Foals: Svijet u kojem su gitarski bendovi ugroženi kao planet

We have run out of excuses and we are running out of time. (Greta Thunberg u UN-u)

Na najbolji glazbeni festival u Europi i alt-rock Valhallu prema časopisu NME, 14. INmusic na zagrebačkom Jarunu, stižu zvijezde future popa Foals s novim dvostrukim albumom.

Britanski alter rock poligloti došli su do svojeg petog albuma neprestano se mijenjajući, a opet na neki način ostajući isti. Bend je svojedobno optužio Davea Siteka, producenta njihova prvijenca ”Antidotes”, da je napravio miks albuma koji ”zvuči kao Grand Canyon”. To, začudo, ne znači da Foals ne vole reverb. Štoviše, upravo su ogromne količine reverba ono što definira i unificira njihov zvuk. Uporaba prostranosti kao glavnoga stilskog sredstva omogućuje bendu da razne stilske elemente koje baštine – afropop, dance punk, indie rock, post punk, funk rock – povežu u koherentnu cjelinu, ali ih to oslanjanje na atmosferske trikove istodobno koči da naprave nešto iznenađujuće i dinamički izazovno.

Prošli album ”What Went Down” (2015.) bio je reklamiran kao njihova ”sirova ploča”. Unatoč ponekom garažnom riffu, bio je i dalje uronjen u velika prostranstva zvuka koja najbolje odgovaraju smjesi dance punk propulzivnosti i teksturalne ambijentalnosti kakva ih je proslavila u doba ”Antidotes”. Tada je njihov zvuk zbog ”paučinastih” gitarskih dionica pomalo pogrešno okarakteriziran kao math rock.

Nakon uspjeha prvijenca, Foals su dodatno hipnotizirali britansku glazbenu industriju uspješnim singlovima poput ”Spanish Sahara”, ”Inhaler” ili ”My Number”, koji su ih zacementirali u jednu od pouzdanih otočkih gitarskih atrakcija u vremenu koje njima sve više oskudijeva. Friški album ”Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1” predstavlja istodobni pokušaj nošenja s tim teretom, ali i blago redefiniranje zvuka. Prošle godine iz benda je otišao dugogodišnji basist Walter Gervers, i sad se čini kao da su se Foals odlučili vratiti na početak.

Nastao u doba kronične serijalizacije svega i svačega, ”Everything Not Saved Will Be Lost” ne može biti standardni dvostruki album, odnosno klasični izazov s kojim se svaki respektabilni rock bend barem jednom u karijeri mora suočiti, nego mora imati dva dijela od kojih drugi izlazi na jesen. No, već s ovdje zastupljenim pjesmama jasno je da bend pokušava i većim dijelom uspijeva napraviti glazbenu rekapitulaciju svoje dosadašnje karijere.

Album otvara ”Moonlight”, dvominutna minijatura kojom Foals uspostavljaju ideju o prevladavajućoj temi i atmosferi albuma. I walked into the desert/I walked out of the past, prve su riječi koje Yannis Philippakis izgovori preko filmičnih sintesajzera, namjerno evocirajući osjećaj distopijske prostranosti. Naslov albuma se također uklapa u taj narativ. Preuzevši frazu iz videoigara, koriste je kao poprilično transparentnu sintagmu za opasnost od klimatskih promjena. Sljedeća pjesma ”Exit” nastavlja naznačenu temu nizanjem apokaliptičnih slika poplavljenog svijeta iz kojeg nema izlaza. Takva mračna tematika u kontrastu je s poletnom, raskošnom, a opet implicitno melankoličnom instrumentalizacijom koja je podjednako inspirirana afrobeatom i naslovnom temom za Miami Vice Jana Hammera.

Bend ponavlja sličan trik na ”In Degrees” u kojem ciklični house ritam zasjenjuje tematiku koja spaja raspad osobnih odnosa s globalnim zatopljenjem. ”On Luna” predstavlja pak uglazbljeni, još jednom vrlo plesni, napadaj panike izazvan svakodnevnim gledanjem neprekidnog ciklusa vijesti. Ujedno i jedina eksplicitno politična pjesma na albumu, uz power baladu ”Sunday” čiji stihovi Cities burn, we don’t give a damn/’Cause we got all our friends right here/ We got youth to spend, ona nudi najbolju sintezu poruke tog albuma – babyboomeri su sve uništili pa milenijalcima ostaje samo plesati dok čekaju kraj svijeta.

Antiklimatični kraj albuma ogoljele klavirske balade ”I’m Done with the World (& It’s Done with Me)” samo potvrđuje taj osjećaj nemoći, izolacije u sve nevidljivijoj, a paradoksalno sve prisutnijoj, digitalno povezanoj gomili. Pozitivna stvar u odabiru pristupa takvoj tematici jest što Foals ni u jednom trenutku ne proklamiraju rješenja, nego samo uglazbljuju često konfliktne nizove raznih osjećaja izazvanih takvim društvenim trenutkom na ovom planetu.

“Everything Not Saved Will Be Lost Part 1” ambiciozno je ostvarenje benda, koji se s jedne strane i na nakon pet albuma ne prestaje tražiti, pokušavajući izbalansirati svoje multi-žanrovske afinitete, dok s druge i dalje nudi glazbu koja zadovoljava i čisto utilitarnu svrhu – želju za plesom i pokretom. Teška je to, ali očigledno i bitna zadaća, u svijetu u kojem su gitarski bendovi podjednako ugroženi kao i klima planeta na kojem obitavaju.

Karlo Rafaneli

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...