Kako su “mali ljudi” postali važna lica velikog projekta

HONY“Facebook is telling me that everyone has a house, a kid, and a dog. So I’m just trying to calm the fuck down.”
Humans of New York (akronim HONY) je projekt Brandona Stantona, koji sadrži ulične portret i kratke intervjue sakupljene na ulicama New Yorka. Sve je počelo 2010. kad je Brandon, nakon što je izgubio posao, odlučio otići u New York u “potragu za licima”. Zapravo je to bio izgovor da pronađe sebe. Htio je fotografirati ljude, no uskoro se to pretvorilo u nešto mnogo više.

Dok je fotkao ljude, nerijetko bi započeo razgovor s njima, pa bi sve to i zapisivao. Nastajali su tako kratki tekstovi, koji vrlo iskreno i jednostavno opisuju te ljude. Kako jako voli NYC, odlučio je napraviti iscrpan katalog njegovih stanovnika. Prvi je cilj bila brojka od 10 000 Njujorčana, ali se početni plan putem izmijenio. Uskoro se pojavila potreba da zbog količine i sadržaja materijala napravi blog, kojemu nije trebalo mnogo vremena da se pretvori u izuzetno posjećenu stranicu.

Ne samo da je publika počela redovito lajkati i klikati na fb, tumblr i ine profile HONY-a, počele su nicati i inačice koje u svom imenu nisu pokušavale prikriti izvorište inspiracije (Humans of Paris, Humans of Boston, Humans of London, pa čak i Humans of Tehran, India, Spain, Rome, Amsterdam, Tel Aviv, Sidney, Utrecht, Buenos Aires,…i tako unedogled), odajući počast Brandonovom projektu, naglašavajući kako je njegov onaj izvorni i originalni.

Uslijed neslućene popularizacije bloga, uslijedilo je i izdavanje knjige sa izabranim fotografijama i tekstovima koji su ih pratili. Čak je i David Karp, osnivač Tumblr-a, opisao Humans of New York kao njemu najdraži blog. Godine 2013. blog je dobio nagradu ‘Webby’ za najbolju uporabu fotografije i People’s Voice Award za najbolji kulturni blog.

Dvadesetdevetogogodišnji samouki fotograf Brandon Stanton je odrastao u Atlanti, pohađao je Sveučilište Georgia, put ga je doveo Chicago (zahvaljujući zarađenom novcu na okladi koja se odnosila na Obaminu pobjedu na predsjedničkim izborima), i nakon tri godine, kad je sva lova spiskana lošim ulaganjima, na temelju principa ‘ko bi gori sad je doli’, nađe se Stanton u svom omiljenom gradu New Yorku. Dnevno je putovao od svoga stana u Brooklynu, da bi fotkao 3-4 sata, najčešće na Manhattanu, zatim bi se vratio kući kako bi uploadao fotke.

Druželjubiv kakav je, fotografirao je ljude s velikim zanimanjem, ispitivao ih i pričao s njima. I to je svojevrstan talent; nije lako pridobiti ljude da se otvore, povjere, pričaju o sebi.

U svibnju 2013. na Tumblr-u je objavio portrete zaposlenika Facebook-a, što je izazvalo iznimnu pažnju i simpatiju, te ujedinilo dva internetska giganta, zapravo oponenta. HONY je postao toliko popularan da je banalna situacija u kojoj Stanton slučajno u ‘post’ utipka slovo ‘Q’ poprimila 73 lajka u samo jednoj minuti.

Krajem 2012. modna marka DKNY se ponudila da kupi 300 HONY fotografija, no Brandon ih je odbio, nakon čega je netko primijetio da su fotke svejedno iskorištene u Bankoku. Nakon što se sve saznalo, Brandon je javno zatražio poznati modni brand da isplati 100 000 dolara na njegovo ime za ogranak kršćanske organizacije mladih (YMCA) u njegovom Bedfordu.

Nakon istupa u javnost, DKNY se javno ispričala i isplatila iznos od 25 000 dolara. Potom je Brandon osnovao ‘Indiegogo’ kampanju da prikupi preostali iznos, što mu je pošlo za rukom – i više od toga jer je prikupio ukupno 103 000 dolara.

U svom radu Brandon je dosta putovao u potrazi za portretima. Otišao je u Iran, a nakon tragedije koja se zbila na bostonskom maratonu, ovjekovječio je i tamošnja lica. U 2013. je izdana knjiga koja je već u prednarudžbama prodala 30 000 kopija, popela se na vodeće mjesto liste najprodavanijih knjiga The New York Times-a. Brandon je u intervjuima najavio i novu knjigu ‘Mali ljudi’ a koja će sadržavati portrete najmlađih.

HUMANITARNA STRANA HONY-a

Ono što je počelo kao fotografski eksperiment nastavilo se kao globalno širenje dobrote i solidarnosti. Naime, HONY je postavio fotku bračnog para koji nije mogao imati vlastito dijete, te je odlučio posvojiti sedmogodišnju djevojčicu iz Etiopije, koja je bila slijepa na jedno oko.

Kad ih je Brandon upitao smije li koristiti njihovu fotku, oni su imali samo jedan zahtjev, a taj je bio da im HONY pomogne u posvajanju još jednog djeteta, jer je njima samima to bio financijski izazov, a htjeli su malenoj djevojčici podariti brata. I tako je otprilike za sat vremena željeni cilj i ostvaren. U par dana prikupljeno je čak 77 000 dolara, pri čemu je Brandon dao izjavu da će sav prikupljeni novac ići za školovanje malene djevojčice i njenog novog brata.

Brandon je uspio medijsku moć i utjecaj upotrijebiti u najbolje svrhe. Osnovao je fond koji prikuplja novac za one kojima je to potrebno (liječenja, školovanja, terapije jahanjem,..) potaknut različitim ljudskim sudbinama s kojima se svakodnevno susretao.

Antonia Matković

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...