Gdje lošiji prolaze bolje

muk, sanja jureskoNajsnažniji rad na ovogodišnjim, jedanaestim po redu Erste Fragmentima, zove se Muk, a autorica mu je Sanja Jureško. Izložen je u Galeriji Kranjčar, gdje je na snazi izložba otkupljenih radova ovog natječaja za likovne umjetnike.

To je akrilna slika velikih dimenzija koja prikazuje mladu riđokosu ženu kako pod vodom, u tirkiznom moru, u donjoj točki zarona, s mukom drži dah. Lice joj je napregnuto u nastojanju da što više izdrži pod vodom – to joj je nastojanje aktiviralo sve bore na čelu i oko usana zamućenih sićušnim mjehurićima zraka. Nešto u izrazu njezinog lica uznemiruje, priziva misao na one snove u kojima otvaraš usta da kažeš nešto važno, hitno, ali ne uspijevaš iscijediti nijednu suvislu riječ, samo nemuštu, iskrzanu prestravljenost.

Muk Sanje Jureško može se čitati kao metafora najvećeg straha suvremenog društva – straha od nemogućnosti ekspresije, straha da općoj kakofoniji nećemo moći pridonijeti izražavanjem onoga što jesmo, što je (samo nama) bitno reći o sebi.

Ali Muk Sanje Jureško nije dobio Grand Prix, kao što ni prošle godine na Erste Fragmentima prvu nagradu nije dobio ni Igor Taritaš ni Marina Paulenka ni Ivana Koren, autori moćnih, intrigantnih i inovativnih radova, nego Tanja Škrgatić, za neku apstraktnu mazariju kojoj je nadjenula ime Čekajući Maroko.

Prva nagrada ovogodišnjih, 11. Erste Fragmenata, pripala je dvjema fotografijama Lane Stojićević; diptih se zove Crno brdo, u usporedbi s Mukom upadljivo je banalan i dosadan, a prikazuje ženu zakrivena lica koja istražuje dehumanizirani sivi krajolik, nalik napuštenom kamenolomu ili podnožju ugaslog vulkana.

Crno brdo, Lana StojicevicAktivistički predznak ima rad Dina Topolnjaka, Sadnja knjiga, koji je u Rijeci, gdje je mladi umjetnik zasadio po javnim površinama preko dvije tisuće otpisanih knjiga iz knjižnica, izazvao dosta meškoljenja. Topolnjak je, fotografirajući akciju sadnje (namjesto pokapanja) knjiga, htio poručiti da čitanje knjiga daje plodove kojima se društvo hrani i raste.

Ovogodišnji je izbor otkupljenih radova obilježen akutnim nedostatkom humora. Stvar malo spašava Maja Bachler slikom Mobitel: na njoj je djevojka koja čuči u nekom kutu, za pretpostaviti je da mokri, i pritom u ruci drži mobitel. Fran Makek u triptihu Očevid, uvod u scenu ubojstva vodenim bojama slika motiv iz popularnih krimi serijala, dok Anja Leko u tri slike prikazuje antropomorfizirane pse i jelene kako se druže na čajankama, motiv već potrošen obilatim eksploatiranjem u domaćoj likovnosti posljednjih nekoliko godina.

Od jačih imena, tu je i Ivana Pipal, autorica divno ilustrirane knjige Priča o teti Mandi. Ovdje se ona predstavlja ciklusom jednostavnih skica osjećaja i osjeta (Osjećaji, Kako vidim). Patricija Purgar i Vanja Trobić Adamović slikaju otuđene krajolike u kojima industrija zadire u prirodu, a priroda u duboko privatne, izmaštane svjetove.

Predsjednik stručnog povjerenstva nagrade, Vanja Babić, dijeli otkupljene radove u dvije skupine: one koji se bave intimno-individualnom problematikom i one obilježene opće-socijalnom problematikom. Kriteriji po kojima je između petsto prijavljenih radova odabrano njih šesnaest, od četrnaest autora, bili su osviještenost ideje i vrsnoća njezine izvedbe.

Natječaj Erste fragmenti organizira se od 2002. godine, a u prethodnih 10 izdanja otkupljeno je oko 140 djela mladih hrvatskih likovnih umjetnika, koja se danas nalaze na više od 130 lokacija (poslovnica i uredskih prostora) Erste banke u Hrvatskoj.

Maja Hrgović

 

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More