Arteistov pregled glazbene 2017: godina u znaku simplificiranih pop komada i hip-hop inovacija

Svjetska scena popularne glazbe započela je 2017. godinu megahitom Eda Sheerana Shape of You, koja je u siječnju debitirala prvim mjestom na Billboardovoj top ljestvici te je u Top 10 ostala sve do jeseni, pretvorivši se tako u obavezan dio repertoara plesnih podija i prerastavši u ljetni hit, a zatim i u svojevrsni hit godine te jedan od najgledanijih glazbenih videa na YouTubeu. Singl je izašao s pjesmom Castle on the Hill na B-strani, a zajedno su najavile album Divide, koji je nakon uglavnom pozitivnih kritika iznjedrio vrlo popularne singlove Galway Girl i duet s Beyoncé Perfect, pa je Sheeran godinu zaključio prvim mjestom Billboardove ljestvice.

Tu je i pjesma Bad and Boujee mladih hip-hop nada Migos (njihov pjevač Quavo imao je ove godine čak šest hitova na top ljestvici) u suradnji s Lil Uzi Vertom. Potonji je popularnost stekao strelovito, naime prva izvedba njegove nove pjesme XO Tour Llif3 okupila je mnoštvo fanova koji su je već znali napamet, a snimka te izvedbe munjevito je poharala Twitter. U veljači je Lady Gaga ukrala nakratko pozornost iznimno hvaljenom izvedbom na Superbowlu i najavom novoga albuma Joanne.

Grammyji ili ima li itko izgleda pored Adele

Uslijedili su Grammyji koji su potvrdili zvjezdani status velikih ženskih vokala R&B glazbe – Adele s pet pobjeda u pet nominacija (uključujući najbolje izdanje, album godine i pjesmu godine) i Beyoncé koja je od impresivnih devet nominacija osvojila ipak samo dvije nagrade. U kategorijama rock i alternativne glazbe Grammy se dostojno oprostio od velikana Davida Bowieja koji je preminuo godinu ranije, dodijelivši mu sve četiri nagrade u nominiranim kategorijama. Velika nada hip-hopa, pokazalo se i kasnije tijekom godine, postao je reper Chance osvojivši tri od sedam nagrada, od kojih izdvajamo nagradu za novu zvijezdu. Također, spomenuti vrijedi dvije pobjede u jazz kategoriji američkog gitarskog velikana Johna Scofielda za maestralnu improvizaciju na temu I’m So Lonesome I Could Cry te za instrumentalni jazz album. U kategoriji World Music istaknuo se veliki ansambl koji vodi američki violončelist kineskog porijekla Yo-Yo Ma. Ansambl spaja etno-muzičare i pjesme različitih kultura.

YouTube, top ljestvice i latino ritam

U proljeće su se na top ljestvicama zaredali hitovi od kojih će se neki spominjati i dugo nakon godišnjih glazbenih pregleda. Riječ je o pop i R&B hitovima kao što su That’s What I Like Bruna Marsa s hvaljenog albuma 24 Magic (pjesma i album nominirani za Grammy), lagani i plesni disco-pop hit I Feel It Coming Weeknda i Daft Punka, Humble Kendricka Lamara kao vodeći singl albuma Damn, electro-R&B ljubavni sentiš I Don’t Wanna Live Forever koji potpisuju Zayn i Taylor Swift (glavna pjesma posljednjega filmskog nastavka serijala 50 nijansi sive), ljetni jam I’m the One na kojem DJ Khaled okuplja Justina Biebera, Quava, Chancea i Lil Waynea i Wild Thoughts koji Khaled pak izvodi s Rihannom te naravno Despacito portorikanskih pjevača Luisa Fonsija i Daddyja Yankeeja koja uz pomoć remiksa Justina Biebera stječe neviđen uspjeh kako na top ljestvicama (od Macarene nije bilo toliko popularne pjesme na španjolskom jeziku), tako i na YouTubeu, gdje je najgledaniji video svih vremena s preko 4 milijarde pogleda, a to je doprinijelo i popularnosti latin-crossover žanra (posebice Mi Gente J Balvina i Willyja Williama s Beyoncé).

