Ivan Marušić Klif nagrađen na Praškom kvadrijenalu, glavnu nagradu odnijeli Makedonci

Na najvećem svjetskom događanju posvećenom scenografiji i scenskom prostoru te jednoj od najuglednijih europskih kulturnih manifestacija, Praškom kvadrijenalu, od 6. do 16. lipnja Republika Hrvatska se predstavlja izložbom i instalacijom Ivana Marušića Klifa Klizanje u nepoznato / Sliding into the Unknown. Izložba je nastala u produkciji Hrvatskog dizajnerskog društva, a organiziraju je Ministarstvo kulture Republike Hrvatske i HDD. Kustosi izložbe su Marko Golub i Maša Milovac. S Ivanom Marušićem Klifom ovogodišnju nagradu "Excellence in Performance Design" ravnopravno dijeli još pet umjetnika i autorskih kolektiva – Jerildy Bosch, Zhou Zhengping, Michael Levine, Latai Taumoepeau i La Liga Teatro Elastico. Glavna nagrada Praškog kvadrijenala scenografije i scenskog prostora, Zlatna triga, pripala je Sjevernoj Makedoniji.

U prostorima Izložbenog centra Holešovice u Pragu održava se od 6. do 16. lipnja 14. Praški kvadrijenale na kojem sudjeluje preko 800 umjetnika iz 79 zemalja s preko 600 događaja. PK predstavlja tri natjecateljske sekcije: izložba „Exhibition of Countries and Regions“, studentska izložba i „Performance Space Architecture“, kao i izvedbene projekate u javnim prostorima. PK je nakon izdanja 2015. godine prepoznao jedan od najznačajnijih europskih festivala „Europe for Festivals Festivals for Europe“.

Ovo izdanje Praškog Kvadrijenala inspirirano je glavnom nagradom  Zlatnom Trigom koju predstavljaju tri konja tj. tri različite sile koje se okupljaju kako bi povukle dvokolicu kojom upravlja božica pobjede Nika koja ponosno stoji na krovu Nacionalnog kazališta u Prag podsjećajući da je stvaranje performansa čin suradnje u kojem svi talenti kombiniraju svoje snage kako bi u zajedništvu postigli više od bilo kojeg samostalnog pojedinca. Metaforom Zlatne Trige istražuju se tri područja povezana s cikličkim fazama kreativnog procesa: imaginacija (imagination), preobrazba (transformation) i sjećanje (memory).


Hrvatski paviljon ove godine predstavlja izložba/instalacija „Klizanje u nepoznato“, rad multimedijskog umjetnika Ivana Marušića Klifa u produkciji Hrvatskog dizajnerskog društva koja je jučer osvojila nagradu Excellence in Performance Design. Kustosi izložbe postavljene u sklopu Križikova paviljona su Marko Golub i Maša Milovac. Riječ je o radu koji je proistekao iz umjetnikove individualne umjetničke prakse i kolektivne kreativne dinamike izvedbenih umjetnosti i rada u kazalištu te se bavi transformacijom prostornih i vremenskih okvira scenskog prostora primjenom slojeva digitalnih i analognih slika. U promotivnom tekstu kustosi ističu da Klif pretvara scenski prostor u jednu vrstu glazbenog instrumenta te u kazališnom kontekstu, djeluje u svojstvu aktivnog člana kreativnih kolektiva.

U radu s umjetnicima kao što su Zlatko Burić, Damir Bartol Indoš, Tanja Vrvilo, Branko Brezovec i Ana Hušman njegov se pristup oslanja na sinergiju s ostatkom tima koji koncipira i izvodi predstavu. Autor kratkih videointervjua je kazališni kritičar Igor Ružić. Opisujući svoju ulogu u oblikovanju scene ovih predstava Klif često navodi kako voli timski rad, kolaborativne projekte i zadatke koji proizlaze iz suradničkih situacija kao i rad na zadanom materijalu. Tekstove u katalogu koji tumače predstavljene projekte i kontekstualiziraju rad Ivana Marušića Klifa osim kustosa potpisuju i Igor Ružić i Janka Vukmir. U pripremi pojedinih segmenata izložbe sudjelovali su i snimatelj Miran Krčadinac, dizajneri Andro Giunio, Sara Salamon, Sven Sorić i Hrvoje Spudić.

Ovo je treći put zaredom da je hrvatska nacionalna izložba nagrađena na Praškom kvadrijenalu, i ukupno četvrta nagrada u nizu. Naime, 2011. godine grupa Numen/ForUse (predstavljena izložbom ScenEGOgraphyu autorskoj koncepciji Ire Payer) dobila je Zlatnu medalju za najbolji scenski dizajn te Zlatnu medalju za najbolje korištenje kazališne tehnologije, a 2015. godine svi su sudionici izložbe Neopipljivo/Intangible (autorska koncepcija: Marko Golub, Nikola Radeljković, Igor Ružić; umjetnici: BADco., Božena Končić Badurina, Boris Bakal & Leo Vukelić, Oliver Frljić & Igor Pauška, Damir Bartol Indoš & Tanja Vrvilo, Siniša Labrović, Kata Mijatović, Borut Šeparović i Vlasta Žanić) dobili Zlatnu medalju za najbolje korištenje scenskog prostora.

Osim „Pripovijetke“, prostorno-specifične audiovizualne instalacije Ane Hušman i Klifa, postavljene u javnom gradskom prostoru u Zagrebu u okviru programa kulturne manifestacije Nuit Blanche 2017. godine, svi su predstavljeni radovi scenska rješenja za predstave sa živim izvođačima na pozornici – od „Bife Titanika“ Branka Brezovca koja je skrojena iz tri sasvim različita književno-filozofska predloška, „Ljubavnog slučaja Fahrije P.“ Zlatka Burića Kiće, nastalog prema istoimenom stripu i nizu drugih multimedijskih radova preminuloga umjetnika Željka Zorice Šiša, „Šahtofonije Rumorista – matrica kucanja na krov“ Damira Bartola Indoša i Tanje Vrvilo.

Od ostalih nagrađenih zemalja treba istaknuti makedonski paviljon „This Building Talks Truly“ koji je osvojio glavnu nagradu Praškog kvadrijenala. Ovaj umjetnički projekt Filipa Jovanovskog, čija je kustosica Ivana Vaseva, a partneri Muzej Grada Skopja i Frosina Zafirovska izveden je u mjerilu 1: 100. Predstavlja sažeto iskustvo minulih aktivnosti oko zgrade Željezničke kolonije u centru Skopja koja djeluje kao svojevrsni arhiv koji bi trebao poživjeti kako bi posvjedočio „Ako uspijemo ovdje – možemo uspjeti svugdje!“.
Središnje pitanje koje proizlazi iz zajedničkog dvorišta i zajedničke kino dvorane stambene Željezničke zgrade je „Kako bolje živjeti zajedno?“. Upravo solidarnost, jedinstvo, odgovornost grade kostur, strukturu ili dizajn dugogodišnje izvedbe i suradničkog projekta „Kada bi zgrade mogle govoriti“ započetog 2015. Sastoji se od suvremenog interdisciplinarnog angažiranog pristupa koji objedinjuje elemente vizualnih i izvedbenih umjetnosti, proširujući njihov opseg i okvir te zagovarajući očuvanje važnosti javnog prostora.

Elena Koprtla

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More