“Framing Britney Spears”: Potresan film o fenomenu u kojem sudjeluju i hrvatski umjetnici

Novi dokumentarni film bavi se mučnim i bizarnim detaljima života Britney Spears, jedne od najvećih zvijezda na svijetu koja, ako je suditi prema činjenicama, već godinama živi u izolaciji i nemogućnosti da pristupi svojim financijama.

Iako nekoliko godina nije izdala novu pjesmu, a kamoli dala intervju, Britney Spears opet je vruća tema o kojoj ovih dana pišu svi svjetski mediji, a neki čak i snimaju dokumentarce. New York Times je, naime, uskočio u vlak rasprave o stanju i uvjetima života jedne od najpoznatijih pjevačica na svijetu te na platformu HULU plasirao dokumentarni film “Framing Britney Spears” redateljice i producentice Samanthe Stark, 75-minutni uradak koji je sažeo nevjerojatno bizarnu priču ispletenu oko pop-megazvijezde i, dakako, prave tvornice novca.

Dokumentarac, naime, slijedi veliki globalni pokret njezinih fanova koji se ostatku svijeta, prije godinu dana kad je nastao, činio kao još jedna teorija zavjere zgubidana duboko zaglibljenih u obožavanje pop-zvijezde. Ipak, #FreeBritney pokret u posljednje je vrijeme dobio na kredibilitetu, a “Framing Britney Spears” odlično je sažeo sve ono što je dovelo do toga da njezini obožavatelji doslovno kampiraju pred sudom te na megafon svjedoče o utjecaju Britney Spears na njihove živote.

Film polazi od dvije teze – jedna je da svjetski mediji, tabloidi i blogovi već dvadeset godina seksistički zlostavljaju Britney Spears, a druga da njezini skrbnici, koji su joj prije dvanaest godina dodijeljeni jer navodno nije bila sposobna brinuti sama o sebi, iskorištavaju skrbništvo pritom masno zarađujući dok pjevačici uskraćuju pravo na slobodu i tjeraju je da radi.

Pop-seksizam devedesetih

Ova prva teza o zločestim medijima nije upitna i, nažalost, nije iznenađenje – Britney Spears je od početka svog zvjezdanog puta krajem devedesetih imala “poseban status”. Dok su se tada popularni boy i grunge bandovi dičili muškom razularenošću i divljanjem, ona je morala lagati da je djevica. Kad je, nakon dramatičnog prekida, njezin tadašnji dečko Justin Timberlake priznao da su se ipak seksali, on je dobio pljesak, a nju su mediji prozvali, kako to u dokumentarcu nazivaju – “školskom droljom”.

U velikim intervjuima 2004., 2006. i 2008. godine Britney je plakala i otvoreno pričala o svojim problemima, ali to tada nikoga nije posebno zanimalo (Screenshots: HULU)

Oduran tretman nije imala samo od strane “javnosti”, već i uglednih pojedinaca. Film, naime, jasno prikazuje da su je TV velikani poput Diane Sawyer i Matta Lauera (kojem je kruna godinama kasnije pala s glave zbog monstruoznih optužbi za seksualno zlostavljanje) tretirali kao glupaču, osobu koja je zaslužila ljubavnu osvetu, a onda kasnije i činjenicu da je se proziva lošom majkom. Film podsjeća i na činjenicu da je Britney kroz formu dramatičnog intervjua ukupno triput u karijeri odlučila “stati na kraj pričama” – i sva tri puta je plakala pred kamerama, dok su voditeljske reakcije u pravilu bile bezosjećajne, nekad čak i nedolične.

Ipak, najbizarnija je činjenica da medijski tretman Britney Spears nije ni izbliza najveći problem u čitavoj priči. Bura se, naime, digla oko pozadinskih detalja o skrbništvu na koje je pjevačica morala pristati 2008. godine, nakon što je planetarna slava uzela svoj danak. Bilo je to vrijeme kad nije silazila s naslovnica tabloida, tulumi s Paris Hilton postali su joj svakodnevica, a kad je u pitanje došlo skrbništvo nad tada tek rođenim sinovima, obrijala je glavu, kišobranom razbila automobil i nekoliko puta, vezana za nosila, završila u bolnici.

Epizoda popularnog kviza “Family Feud” iz 2008. sadrži pitanje – Imenuj nešto što je Britney Spears izgubila prošle godine. Natjecatelji su ponudili odgovore – muža, kosu i zdrav um. Svi odgovori su bili točni i publika je na svaki odgovor oduševljeno pljeskala.

