
Europski Oscar: Najviše nominacija pokupili ‘Ljubav’ i ‘Sramota’

Drama Ljubav glasovitog austrijskog redatelja Michaela Hanekea drama predložena je za čak šest europskih Oscara, uključujući one za najbolji film i režiju, scenarij i kameru te glavnu mušku i žensku ulogu Jean-Louisa Trintignanta i Emmanuelle Rive.
S pet nominacija Ljubav, osim danske drame Lov, u stopu prati Sramota Stevea McQueena koji je u utrci za najbolji film, režiju, kameru, montažu i glavnu mušku ulogu Michaela Fassbendera. Ljubav i Sramota tako će se boriti za za titulu europskog filma godine s renomiranim festivalskim ostvarenjima kao što su Cezar mora umrijeti braće Taviani, Barbara Christiana Petzolda i Lov Thomasa Vinterberga, te kinohitom Nedodirljivi dvojca Olivier Nakache − Eric Toledano.
Nominacije za europske Oscare izazivaju gotovo podjednake kontroverze kao i one za američke, a isti je slučaj i ovoga puta jer lista gubitnika nije malena. Primjerice, iako se tezom da art-filmovi obično ne prolaze dobro može objasniti činjenica da pobjednik Venecije, Sokurovljev Faust, ima samo dvije tehničke nominacije, prava je blamaža što je antologijski film Nure Bilge Ceylana Bilo jednom u Anadoliji spao na samo dvije nominacije.
Također, neugodno iznenađuje i to što je rumunjski film Iza bregova Cristiana Mungiua dobio samo nominaciju za scenarij, a pomalo je nevjerojatno da samo jednu nominaciju ima i Raj: ljubav Ulricha Seidla: onu za žensku ulogu Margarete Tiesel.
U kategoriji najboljeg filma i(li) režije najviše su “pokradeni” britanski Dečko, dama, kralj, špijun Tomasa Alfredsona, i Bračne svađe Romana Polanskog, pa su se oba našla tek u utrci za najbolji scenarij. Smatra se i kako je nominacija za glavnu žensku ulogu trebala pripasti i Marion Cotillard za Hrđu i kost Jacquesa Audiarda, film koji je EFA u potpunosti ignorirala i u ostalim kategorijama.
Stanje u hrvatskoj produkciji i kvalitetu iste dovoljno ilustrira i činjenica da ni jedan hrvatski film nije uvršten u širi selekcijski popis od 40 naslova, ali ne bi nas trebalo tješiti što u selekciji nisu prošle ni nama susjedne kinematografije.
Marin Raster