Na Billboardovim nagradama u svibnju ovjenčani su Beyoncé kao ženska zvijezda i Drake, čiji je album More Life zaslužio poštovanje kod kritike, kao muška. Euroviziju je prvi puta osvojila pjesma iz Portugala, jazz valcer Amar pelos dois, a naš Jacques Houdek pjevao je na engleskom – My Friend. Klupskim ljetnim listama pridružili su se Ed Sheeran, Kendrick i Twenty One Pilots s nagradama na MTV Music Awards, a krajem ljeta na top ljestvicama se pojavila Cardi B, koja je donedavno bila tek Instagram persona te zvijezda reality showa.

Njezina hip-hop pjesma Bodak Yellow postala je ljetna himna te jamčila tulum gdje god da je netko pusti, čak i na stanici podzemne željeznice, što se može vidjeti na nekoliko videa na YouTubeu. Veliko iznenađenje ostvario je engleski reper i komičar Michael Dappah pod pseudonimom Big Shaq, izvodeći freestyle improvizaciju na BBC-jevu radiju koja je postala internetski hit i izvorište brojnih memova, zahvaljujući interesantnoj onomatopeji i uzvicima koje koristi u pjesmi. Shaq je to iskoristio te snimio pjesmu i spot Man’s Not Hot koji su zasjeli i na top ljestvice. Jesen je završila hitom Taylor Swift Look What You Made Me Do, a do kraja godine prvo mjesto zauzimaju Ed Sheeran i Beyoncé s ljubavnom pjesmom Perfect.

Zanimljivo je proučiti situaciju u žanru rocka, koji se osim kao podžanr alternativne i indie glazbe gotovo i ne spominje u kontekstu popularnih izvođača. Budući da bi za indie glazbu trebalo napraviti zaseban pregled, nije loše istaknuti činjenicu da su najveće koncertne uspjehe postigle upravo dobro poznate rock zvijezde, mahom one koje su krenule u prošlom stoljeću. Veliko je iznenađenje, nakon svađe određenih članova grupe, bio povratak dijela stare postave Guns N’ Rosesa, ponajprije legendarnog Slasha. Upravo su oni postigli najveći uspjeh što se turneja tiče u 2017. godini. Slijede ih Coldplay (i dalje na ljestvicama s hitom Something Just Like This), U2, Bruce Springsteen, Peppersi, Billy Joel i legendarna Stevie Nicks, dok od suvremenih pop pjevača svjetske arene najviše puni Justin Bieber.

Filmska glazba

Filmska se industrija nakon prošlogodišnjeg uspjeha La La Landa itekako naslanja na glazbu, ne samo obnovom žanra klasičnog mjuzikla, nego i mladenačkim akcijskim filmom u kojem je glavna uloga – soundtrack. Ovdje svakako pripada prošlogodišnji Baby Driver, čiji glavni lik u akcijskim scenama sluša pjesmu (ostali je likovi ne čuju, ali gledatelji da), a montaža i koreografija pokreta likova usklađena je upravo s tom pjesmom, što u ključnim trenutcima ispada vrlo efektno. Naglasak na soundtracku očit je i u filmu Call Me By Your Name, kao i na hitovima od prije nekoliko godina Guardians of the Galaxy, Deadpool i Spiderman, a moćna je upotreba pjesme Immigrant Song Led Zeppelina u posljednjem Thoru. To samo potvrđuje trend.

Domaćica

Na domaćoj glazbenoj sceni značajne su nastupe ostvarili Laibach u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog sa Simfonijskim orkestrom RTV Slovenije, izvevši u prvome dijelu uglazbljenu varijantu Prešernova epa Krst pri Savici s video zidom ispred orkestra i bendom u prvome planu. Ljeto su obilježili žestoki koncerti bendova Prophets of Rage na Šalati te Clutch u Tvornici i In Music festival s indie velikanima Arcade Fireom kao headlinerima. Darko Rundek turneju i album Apocalypso Now promovirao je već na godišnjem skupu ZAMP-a u ljetnom vrtu Filozofskog fakulteta u Zagrebu, da bi sezonu zaključio velikim koncertom u Domu sportova, gdje je mjesec dana prije toga nastupio i ponovno oformljeni Tram 11.

