekst!

Primajte teme iz kulture
u vaš inbox

Prijavite se za primanje arteistovog newslettera i jednom tjedno ćete dobiti najzanimljivije teme iz kulture.

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...