[VIDEO] Zamjena uloga: Ivana Mrčela predstavlja izložbu na kojoj slike komentiraju ljude

Što kad se uloge okrenu pa posjetitelj, a ne izložbeni materijal, postane predmetom proučavanja, prosudbe i sprdnje?

Riječka Galerija Kortil udomila je ovih dana šarenu i izvrnutu viziju nazvanu “We Are Watching You”, a predstavlja je slikarica, ilustratorica, grafička dizajnerica i modna kreatorica Ivana Mrčela. Za svoj novi projekt pokušala je, naime, zamijeniti uloge te preokrenuti uobičajeni koncept u kojem publika promatra izvođače, plješće im, divi im se, ali im se, naravno, i ruga, a njezinu (samo naoko) naopaku priču posjetitelji mogu provjeriti sve do kraja srpnja.

“Ideja za rad je došla prošle godine kada sam radila pojedinačne promatrače na medijapan pločama. Bilo mi je zanimljivo na 2D plohi crtati ljude koji nose 3D naočale i promatraju nas ljude. Kako sam ih dosta nacrtala, bilo je logično da ih sve stavim u jednu cjelinu i tako se razvio rad koji sam po prvi put izložila u Galeriji Kortil u Rijeci”, rekla nam je Ivana Mrčela.

Poruke sa stilom: Umjetnica Ivana Mrčela oduševljava “odjećom za razmišljanje”

“Rad je velik 7,60 x 2,50 metara. Tehnika je akril na papiru i sve je crtano ručno. Posebnost ovog rada je i zamjena uloga – posjetitelji izložbe su sada u centru pozornosti, oni su zvijezde izložbe, dok su izlošci u drugom planu. Podloga je blago zakrivljena kako bi se u potpunosti stvorio dojam gledališta, a pomoću spotlight reflektora definirano je mjesto na sredini pozornice. Pojedinac ima priliku stati pred reflektore pozornice, biti u fokusu i ostvariti svojih petnaest minuta slave”, ispričala nam je umjetnica.

“Rad upotpunjuju i zvukovi koji se izmjenjuju, od pljeska i podrške, preko ismijavanja i nezadovoljstva pa sve do bijele buke odnosno žamora koji često prati javne izvedbe i druženja na otvorenjima izložbi. Izložila sam i 19 studija na medijan pločama”, rekla nam je Ivana, koja se ljudskim odnosima bavila i u radovima poput “The words between us” i “Does it look good on me?”.

Predgovor izložbi “We Are Watching You” napisala je Sonja Švec Španjol, a prenosimo ga u cijelosti.

Živimo u vremenu u kojem je suvremena tehnologija omogućila maksimalnu izmjenu informacija, brzu komunikaciju kao i mogućnost samoprezentacije i realizacije što je u konačnici rezultiralo ostvarenjem poznate izjave Andyja Warhola kako će svatko imati svojih 15 minuta slave. I dok su u neka davna vremena slavne ličnosti bili pojedinci poput vođa država, istraživača, znanstvenika, umjetnika i sportaša odnosno ljudi koji su svojim djelima, postignućima i otkrićima zaslužili mjesto u javnom diskursu, danas doslovce svatko tko ima kameru može postati slavan.

Ono što je Andy Warhol najavio svojim djelovanjem kada su tabloidi umjetnikovu svakodnevicu pretvarali u atraktivne novinske priče i naslove, a on im je uvelike pomagao izmišljanjem sočnih detalja, danas je postala naša svakodnevica. Obični ljudi smješteni u reality showove postali su zvijezde samo zato što su pristali na snimanje i omogućili zadiranje u vlastitu intimu. Izgubila se granica između stvarnosti i izmišljenog sadržaja, a praćenje nečijeg života postalo je glavni izvor zarade. Živimo u užurbanom svijetu preopterećeni velikim brojem krajnje nepotrebnih informacija što je rezultiralo smanjenjem koncentracije kod pojedinca. Instant sadržaji najbolje se prodaju što automatski dovodi i do banalizacije sadržaja i vrijednosti do te mjere da možda čak i Warholovih 15 minuta u konačnici djeluje predugo za zadržavanje fokusa. No, ključno pitanje postavio je autor jednog londonskog grafita: ako je cijeli svijet pozornica, gdje sjedi publika?

Temom odnosa publike i pojedinca u fokusu bavi se Ivana Mrčela u novoj prostornoj instalaciji kojom inscenira pozornicu i gledalište. Ploha s mnoštvom najraznolikijih likova izvedenih u tehnici akrila na papiru predstavlja publiku. Podloga je blago zakrivljena kako bi se u potpunosti stvorio dojam gledališta, a pomoću spotlight reflektora definirano je mjesto na sredini pozornice. Likovi su predimenzionirani čime se ostvaruje dojam njihove poprilične blizine. Ključni moment u radu je interaktivna zamjena uloga.

