Goli hommage Tomu Gotovcu: Nina Kamenjarin u novoj verziji “Straže na Rajni”

"Što gola žena radi na vrhu džamije?", upitali su se slučajni prolaznici, a onda doznali da je riječ o prisjećanju na legendarnog konceptualnog umjetnika Toma Gotovca.

U suradnji s Institutom Tomislav Gotovac te organizaciji udruge Domino, mlada splitska umjetnica Nina Kamenjarin na užarenoj je kupoli Meštrovićevog paviljona odala počast legendarnom konceptualnom umjetniku Tomu Gotovcu, ponovivši njegov performans “Straža na Rajni”.

Neponovljivi Tomislav Gotovac 1994. godine održao je performans kao integralni dio projekta Paranoia View Art. Radnja performansa krajnje je jednostavna – Gotovac je gol mirno stajao na vrhu zgrade HDLU-u licem okrenut prema istoku. Njegovo tijelo je u klasičnom stavu kontraposta, čvrsto oslonjeno na kupolu zgrade, ali istovremeno spremno za pokret. Kao i u brojnim drugim radovima, Gotovac osnovnu ideju za ovaj performans pronalazi u filmu po kojem i nosi naziv. Prema Gotovcu, umjetnost paranoidnog pogleda je izrazito individualno tumačenje globalne povijesti i suvremenih događanja s pretpostavljenim (mračnim) razvojem događaja u budućnosti.

“Zagreb, volim te” Tomislava Gotovca u kadru Ivana Posavca

I kao da je znao, ili barem točno predvidio, da će 26 godina kasnije utvrda Europa ponovno podizati čvrste granice od opasnosti koja, čini se, svugdje vreba. Milosti nema. I u godini kada Vijećem upravo te iste utvrde EU predsjeda Hrvatska, imigrantska politika domaćina očituje se u sili i nemilosti prema svima drugačijima od njih samih. Svakoga smo dana zasuti novim informacijama o nemilosrdnom ponašanju vlasti, mučenju, batinama i policijskim brutalnostima prema imigrantima koji se usude doći na njezin prag. Iako prividno napredno društvo 21. stoljeća, svakoga se dana zateže remen demokratskih (i ljudskih) prava.

U hommage Tomu, 26 godina kasnije, granice čuva žena – Nina Kamenjarin, pognute glave, bez čvrstog uporišta kontraposta, bez želje za pokret. Autorica propituje – što su zapravo granice i imamo li mi tu moć spustiti ili podignuti granice, imamo, međutim na kojoj granici svijesti? I dok Nina čuva Rajnu, simboličku EU, mjesto gdje se čuva civilizacija od barbarske horde, postavlja se pitanje odakle zapravo vreba opasnost, trebamo li se ipak čuvati svojih?

“Čuvam granice ‘pogledom’ i ne pitam se pritom tko su ti naši ili oni drugi. Nisam pobornik svojatanja. Mislim da je bitno da se na važna pitanja ukaže i da se ona otvore, poput razmišljanja i djelovanja prema boljem, za sve nas kao ljude. Svjedoci smo ukidanja prava na svim frontovima. Pognute glave, gledajući u vlastita stopala, polako se okrećem oko svoje osi i propitujem mogućnosti promjene u današnjem trenutku. Veseli me sama činjenica da sada granice čuvam ja, jer je i Tomislav Gotovac jednom prilikom izjavio kako bi volio da performans izvede žena”, izjavila je nakon performansa Nina Kamenjarin.

Performans je dio većeg projekta Budućnost političkog performansa koji kritički prati hrvatsko predsjedanje Vijećem EU i teme kojima se parlamentarci bave. Projekt ulazi u svoju veliku završnicu na zadnji dan hrvatskog predsjedanja Vijećem EU i na 7 godišnjicu ulaska Hrvatske u EU, hommageom Željku Zorici Šišu, u utorak, 30. lipnja u 20 sati u Uraniji – prostoru kreacije. Tom prilikom premijerno će se prikazati kratki film Viktora Krasnića i Brune Isakovića o umjetničkoj akciji iz 2013. KroaTisch – EU Freundschaft Željka Zorice Šiša, a u suradnji s Gongom organizira se panel diskusija Podvlačimo crtu – 7 godina kasnije.

Inače, Nina Kamenjarin je 2016. godine diplomirala na temu “Simbioza skulpture i performansa” pod mentorstvom prof. Vlaste Žanić i prof. Lorena Živkovića Kuljiša, uz teorijsko mentorstvo dr. sc. Blaženke Perice na Umjetničkoj akademiji u Splitu, odsjek kiparstvo. Sudjelovala je u programu ERASMUS u Njemačkoj na “FH Aachen: Produkt und Design”. Osim kiparstvom, bavi se performansom, videom i drugim medijskim praksama, a dobitnica je brojnih domaćih i međunarodnih nagrada.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More