Hrvatski fotografi osvojili Pariz, a sad će i Hrvatsku

Borges je u jednom svom vrlo kratkom eseju napisao da je istinska fotografija ona kad te netko uslika, a ti na toj fotki iznad svoje glave uspiješ ugledati neku maglicu nalik spiritističkoj ektoplazmi; ta maglica pri vrhu fotografije je, veli Borges, pouzdan znak da ti je fotograf uspio “uhvatiti” dušu.

Stalno sam u glavi imao tu Borgesovu izjavu dok sam sinoć u Muzeju za umjetnost i obrt prisustvovao otvorenju izložbe koju je od fotki hrvatskih fotografa načinio Francuz Peter Knapp koji je u uvodnom govoru rekao da je ta izložba prošle godine u Parizu bila jedna od najposjećenijih.

To odmah zazvoni u uhu. Da su hrvatski fotografi u Parizu, gdje kroz godinu ima na tisuće takvih izložaba, požnjeli toliku posjećenost. Zazvučalo mi je to kao dah neke prošlosti, kad su se svjetski umjetnici prvo morali dokazati u Parizu. Ugođaj mi je jedino malo kvarila Bandićeva, na otvorenje zbog snijega pola sata zakašnjela pomoćnica Jelena Pavić.

Sjetio sam je se iz odmah iz one šugave Gornjogradske gimnazije, dvije godine išli smo u isti be razred. Bila je marljiva učenica u neističućim džemperima, rasturala je povijest i kemiju, nikad nije načinila niti jedan izgred, samo je jednom, kad je dobila četvorku iz zemljopisa, u bijesu prelomila novu kredu na ploči. Uvijek je odgovarala racionalno, bezbojno i suho štreberski, a takav joj je bio i uvodni govor za ovu izložbu kojoj sam zaboravio u notes zapisati točan naziv.

Tog zadaha gimnazijske prošlosti riješio sam se tek kad je Zlataričin pomoćnik, filharmoničar Berislav Šipuš rekao da je izložba otvorena, pa smo se napokon mogli pomaknuti iz prepune hale i pogledati radove.

Posebno sam se razveselio kad sam vidio da su uvrštene fotografije Dubrovčanina Marka Ercegovića jer je taj samozatajni mladić snimao dodjelu književne nagrade Roza na Jurjevskom groblju gdje je talentirana Nives Celzijus pokupila pobjednički pehar, službeni dokaz da je njezina autobiografija Gola istina najbolja knjiga objavljena u posljednjih deset godina na ovim prostorima. Već sam tom prigodom, gore na groblju, uočio njegov talent, shvatio sam točno ono što je selektor Peter Knapp izjavio za Markove fotografije: talentirano fotografirati uz današnje uređaje može svaki kreten, pa je zato danas za odličnu fotografiju potrebno nešto još više. Tako je rekao Knapp, a ja sam to više kod Ercegovića uživo vidio na Jurjevskom groblju. Ercegović je svojom starom Leicom od Nives Celzijus uspio napraviti produhovljenu književnicu, što ona u svojoj suštini i jest. Snimao ju tako da je legao na travu.

I sad sam na izložbi vidio njegove ostale radove. S čvrstim, amaterskim pouzdanjem mogu reći da je on jadranska inačica Toše Dabca. On svojom Leicom, ili čime već, hvata ljude dok sjede na terasi kafića i kao Dabac pohranjuje ih za neke nove naraštaje koji će zbog tih fotografija biti ljubomorni na naš naraštaj, mislit će da smo živjeli puno bolje od njih. Uostalom, i Dabčeve fotke su izložene na toj Knappovoj izložbi, pa se u to svatko na licu mjesta može uvjeriti. Kako li je Ercegović u današnje digitalno doba uspio to postići, stalno sam se pitao. Valjda svojim smjernim životom i redovnički strpljivim radom, svojom bezgraničnom ljubavlju prema Srđu, Lokrumu, Dubrovniku, slanoj vodi. Ercegović je čiopa koja lakim krilima leti iznad mora i turista i gleda i zabilježava svojim lakim, čiopskim okom.

I fotke drugih autora na izložbi svakako vrijedi vidjeti. Pogotovo one Mladena Tudora koji je sedamdesetih snimao gastarbajtere. Sve je to odlično. Tako mi je drago da sam po snijegu potegnuo do Muzeja za umjetnost i obrt. Poslije sam se na domjenku nalio i vina, pa dobacivao Jeleni Pavić, a ona mi je bijesno odvratila da sam uvijek bio i ostao – ponavljač. Ja sam njoj pak rekao da je od onih gimnazijskih dana dosta poradila na imidžu, sad nosi fino strukirane sakoe i frizura joj je neuresporedivo bolja nego ona što ju je imala na razrednim fotkama koje čuvam u svojoj novinarskoj arhivi.

Željko Špoljar

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More