Naime, Ivana Mrčela u središte pozornosti stavlja posjetitelja koji je inače u funkciji publike. Prilikom ulaska u galerijski prostor pojedinac ima priliku stati pred reflektore pozornice, biti u fokusu i ostvariti svojih 15 minuta slave. Interaktivan rad u kojem će se neki po prvi put naći pod svjetlima reflektora dok niz likova direktno gleda u njih otvara cijeli spektar emocija i doživljaja. Tijekom javnog nastupa, pojedinac je u potpunosti sâm i izložen procjeni drugih, ranjiviji i podložan kritikama i negativnim reakcijama kao i krajnjoj neizvjesnosti razvoja događaja. Puno je lakše biti anonimni dio publike, jer nam je tada omogućena nesmetana procjena percipiranog, no što kada se zamijene uloge i mi postanemo fokus, posve ogoljeni i izloženi javnom sudu? Oslikana publika sazdana je od niza individualiziranih likova s vrlo raznolikim izrazima lica – od podrške i smijeha do zaprepaštenosti i negodovanja. Izostanak jednolične reakcije automatski potiče cijeli dijapazon emocija kod osobe na pozornici ovisno o tome koje likove i reakcije iz publike će prve zamijetiti i kako će na njih reagirati.

Dojam boravka na pozornici obogaćen je zvučnim efektima koji su sastavni dio prostorne instalacije te doprinose cjelovitom doživljaju nove pozicije u kojoj se našao posjetitelj. U zvučnoj snimci izmjenjuju se reakcije od pljeska i podrške, preko ismijavanja i nezadovoljstva pa sve do bijele buke odnosno žamora koji često prati javne izvedbe i druženja na otvorenjima izložbi.

Publika je formirana od dvodimenzionalno oblikovanih likova koji nose trodimenzionalne naočale i gledaju nas. Ako pomnije promotrimo publiku uvidjet ćemo da je umjetnica oslikala cijelu plejadu najraznolikijih likova od kojih su mnogi naglašeno individualizirani i karakterni pojedinci. Od poznatih ličnosti iz stvarnog života preko likova koji predstavljaju snažne značenjske simbole odnosno metafore problema suvremenog svijeta, pa sve do krajnje bizarnih i komičnih likova poput čovjeka u akvariju sa zlatnom ribicom, ženom sa zmijom oko vrata koja također nosi 3D naočale, žene i pudlice s istom frizurom i ogrlicom, starog televizora s tabletićem te kostura s piercingom i privjeskom u obliku srca. Pomnu razradu likova posjetitelj može detaljno proučiti u nizu izloženih studija pojedinih likova iz publike izvedenih na medijapan pločama koje su prethodile izradi jedinstvene cjeline publike na papiru.

Akromatski prikaz pomno oblikovanih, minuciozno izvedenih i naglašeno stiliziranih likova dinamizira izmjena crvenih i plavih pravokutnika 3D naočala. Ivana Mrčela niz likova započinje, akcentuira i završava uključivanjem poznatih ličnosti iz svijeta umjetnosti glazbe i filma, dok vlastiti potpis, kao i u ranijem prostornom radu, smješta unutar tetovaže na jednom od likova. U publici se izmjenjuju stvarni i imaginarni likovi, kao i pojedinci koji su simboli borbe protiv određenih problema poput nejednakosti i nepoštivanja sloboda u XXI. stoljeću. Autorica također progovara o problemima koji su nas pratili kroz povijest, a kroz pojedine ličnosti ukazuje na određene svjetonazore, supkulture i stavove čime publika postaje metafora svijeta i presjek društva u kojem živimo.

Ivana Mrčela kroz interaktivnu prostornu instalaciju omogućuje zamjenu uloga u društvu čime otvara područje za posve novo iskustvo prilikom kojeg pojedinac stavljen u novi kontekst bolje upoznaje sebe i svoje sposobnosti. Nemogućnost predviđanja što će se dogoditi kada se nađe u novim okolnostima potiče širenje obzora, a pomnije promatranje heterogene publike otvara mogućnost osvještavanja i suočavanja s pojedinim društvenim problemima. Tko će imati tremu, osjetiti nelagodu i nervozu, a tko će otkriti da je prirodno rođen za pozornicu ostaje na posjetitelju (odnosno potencijalnoj slavnoj osobi u stvaranju) da spozna iz vlastitog iskustva.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More