DokuMa: Jer Dalmacija to zaslužuje!

Sickfuckpeople
Kad smo prije nekoliko mjeseci čuli vijest da će Makarska dobiti svoj međunarodni festival dokumentarnog filma, DokuMa, pomislili smo: pa logično!

Ideja oko koje se okupio mali entuzijastični tim, predvođen Kristinom Kumrić i Jadranom Puharićem te Josipom Vujčićem i Majom Marković, ne može se nazvati revolucionarnom – nije trebalo posjedovati čudovišnu količinu inventivnosti da se točkice povežu u jasnu sliku koja govori da Dalmacija treba i zaslužuje jednu kvalitetnu filmsku manifestaciju. Makarska je dovoljno velika da je ugosti, a opet dovoljno mala da festivalu podari ne-konfekcijski šarm; posljednji vikend u svibnju dobar je odabir termina, u kojem se ljetni turistički kaos tek sluti; aktivistički predznak festival je osigurao stvaranjem novih kina tamo gdje ga godinama nije bilo (uvodne projekcije kojima je DokuMa najavljen u travnju, održane su u Vatrogasnom domu, na oduševljenje mještana).

Osim toga, DokuMa dolazi u pravi čas: ispitivanje “tržišta” odradio je u posljednjih deset godina ZagrebDox, festival čija je publika pokazala da u Hrvatskoj postoji ne samo interes nego i prava glad za kvalitetnim dokumentarcem. Kino Grič postalo je Dokukino, na povećanu potražnju počela je (sa zakašnjenjem) reagirati i javna televizija na kojoj napokon gledamo pobjednike regionalnih i svjetskih festivala dokumentarnog filma.

Festival DokuMa svoje će prvo izdanje imati od 29. svibnja do 1. lipnja. Odabrali smo pet razloga zbog kojih će oni koji idući tjedan dođu u Makarsku itekako profitirati.

1. Dekonstrukcija konzumerističke histerije
Film otvorenja je dokumentarac “Češki san” (2004) / “Česky sen”, rađen i zamišljen kao dokumentarna kritička pljuska modernom konzumerističkom društvu. Potpisuju ga Filip Remunda i Vit Klusak – ovo je njihov višestruko nagrađivani dokumentarac o reklamnoj kampanji za nepostojeći praški hipermarket, film koji je brzo prerastao češke okvire i u kratkom vremenu se utisnuo na transnacionalnu alegorijsku kartu današnje prevladavajuće fast-food svijesti. U fokusu je uvjerljiva i profesionalno odrađena marketinška kampanja koju su emunda i Klusak pokrenuli za izmišljeni praški hipermarket Češki san, na čije su svečano otvorenje pohrlile tisuće građana željnih jeftine hrane i spektakularnih sniženja.

2. Sickfuckpeople
Jedan od značajnijih naslova u programu sigurno je onaj ukrajinskog redatelja Jurija Rečinskog “Sickfuckpeople” (2013) – film o ukrajinskim beskućnicima, stanovnicima urbanog podzemlja. Rečinski silazi među njih, hodajuće zombije, i približava šokantne životne uvjete koji bude misao na postapokalipsu i distopiju u stilu Margeret Atwood. O filmu puno govori i redateljevo priznanje da je za vrijeme snimanja proživio jedno od težih razdoblja u životu: suočavao se s nizom etičkih pitanja, dokumentirao sporo, mučno umiranje i bolesne ekstaze.

3. Narko kultura
U programu Dugi hit film premijerno će se u Hrvatskoj prikazati ‘Narko kultura’ (‘Narco Culture’, 2013.) snimatelja i redatelja Shaula Schwarza. Film pruža uvid u Narcocorrido kulturu – radi se o glazbenom smjeru koji je svojevrsna oda eksploataciji meksičkih krajeva od strane kriminalnog podzemlja. Snažne slike prvih linija narko bojišnice kontrapunktirane su izvedbama nekih od najpoznatijih narkokoridornih umjetnika, poput El Komandera i Buknas de Culiacan i odvode gledatelje iza scena najeksplozivnije i najnasilnije glazbene supkulture u Americi.

Shaul Schwarz je izraelski redatelj dokumentarnih filmova, snimatelj i ratni reporter koji je radio za CNN, TNT, The Discovery Channel i The History Channel, a surađuje i s National Geographicom. Film je imao premijeru na Sundance Film Festivalu 2013. Prikazan je i na Berlin International Film Festivalu te Hot Docs Film Festivalu.

Hrvatska premijera ‘Narko kulture’ će se održati u sklopu DokuMA Film Festivala, u petak 30. svibnja na pozornici Ljetnog kina u Makarskoj.

4. Češki dox
DokuMa stavlja posebni naglasak na dokumentarnu produkciji ovogodišnje zemlje-partnera, Republike Češke. Selektor češke retrospektive je redatelj, snimatelj i producent Aleš Suk, dugogodišnji predavač praške FAMU te suosnivač i predsjednik Udruge Ukus. U njegovom odabiru su se našla neka od najzanimljivijih ostvarenja češke kinematografije recentnih godina. ‘Paniččino všecko’ (Sve od njene gospodarice, 2008.) potpisuju Kateřina Šeda, najpoznatija češka suvremena umjetnica i Vít Klusák, njen bivši suprug te koautor nagrađivanih filmova ‘Češki san’ i ‘Češki mir’. Film je portret umjetničine obitelji koja, nakon smrti bake, zbog dobrobiti njenog psa pokušava održati dnevnu rutinu i navike preminule gazdarice.

‘Dva nula’ (2012.) Pavela Abraháma je nogometni dokumentarac u kojemu redatelj koristi 22 kamere kako bi snimio spontane reakcije raznih posjetitelja, navijača, turista, intelektualaca i zaštitara tijekom cijele utakmice najvećeg nacionalnog derbija između rivala Sparte i Slavije. Tu su još filmovi Lukáša Kokeša, ‘Radost’ (2009.), ‘Irenka’ (2007) te ‘Pokus o duchovní nápravu opraváře televizí Josefa Lávičky v devíti obrazech’ (Pokušaj iskupljenja popravljača TV uređaja Josefa Lavičke u devet slika, 2008.), kao i filmovi ‘Mám ráda nudný život’ (Volim svoj dosadan život, 2009.) Jana Gogole te ‘Nový život’ (Novi život, 2012.) Adama Olhe.

5. Veliki igrači svjetskih festivala
DokuMa donosi strane dokumentarce ovjenčane najvećim nagradama. Među njima je dobitnik Oscara “Pet metara od slave” / “Twenty Feet From Stardom” (2013) Morgana Nevillea, priča o pratećim vokalima najvećih svjetskih glazbenih zvijezda); zatim teški “Čin smaknuća” / “The Act of Killing” (2012) Joshue Oppenheimera (dokufiktivni obračun sa zločinima indonežanskih odreda smrti sredinom 70-ih), o kojemu smo pisali prošle godine. Tu je i znimno hvaljeni “Slatkica i boksač” / “Cutie and The Boxer”(2013) Zacharyja Heinzerlinga, pogled u intimni svijet japanskog supružničkog dvojca u New Yorku.

 

Maja Hrgović

DokuMa

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More