Festival Željezara neće biti tri dana cirkusa, nego početak kulturne revitalizacije Siska

Radnice KamenskogPrvo izdanje Festivala Željezara koje će se održati od 6. do 8.lipnja u Sisku predstavljeno je na današnjoj konferenciji za predstavnike medija. Festival su predstavili umjetnički direktor Marijan Crtalić, izvršna direktorica Lela Vujanović te urednik glazbenog dijela Nenad Borović.

Festival Željezara sastoji se od tri dijela – umjetničkog, aktivističkog i glazbenog programa, a cilj festivala je u ova tri dana upogoniti prostor Željezare i okolne objekte i naselje te barem privremeno ostvariti kulturnu proizvodnju.

Ovako je o svrhovitosti festivala govorio Marijan Crtalić dok su se iza njegovih leđa vrtjele fotografije neprepoznatljivog Siska, onakvog kakvog ga pamte naši djedovi i bake.

“Ideja kulturne revitalizacije grada Siska javila se 2007.godine kad sam pokušao ostvariti projekt Nevidljivi Sisak kojem je cilj bio maksimalno korištenje potencijala grada Siska kao i svih kulturnih resursa. Međutim, tadašnja vlast je podržala jedan dio projekta, ali neke šire potpore i općenito prihvaćanja tog projekta nije bilo. Nakon nekog vremena ušao sam u traženje razloga zašto je to sve propalo te sam se na taj način zamjerio gradskim vlastima te si osigurao i sudsku tužbu. Ovo sve pričam jer želim naglasiti koliko se politika još uvijek miješa u sve, a pogotovo kada se radi o manjim sredinama. No, ipak, promijenila se vlast i ja sam dobio priliku za novi projekt pomoću kojeg bi revitalizirao grad Sisak, ali također i svu baštinu koju je Željezara projektirala kroz neki svoj ideal, odnosno kroz samoupravni socijalizam koji je nametao neke određene stvari. Kada maknemo te stvari iz političkog konteksta ispadne da je upravo to ono za čim radnici žude. Željezara je imala program kulture, naobrazbe radnika, osiguranje stambenog smještaja. No, dobro, to već svi znamo. Tako je nastala ideja za Festival Željazara koji se bazira na principima Željezare Sisak, no da to ne bi bilo tri dana cirkusa, odlučio sam da bi to moglo biti dio te kulturne revitalizacije grada. Festival se sastoji od tri programske cjeline – umjetnost, aktivizam i glazba. Sudjelovati će socijalno angažirani umjetnici koji u svom radu primjenjuju aktivizam, te profinjena umjetnička imena hrvatske scene koji se referiraju na društvo i prostor u kojem su zatečeni. Sve će bazirati na interakciji s lokalnim stanovništvom, na suradnji s njima. Bazirati će se također i na samoorganizaciji stanovništva koje je već dvadesetak godina taoc političkih stranaka koji prolaze kroz taj grad. Što se tiče glazbe, radi se o nezavisnoj glazbi koja u svom izričaju ne potpada pod komercijalne kanone, nego je isto na neki način revolucionarna”.

Aktivistički program festivala održat će se u formi Konferencije o samoorganiziranju i to uz predavanja, diskusije i propitivanja tema poput rada, solidarnosti, jednakosti, promjene, prostornog uređenja, stanovanja, ljudskih prava, održivog razvoja, kulture, medija, pa čak i nogometa. O aktivističkom programu govorila je izvršna direktorica Lela Vujanić:

”Mi smo na početku identificirali određene teme koje su bitne za budući razvoj grada Siska, a isto su bitne i na nacionalnom novou. Pozvane organizacije su ravnopravno sudjelovale u kreiranju programa. One će na festivali predstaviti svoj rad, ali će zajedno na zadane teme sa lokalnim inicijativama pokušati pronaći modele i rješenja za budući razvoj grada. Željezara Sisak se tretira kao gospodarsko kulturni fenomen koji nije još jedna socijalistička industrijska uspješnica već jedan organizam za sebe koji se na specifičan način skrbio o životu radnika. Ono što je nama ovdje najbitnije je specifična vrsta kulturne politike. Radnicima je omogućen potpuno besplatan pristup kulturi, ali se događala i potpuno autentična kulturna proizvodnja. Željezara je svake godine organizirala likovne kolonije, a vodeći jugoslavenski umjetnici su zajedno s radnicima izgrađivali sklupture. Dio tih ideja, od samoupravljanja, do kulturne politike mi smatramo vrlo progresivnim idejama koje su nam korisne i danas, a koje su tokom zadnjih dvadesetak godina u Sisku bile potpuno zanemarene”

Lela Vujanić je izrazom ”oteti prošlost zaboravu” zaokružila krajnji cilj ove konferencije, a to je rekontekstualizacija ideja današnjim okolnostima i iskorištavanje istih kao motor budućeg razvoja.

Osim što će Festival na edukativan i praktičan način pokušati revitalizirati ovaj specifičan hrvatski grad, dobra glazba će sjajno začiniti ovaj ”revolucionarni” festival. Neki od bendova koji će nastupati na festivalu su Bambi Molesters, Repetitor, Seven That Spells, Antenat, Peach Pit, My Buddy Moose, Punčke, ŽEN, Le Chocolat Noir i mnogi drugi. O glazbenom programu govorio je Nenad Borović iz organizacije Žedno uho:

”Koncept slaganja glazbenog programa referira se direktno na sadržaj i koncept samog projekta, glazbenici su birani prema glazbenoj kvaliteti, ali i na temelju povezanosti njihova stvaralaštva s tematikom festivala; to su bendovi koji su svjesno proživjeli tranzicijski period te svoje poglede i emocije prema istom iskazuju putem glazbe. Riječ je o nezavisnoj ‘do it yourself’ sceni i rock ‘n’ roll filozofiji’.

Neki od sudionika umjetničkog programa su Slaven Tolj, Kata Mijatović, Andrea Kulunčić,Marijan Crtalić, Siniša Labrović,Igor Grubić, Boris Cvjetanović, Marko Ercegović, Željko Badurina i drugi. Što se tiče aktivističkog programa neke od udruga koje sudjeluju na festivalu su Pravo na grad, Kontraakcija, Savez udruga Klubtura, Mlade antifašistikinje Zagreba,Direktna demokracija o školi, White angels i drugi.

Preostalo je samo dokazati da Sisak nije grad slučaj, i kako Leja Vujanović kaže – vrijeme je za oteti prošlost zaboravu.

 

Ines Ora

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...