Za konzumente medija priča je i tad izgledala bizarno, ali pozadina joj je još strašnija, a “Framing Britney Spears” je objašnjava do najsitnijih detalja te pokušava dokazati da je otac pjevačice, Jamie Spears, potpuno preuzeo kontrolu nad njezinim životom i bankovnim računom.

Nesposobna za vožnju, sposobna za mlaćenje milijuna?

U cijelom tom životno-medijskom ludilu, Britney je kroz niz sumnjivih ročišta proglašena nesposobnom za samostalni život te su joj dodijeljeni skrbnici, za nju dotad prilično nezainteresirani otac, inače liječeni ovisnik prijavljivan za nasilje, te odvjetnik. Skrbništvo koje joj je dodijeljeno najčešće se koristi za starije i nemoćne osobe, a Britney pod njim ne smije bez prethodne dozvole upravljati vlastitim novcem, stupati u brak, pa čak ni – voziti auto. S obzirom na to da je od stupanja skrbništva na snagu do danas izdala pet studijskih albuma, odradila nekoliko svjetskih turneja i nekoliko godina u Las Vegasu (u kojem je srušila rekorde posjećenosti) – ukratko, zaradila milijune – s pravom se postavlja pitanje apostrofirano u filmu, kako je moguće da je sposobna zarađivati toliki novac, a nije sposobna brinuti o sebi?

Ako je suditi po iznesenim tvrdnjama u filmu i oko njega, Britney Spears na sve to pristaje jer je ucijenjena – i to tamo gdje je najslabija. Sve njezine neposlušnosti mogu se, naime, ozbiljno odraziti na njezino skrbništvo nad sinovima Seanom i Jaydenom koje je dobila u kratkom braku s propalim plesačem Kevinom Federlineom, još jednom važnom figurom koja je, tvrde fanovi, manipulirala činjenicama zbog svoje koristi (i masne alimentacije). Ipak, jedna stvar se nakon godina njezina navodnog ropstva značajno promijenila – Britney navodno više ne želi nastupati i snimati albume dok traje to neobično zakonsko uređenje u kojem plodove njezina rada ubiru svi, a najmanje ona sama. Zato je prije dvije godine njezin novi show u Las Vegasu naprasno otkazan i otad nije objavila ništa osim nekoliko “zaostalih” pjesama s posljednjeg albuma, valjda po principu “da se ne baci”.

Kredibilitet filmu, među ostalima, daju njezina bivša asistentica i bliska suradnica Felicia Culotta te Kim Kaiman, direktorica marketinga pokojnog Jive Recordsa, izdavačke kuće koja je, osim Britney, proslavila Backstreet Boyse te ‘NSync i itekako se petljala u njezin život i javni imidž. Ipak, najveći kredibilitet cijeloj priči i u filmu i u životu daje sama Britney Spears – fanovi smatraju da kroz seriju objava na Instagramu svijetu poručuje da je zarobljena (u filmu govore i autorice bloga koji se bavi isključivo njezinim Instagramom te nerijetko debatiraju upravlja li uopće pjevačica vlastitim profilom), a tu su i stari intervjui u kojima Britney prilično otvoreno govori o kontroli, samoći te ljudima koji su izigrali njezino povjerenje.

Kad ne bih bila pod svim mogućim restrikcijama, osjećala bih se slobodno… Kad im kažem što me muči, kao da me slušaju, ali ne čuju. Čuju ono što žele čuti, a ne ono što im govorim. Loše je.

– Britney Spears (2008.)

Sudbina je htjela da se interes i broj fanova u svim tim medijski neurednim godinama samo povećavao, pa Britney Spears i dva desetljeća nakon spektakularnih početaka tuče ozbiljnu lovu i privlači novu publiku. Iako je s godinama postala misteriozna, rekli bi neki – čudna i odsutna u intervjuima, a ponekad i na pozornici, novo doba u kojem svi imaju mobitel, a većina sudskih procesa i odluka je javno dostupna, omogućila je njezinim obožavateljima da joj se “upetljaju u život”, odnosno, nešto zaključe i iniciraju u trenutku u kojem joj očito treba pomoć.

Britney je još od tinejdžerskih dana na svakodnevnom udaru tabloida, blogova i tračeva (Screenshot: HULU)

Mnogima je, naravno, čudno pomisliti da je jedna od najpoznatijih žena na svijetu sama u ovoj bizarnoj pravnoj zavrzlami, ali film faktički i bez pretjeranih emocija prati i činjenicu da su uspješnu Britney malo po malo napustili svi, ostavivši je tako bogatu i neupitno psihički krhku strvinarima i luđacima (menadžer joj je jedno vrijeme bio opasni psihopat, a dečko paparazzo koji ju je mjesecima gonio za lovu). Ono što priči daje dodatnu dinamiku je činjenica da se nešto ipak mijenja, i to pjevačici u korist. Njezin omraženi otac više nije njezin glavni skrbnik, a fanovi, što doslovno pred sudom, a što na internetu, pomno prate svaki korak te se, trubeći o suđenju na sva zvona, nadaju da će pozornost svjetske javnosti rasplesti situaciju u korist pop-zvijezde.

