I to smo dočekali – u galeriji se igra nogomet

„Kultura svima, a ne samo njima!“ „Kultura je za sve ljude.“ „Kulturnjaci su elitisti.“ „Prostituiraju kulturu.“ U svim navedenim izjavama pojam kultura označava vrlo široki pojam kulturnih sadržaja za koje se uvijek postavlja pitanje kojoj društvenoj skupini pripadaju, kojoj opet ne pripadaju, kome bi se trebali prilagođavati i zašto, i bi li se uopće ikome trebali prilagođavati i ako ne, zašto ne… Od pučkog teatra do opere ili izložaba konceptualne umjetnosti, kulturni sadržaji nikad nisu, neće, niti trebaju biti hrana za dušu svima.

Miljenko Stančić: Dječak s nogometnom loptom, 1974.

Ono što je univerzalno oko ove problematike jest činjenica bi djela s klasičnog glazbenog, likovnog i kazališnog repertoara trebala biti dostupnija široj publici, posebice mladima. Prema recentnim istraživanjima provedenima u okviru projekta „Pro(iz)vedi mladost u kulturi“ koji provodi kustoski kolektiv BLOK, čak 27,8% mladih osoba (od 16 do 24 godine) u posljednjih 12 mjeseci nije posjetilo nijednu kulturnu instituciju (kino, kazalište, koncert, opera, balet, muzej, galerije…). Silna priča može se svesti na jednu misao primjenjivu  na mnoge stvari u životu: Treba biti u pravo vrijeme na pravom mjestu. Pravo vrijeme je nogometno prvenstvo, a pravo mjesto je galerija. Da, galerija u kojoj se izlažu umjetnička djela. Ako ste se već sablaznili zbog potencijalnih primisli da se galerije renta kao mjesta za gledanje nogometnih utakmica, možete mirne duše nastaviti čitati tekst, nismo u offsideu.

U nastavku donosimo nekoliko detalja o prvoj izložbi kojom je pregledno prikazano koliko se slikara bavilo temom najvažnije sporedne stvari na svijetu. Dvadeset i pet radova u potpisu imaju klasike kao što su Ivo Dulčić, Ljubo Babić i Omer Mujadžić, ali i suvremene renomirane slikare poput Josipa Škerlja, Tomislava Buntaka, Matka Vekića, Borisa Švaljeka, Borisa Bućana, Joška Eterovića, Stipana Tadića, Denisa Kraškovića i Grgura Akrapa.

Omer Mujadžić, Nogometna utakmica, oko 1929.

“Povijesni izvori kazuju da je njegovo prvo pojavljivanje u Hrvatskoj zabilježeno 1880. godine u Županji kada su domaći momci, po svim pravilima nogometne igre, trčali za loptom u društvu Engleza, utemeljitelja nogometa, nogometnih pravila, mjera nogometnog igrališta, te vremenskog okvira unutar kojega se „odvija radnja“. Dvanaest godina poslije ove povijesne „tekme“, dakle 1892., Franjo Bučar donio je loptu u Hrvatsku, a slavist, Slavko Rutzner Radmilović skovao je termin – nogomet, koji je preživio sve druge oblike do danas, i, kako se čini, ostao nezamjenjiv.” – iz kataloga izložbe “Nogomet u hrvatskom slikarstvu”.

S lijeva na desno: Matko Vekić: Prvaci od svijeta (diptih), 2004; Matko Vekić: Akropola, Stadion, 1997 – 98;  Grgur Akrap: Veliki i mali igrači, 2014

„Nastojali smo ograničiti se na veliko razdoblje 20. i 21. stoljeća što izložbi daje impresivan vremenski okvir unutar kojega se čita ta specifična likovna tema. Upravo činjenica da se prvi puta problematizira tema nogometa u hrvatskoj umjetnosti kao likovna tema učvršćuje značenjsku vrijednost izložbe i podvlači njezinu istraživačku komponentu jer je pregledno i cjelovito prikazuje tematski raspon i stvaralačke dosege brojnih slikara“, pojasnio je Milan Bešlić, jedan od kustosa izložbe. „Dva djela Miljenka Stančića istog motiva, „Dječak s nogometnom loptom“ i „Dječak koji hvata nogometnu loptu“ dosad nisu izlagana pa u skladu s time ni poznata likovnoj kritici i
publici. Zato smatramo da su mala-velika otkrića na ovoj izložbi“, slažu se kustosi Ivanović i Bešlić.

Umjetnička repka, fotografija: Grgo Jelavić

Jedna od mantri ravnatelja Umjetničke galerije Dubrovnik, Marina Ivanovića jest otvaranje galerije novoj publici. Ovim istovremeno ozbiljnim i privlačnim projektom u tome je itekako uspio sa svojim djelatnicima i pokazao kako kulturnjaci ne moraju biti uštogljeni elitisti, već mogu vrlo uspješno odgajati generacije nove i vjerne publike. Nogomet magijskom snagom privlači i staro i mlado i kraljeviće i prosjake, zar to ne bi trebao biti cilj i kulturi?

Prije navijanja za Vatrene, prošećite se do Galerije Dulčić, Masle, Pulitika u Dubrovniku i do 14. 7. pogledajte izložbu „Nogomet u hrvatskom slikarstvu“ koja je sve samo ne dosadna déjà vu izložba.

Anita Ruso

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More