Koliko vremena dnevno provedete odvojeni od vlastite realnosti

HerDugoočekivani novi film scenarista i redatelja Spikea Jonzea, Ona (Her), konačno je stigao i u hrvatska kina. Film, u svojih 126 minuta trajanja, gledatelje odvodi u svijet skore budućnosti u kojoj se osamljeni čovjek nesretno zaljubljuje u kompjuterski operacijski sustav.

Koliko ste se puta zatekli u društvu u kojem ste sami virtualno bili negdje drugdje ili su ljudi oko vas duhom lebdjeli virtualnim prostranstvima umjesto da su uživali u komunikaciji sada i ovdje? Uzmemo li u obzir vrijeme koji prosječan čovjek svakoga dana provede odvojen od vlastite realnosti, ovaj film otuđenja prestaje biti znanstveno fantastičan.

U njemu usamljeni profesionalni pisac ljubavnih pisama Theodore Twombly (Joaquin Phoenix) bez problema piše pisma drugih ljudi i prati njihove živote. Vlastiti privatni život mu, s druge strane, stagnira i gotovo ne postoji. Nakon što se razvede od Catherine (Rooney Mara) druži se samo sa susjedom Amy (Amy Adams). Na poslu komunicira samo s jednim od kolega, Paulom (Chris Pratt). On je sam i kad je okružen ljudima. Putujući podzemnom željeznicom ne komunicira ni s kim u svom okruženju. Razgovara tek s vlastitim komunikacijskim uređajem, koji nalikuje današnjem mobitelu. Theodor je nesiguran i emocionalno distanciran sa svim ženama koje imaju tijelo. Kako bi popravio svoj društveni život on pokreće operacijski sustav (OS), glasovni program umjetne inteligencije te mu daje ime Samantha (Scarlett Johansson).

Program, koji kao da je baziran na Siriju s iPhonea, na početku udovoljava svim njegovim potrebama. Samantha je zaigrana, vesela, znatiželjna i duhovita. Ona je ispunjenje svih njegovih snova. Platio ju je i ona je programirana točno prema njegovim potrebama. Sa Samanthom Theodor ponovo počinje živjeti punim plućima. Iako zbog svoje osjećajne poremećenosti i iskrenosti, ne uspijeva uspostaviti kontakt sa stvarnim ženama, uspio ga je ostvariti sa Samanthom. Štoviše ona postaje njegova djevojka. Samanthu, sofisticirani kompjuterski sustav, pak neopisivo zanima kako je to imati tijelo te kako funkcionira tjelesni svijet. Odlazi čak toliko daleko da pokuša imati tjelesni odnos s Theodorom preko surogat tijela.

Ako ste očekivali romantičnu komediju, film će vas pogoditi i razočarati. Nije ni čudno, jer od redatelja filmova poput Biti John Malkovich (Being John Malkovich), Adaptacije (Adaptation) i U kraljevstvu divljih stvorenja (Where the Wild Things Are) teško možemo očekivati neki lagani film koji nije provokatorski i ne poigrava se s gledateljevim osjećajima. Odvodeći gledatelje u budućnost Los Angelesa Spike Jonze stvorio je svijet apsurda u kojem kompjuteri žele biti ljudi, a ljudi se sve više ponašaju poput računala.

Duhoviti momenti ovoga filma, poput Theodorovog priznavanja Amy da je u vezi s OSom, odišu satirom i ironijom. Upotreba glazbe i režiranje scene prema glazbenim brojevima čine posebnost i prepoznatljivost režiserske poetike Spike Jonzea. Treba istaknuti i sjajno kameru Hoyte van Hoytema koja film čini vizualno iznimno dojmljivim. Film Ona, sniman u Šangaju, gotovo bi nezamislivo bilo zamisliti ovaj film bez Joaquina Phoenixa, koji u ovom filmu odlično igra “čovjeka s greškom“. Govoreći uvodno ljubavno pismo toliko je uvjerljiv da ostavlja dojam kao da ga on njegov lik piše svojoj ljubavi, a ne da se radi o svakodnevnom poslu. Njegov glas i glas Scarlett Johansson savršeno se isprepleću da je teško i zamisliti da je film izvorno sniman sa Samanthom Morton kao glasom OSa.

Film, koji bi mogao odnijeti Oscara za najbolji originalni scenarij te koji je uvršten u top 10 filmova 2013. po izboru Američkog filmskog instituta, između redaka postavlja pitanje može li program služiti kao sustav prilagodbe povratka u stvarni svijet emocionalno izgubljenom čovjeku. Gledanje ovoga filma može vas iznervirati. Međutim, ovaj film gledatelja tjera na promišljanje o vlastitom životu. Otuđenje i nedostatak privatnosti kojim film odiše upozorenje je današnjem čovjeku ovisnom o internetu, javnim dopisivanjima i zamjeni stvarnog s virtualnim svijetom. Ljubavni odnos Samanthe i Theodora je dostupan javnosti. Kako je to moguće film ne odgovora, ali djevojka koja dolazi u Theodorov stan kao surogat tijelo prati njihovu ljubav i njihov je veliki obožavatelj. Ljudi u ovome filmu izgubili su svoj vlastiti život. On prolazi kraj njih i oni ga ne žive. Žive tuđe ili virtualne živote.

Frana Marija Vranković

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More