Hrvatske snage u #FreeBritney

Iako je u početku bila pop-projekt, a tijekom karijere joj se, među ostalim, prigovaralo da u nekim pjesmama uopće ne pjeva nego koristi “vokalnu dvojnicu”, Britney Spears je izgradila veliku i vjernu vojsku fanova koji u medu i mlijeku postaju oduševljeni konzumenti i kupci, a u luku i vodi – njezini zaštitnici. Pokret #FreeBritney tako se pomno prati i u Hrvatskoj, a glazbeni novinar i multimedijalni umjetnik Igor Jurilj aka Yellow Yuri jedan je od onih fanova koji je prate od samih početaka. Britneyini problemi postali su s vremenom glavna tema njegova stvaralaštva, pa na svom Instagram profilu redovito objavljuje ilustracije kojima poziva na akciju po pitanju njezina pravnog statusa.

“U trenutku razdvajanja medijske persone od stvarne osobe ne možeš biti ravnodušan prema tragediji zasjenjenoj slavom, bogatstvom i publicitetom”, kaže nam Yellow Yuri o svom interesu, pa i angažmanu po pitanju dobrobiti Britney Spears. “Od početka njezina pravno podčinjenog statusa 2008. pratim situaciju, ali dio pokreta #FreeBritney postao sam prije dvije godine kada je Britney naprosto nestala. Curenjem detaljnog i slikovitog telefonskog zapisa fanovi su se angažirali istražiti pozadinu. Svatko na svoj način – moj je bio ilustratorski, a namjerom provokativan. Kroz niz sudskih saslušanja, dodijeljeni odvjetnik Sam Ingham potvrdio je napore i upućenost fanova ujedinjenih na društvenim mrežama gdje iznose pravne akte i zapisnike s policije, suda i bolnica posljednjih 13 godina, a interpretacije ovjeravaju diplomirani pravnici i odvjetnici među nama. To je rezultiralo i dokumentarcem ‘Framing Britney Spears’. Zato sam siguran u pokretačku, ali i osloboditeljsku snagu fanova”, smatra Yuri.

U važnost globalnog pokreta #FreeBritney uvjerena je i performerica, plesačica, koreografkinja i drag queen Roxanne, inače dio kolektiva House of Flamingo. Britney je njezina omiljena zvijezda čije koreografske i glazbene elemente često implementira u svoje nastupe, a pop-princezu imala je prilike i upoznati, uoči njezina koncerta u Areni Zagreb 2011. godine. Obožavatelji su za njezinu dobrobit, smatra Roxanne, učinili puno više nego što je to u Hollywoodu uobičajeno.

Roxannini nastupi često su inspirirani estetikom i glazbom Britney Spears (Foto: Luka Dubroja, Vili Rakita)

“Mislim da se zahvaljujući ‘običnim obožavateljima’ u zadnjih godinu dana postiglo mnogo. Njezin dečko je napokon progovorio na temu njezinog oca, Jamie je u međuvremenu prestao biti njezin osobni ‘conservator’, to je sada Jodi Montgomery, ljudi sve više govore o tome, događa se nešto… ‘Obični obožavatelj’ postigao je i da se New York Times zainteresira za ovu temu i napravi dokumentarac. Smatram da je dobar i kvalitetan, iako neke stvari po meni nedostaju. Prije svega je koristan jer ljudi koji i nisu obožavatelji vide što se događa s Britney. Film prikazuje na koji način su mediji i ljudi oko nje oblikovali njezin život. Nakon dokumentarca su se mnogi oglasili i vidimo da je ‘we are sorry Britney’ novi trending. Voljela bih da je bilo još fokusa na njezinu situaciju danas”, kaže nam Roxanne o dokumentarcu “Framing Britney Spears” i pokretu #FreeBritney.

Dokumentarni film New York Timesa samo je, na koncu, sažeo očito, ali i potpirio vatru u redovima pjevačice koja je u dvadeset i kusur godina karijere izgradila pravu pop-mašineriju i bogati katalog te prodala više od 100 milijuna albuma. Upravo je činjenica da ju je vlastita mašinerija počela gutati, gušiti i sabotirati posebno sablasna u čitavoj priči kojoj se, priznaju čak i njezini najveći fanovi, nažalost ne nazire kraj.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More