
Interaktivna instalacija “Berlin, obećani grad – Izvještaj iz call centra” stiže u Zagreb
Berlin je mističan grad, simbol slobode i “boljeg života”, dok je call centar simbol kapitalističkog sistema rada i digitalizacije, dvaju svjetova koji se svojim različitim vrijednostima sudaraju i isprepliću.
“Berlin, obećani grad – Izvještaj iz call centra” je interaktivna zvučna instalacija nastala u sklopu umjetničkog participacijsko-istraživačkog projekta autorice Ivane Papić o životu i radu u Berlinu, migracijama, identitetu i pripadnosti. U Velikoj dvorani zagrebačkog Pogona Jedinstvo bit će postavljena od 27. listopada, do 1. studenog, a zbog epidemioloških mjera, dolazak je potrebno najaviti putem ovog formulara.
Krećući se kroz devet stanica instalacije, odnosno, devet adaptiranih uredskih telefona, ujedno i poglavlja priče audio-dokumentarca, posjetitelji će moći poslušati kratke isječke iz 13 intervjua koje je umjetnica obavila s internacionalnim radnicima i radnicama call centra u Berlinu, na hrvatskom, srpskom i engleskom jeziku. Prikupljeni narativ montirala je u audio-kolaž i postavila u zatamnjeni ambijent koji audio-vizualno evocira berlinsku podzemnu željeznicu Ubahn.
“Berlin obećani grad – izvještaj iz call centra” je opsežan umjetničko-istraživački projekt u okviru kojeg je Ivana Papić intervjuirala dvadesetak bivših i sadašnjih radnika call centra u Berlinu, agenata i menadžera, mahom mladih i obrazovanih međunarodnih iseljenika. U postavu izložbe protagoniste, koje povezuje posao u call centru u Berlinu, upoznajemo krećući se stanicama instalacije gdje kroz uredske telefone osluškujemo fragmente njihovih života kao slučajni prolaznici u podzemnoj željeznici. Poglavlja s kratkim pričama prate njihov dolazak u Berlin, rad u call centru i mehanizme opresije s kojima se bore, njihovo poimanje “doma”, i na koncu planove za budućnost.

Berlin je mističan grad, simbol slobode i “boljeg života”, dok je Call Centar simbol kapitalističkog sistema rada i digitalizacije, dvaju svjetova koji se svojim različitim vrijednostima sudaraju i isprepliću. Plodno tlo za call centre korporacije pronalaze u Berlinu zbog velikog priliva expata odnosno imigrantske radne snage koja je zbog velike konkurencije, nedostatka poslova i režima viza često prisiljena prihvatiti niskokvalificirani i uglavnom minimalno plaćeni posao agenta na telefonu. Za većinu protagonista posao u call centru predstavlja stanicu života u Berlinu, zamku i mukotrpno iskustvo koje su prošli da bi u tom gradu ostali i ostvarili svoje snove. Istovremeno postoji konotacija moderne verzije gastrabajtera gdje se radnici call centra uspoređuju s imigrantima koji su u prošlosti odlazili raditi na nisko plaćene fizičke i građevinske poslove u Njemačku.
Među ostalim, Ivana Papić ovim umjetničko-istraživačkim radom želi se kritički osvrnuti na takav kapitalistički sistem rada jer call centri nisu pitanje prošlosti, štoviše pojedini rastu u vrijeme COVID19-a s ubrzanom digitalizacijom i automatizacijom. Kriju se iza online platfomi, iza kulise atraktivnih šarenih ureda sa “start up”-ovima, prividnim osjećajem “obitelji” i “ravne hijerarhije”, dok se u pozadini nalazi ista korporacijska piramidalna struktura moći.
Interaktivna zvučna instalacija na hrvatskom, srpskom i engleskom jeziku je 45-minutni audio-dokumentarac, kolaž pomalo šaljivih 27 priča podijeljenih u 9 poglavlja i dostupnih za preslušavanje na 9 za ovu priliku adaptiranih uredskih telefona. Interaktivni dio telefona je rezultat višemjesečnog prototipiranja sa Arduino elektroničkim komponentama. Instalacija prostorno ponavlja shemu berlinske podzemne željeznice koja je iscrtana na podu izložbenog prostora, dok ambijentalni zvuk čini 5-minutni loop sa zvukovima iz berlinskog U-bahna.
Ivana Papić je magistrirala je na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Splitu, na Odjelu za restauraciju i konzervaciju. Od 2018. studira na specijalističkom postdiplomskom studiju na Institut für Kunst im Kontext na Universität der Künste Berlin. Izlagala je na nekoliko grupnih izložbi u Berlinu, a ovo je njena prva samostalna izložba. Živi i radi u Berlinu te je članica udruge međunarodnih umjetnika u atelier kompleksu WerkStadt.