Vrhunci klasične glazbe mogli su se čuti u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog, pogotovo na nastupima dvaju velikih pijanista, zvijezde u usponu Aljoše Jurinića te maestra Ive Pogorelića, kao i gitarističkog virtuoza Petrita Çekua. Hrvatska glazbena mladež prigodno je organizirala koncerte na kojima je Zagrebačka filharmonija izvodila klasike iz Ratova zvijezda skladatelja Johna Williamsa koji i u najnovijoj trilogiji osvaja nagrade za glazbu. Posljednji veliki koncert u organizaciji Lisinskog prije ljetne stanke bio je nastup jazz legende Pata Methenya i njegova benda, a fokus se tijekom vrućega ljeta premjestio na Trg bana Josipa Jelačića i Smotru folklora, gdje su najveće ovacije dobile španjolske plesačice, ali vrijedi istaknuti i indonezijski žetveni ritual s razbijanjem tanjura, kurdske glazbenike te plesače iz Tennesseeja. Tomislav Mužek dvama je uzastopnim nastupima zatvorio ovogodišnje izdanje Večeri na Griču. Kralj panove frule Gheorghe Zamfir poznat po suradnji na glazbi brojnih filmova, kao što su Bilo jednom u Americi i Dobar, loš, zao nastupio je u rujnu u Lisinskom, a vrijedi spomenuti i scensko-glazbeni crossover s recitacijom Johna Malkovicha na velikoj pozornici iste dvorane.

Od uniformnosti Despacita do prašenja starih rokera

Slijedom spomenutih trendova u popularnoj glazbi, primjećujemo nastavak dominacije svojevrsnog glazbenog stila „2010-ih godina“. Ako je to preširok ili premalo definiran pojam, svakako određuje dominaciju stila koji se s trenutačnom zvjezdanom garniturom uvriježio u posljednjih nekoliko godina. Najprije, uz vrlo očitu dominaciju anglofone popularne glazbe, svjedočimo fenomenu latin crossover žanrova, koji su, iako već dugo prisutni, postali fenomen zahvaljujući pjesmi Despacito. Glazbeni žanrovi drugih kultura i jezika, primjerice K-Pop, u stagnaciji su ili padu popularnosti, iako i dalje pamtimo odjek Psyjeva Gagnam Stylea. Zatim, žanr popa i hip-hopa nastavlja dominaciju top ljestvicama i glazbenim nagradama s megazvijezdama poput Eda Sheerana, Taylor Swift, Justina Biebera, Lady Gage, Katy Perry, Rihanne i Zayna kao zvijezde u usponu u pop glazbi te velike četvorke Drake – Jay Z – Kanye – Kendrick s izvođačima rastuće popularnosti kao što su Cardi B, Migos, Lil Uzi Vert i Chance the Rapper u hip-hop glazbi. Žanrovi koji slijede su R&B (Beyoncé, Bruno Mars, Weeknd) i dance (The Chainsmokers, Daft Punk), često u suradnji i kombinaciji s drugim žanrovima, a to je također obilježje suvremenoga stila.

Ono što potpada u kategoriju alternative danas su folk i indie žanrovi, te varijante rocka kod izvođača kao što su Coldplay ili Twenty One Pilots. Na svjetskim pozornicama, međutim, „stare“ rock zvijezde i dalje itekako plijene pažnju publike. Fenomen koji vrijedi spomenuti je i (navodna) korespondencija pjesama između pojedinih zvijezda, među kojima su najpoznatije sukob Katy Perry i Taylor Swift, koji dobiva nastavak u obliku pjesama Swish, Swish i Look What You Made Me Do te ljubavne osude i isprike Beyoncé i Jay Z-a preko njezina albuma Lemonade i njegova 4:44.

Procjena kvalitete ovogodišnjih popularnih glazbenih uradaka veže se uz pitanje forme samih pjesama. Ed Sheeran je pogodio formulu za proizvodnju pjevnih i laganih, iako vrlo simplificiranih komada koje publika lako pamti i rado pušta „na repeat“. Slična je situacija kod Taylor Swift, dok Bruno Mars poseže za jednostavnošću i intenzivnom ritmičnošću igrajući, dakako, na kartu plesnih podija, čemu pomaže i jednostavan video pjesme That’s What I Like u kojem isključivo demonstrira plesne pokrete. Nešto kompleksnijim formama i tekstovima ističu se hip-hop izvođači, posebice Jay Z i Drake te Lil Uzi Vert i Cardi B, koji stječu sve veće poštovanje publike i kritike i upravo se u tom žanru danas očituje kvaliteta teksta i glazbene produkcije, inovacije u formi te originalnost javnoga nastupa.

Hrabren Dobrotić

 

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...